Madeira till Kanarieöarna, på en liter diesel :D


08okt, Isla Graciosa
 (28.50N, 13.54W)

Full fart på skutan, vi slörade iväg 7-9 knops fart hela vägen och på samma bog. Vi rörde inte segelsättningen förrän vi rundade Isla Graciosa. Det tog oss knappt två dygn och kostade oss 1 liter diesel. Ett billigt och miljövänligt sätt att färdas på min ära :D. Dyningarna var ca fyra meter men märktes knappast för de var så långa. Ett besök av delfiner och en stackars liten gul fågel vilade sig några timmar på mantåget innan han stack iväg igen, hade säkert flugit vilse.. Victor hade installerat Navionics sjökort på min Iphone (samma som på plottern fast 3000 SEK billigare), helt otroligt bra!

Enda smolken var att vi fått ett elproblem på halsen. Batterierna visar kraftigt spänningsfall trots att mätarna visar på 80% kvarvarande kapacitet. Inte bra alls. Vi fick starta motorn två gånger för att få upp spänningsnivån igen. Alltid är det något…!

Lite spänning (inte el-spänning)
Angöringen var ganska spännande. Kl. 0300 var vi framme vi destinationen. Kolsvart. Isla Graciosa är bara en sandö så ingen belysning finns före man kommer till en liten marina mitt på ön. Det blåser 10 m/s och så börjar det dessutom regna (typ skyfall) så vi ser knappt handen framför oss. Vi tråcklar oss långsamt till marinan och letar efter plats. Då kommer en hamnperson ut till bryggnocken och viftar att vi ska ge oss av, det är fullt! Vi vänder ut i kolsvarta natten (men regnar inte längre J) och lägger oss utanför marinan på svaj och vi har ingen aaning om hur det ser ut… Vi lägger oss, vi är trötta! På morgonen ligger vi fint och solen skiner igen!!!!

Vi lägger på svaj, tillsammans med ca 15 andra segelbåtar,  i en vik som är jättefin med lång sandstrand. Tar jollen in till den lilla byn med bara sandgator och några kafeér. Urmysigt! Långt från cilivisationen! Här stannar vi några dagar om inte den varslade stormen (med jättevågor rakt in i vår vik) tvingar oss att söka skydd någon annanstans…

PS

Det är 21 600nm jorden runt (omkretsen) men om man seglar som vi är det säkert 30 000nm, till Västindien är det 6000, idag har vi seglat 3840nm!!!




Passerar Islas Desertas, sydost om Madeira, med hög fart :D



Liten pippi vilsen i världen, följer med oss på färden....



Blått hav och sand, bara! En försmak av söderhavet...



Isla de la Graciosa, enda civilisationen är en pittoresk by med sandgator.


Kommentarer
Postat av: Jan-A

Ser underbart ut, man blir avis....

2010-10-08 @ 16:43:15
Postat av: Anonym

Hej sjöbusar!

Såg ut att vara en härlig segling från Madeira! Verkade gå lite för fort för "bläckfisken"!! Ännu inga konkreta besked från Indien, sista mejlet sa att vi skulle börja ASAP, vilket är svårt att tolka när det gäller India.

Kör försiktigt!!

2010-10-08 @ 18:50:33
Postat av: lasse & erja

Hej

Totte; bläckfisken har nog blivit trött efter Doradon :D vi kör försiktigt!



Jan-A

Det är bara att haka på :D

2010-10-10 @ 11:30:30
Postat av: Marie Holmqvist

Avundsjuk? Nääääeee... eller njaaa eller JAAA!!! Men vad är väl en seglats på havet mot en dag på ett kontor i Stockholm stad?? Alldeles... nää, jag ger upp...

Segla lugnt!!

2010-10-11 @ 08:25:29
Postat av: Hans Johansson

Vi är på rivieran och njuter av höstsolen, grymt ställe ni är på.

2010-10-12 @ 18:47:41
Postat av: Tomas Sandström

Hej Erja och Lasse!

Man blir inte ett dugg avis... Igår så var det andra torrsättningen här hemma, typ -1 grad på morgonen och under hela dagen kunde man inte tvätta däcket för vattnet frös... 16 oktober... Men iaf så är nästan alla båtar uppe.

Var kommer ni att vara den 20 november - då vi har höstfesten med tema Karibien här i Skärgårdsstad?

2010-10-17 @ 15:16:11
URL: http://www.sailstar.se
Postat av: lasse & erja

Hej Thomas; Kul att du foljer oss pa bloggen och halsa alla segelsallskapare pa hostfesten. Om det gar enligt planerna befinner vi oss den 20nov pa en slor ca 200 nm norr om Cap Verde. Manga soliga halsningar!

2010-10-18 @ 19:50:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0