På väg till floden...

06sep, Tavira

Vi seglar från turistorten Lagos till en veritabel TURISTINDUSTRI, Albufeira. Det har sannerligen förändrats på de knappt 40 år som gått sedan jag var där som liten knallhatt! Nu är det STORT, med massproduktion av turism (mest engelmän och skandinaver) och det genuina är för länge sedan borta. Discot har helt ersatt Fadon. Varför kan man inte ha bägge två? Vi gillar nog mer ställen som La Coruña och Baiona med inhemsk turism. Neggo? Ja, men vi är ju 50+ och vi marknadsundersökte företeelsen noga och länge under inmundigande av ett antal glas vin, innan vi bestämde oss för att tycka såhär :D.

Marinan i Albufeira är helt artificiell, insprängd i berget som en lagun och exploaterad med lägenheter för ”det vackra folket” runt omkring… men ingen ”ambiance”! Dyrt, 50 €/natt och ingen Internet, det är ”sönder” som vanligt.

Vi seglade vidare till Tavira där vi lägger oss på svaj i flodmynningen. Spännande att gå in där i lågvatten (vilket man absolut inte ska göra), genom ett väldigt trångt inlopp och med havssjö i ryggen, 8 m/s och dessutom fullt av lokala fiskebåtar som rusar in och ut. Inne i flodmynningen vadade människor med vattnet i knähöjd!... Underbar silkeslen kväll, vi äter god middag i sittbrunnen, i mörkret, bland stjärnorna… Nu är vi bara 10 nm från Spanska gränsen.

I havet är det nu 31 grader, inne i båten 29 och utanför båten 30+ i skuggan – vindstilla på kvällen, 2-9 m/s på dagen  – helt enkelt underbart!


Idag ska vi vidare - upp (20 nm) i floden Ría Guidiana som bildar gränsen mellan Portugal och Spanien. Jag ser farmför mig  filmen "Den Längsta Färden". Spännande!



Albufeira. Låt er inte luras av ett vackert yttre.... fast visst är playan helt fantastisk!



Vår första fångst från havet (medelst endast ankare)!


Kommentarer
Postat av: Torsten Sjöblom

Hej på er storseglare!!

Ni ser ut att ha det riktigt bra med sol och värme!

Det är er väl unt´! Har ni något exakt datum för Faro-Madeira seglingen? Vore kul att hänga med men jag vet inte om det passar ihop med Jets tids-planer.Det är ganska enkelt att ta sig till Faro med TAP och från Funchal går en direktflight till ARN fre eller lördag(Omkring 1:a okt).Lämnar det öppet tills jag har lite mer info.Hör av er och lev väl!!

Kapten Totte, Hanne hälsar



2010-09-07 @ 12:45:32
Postat av: Mika

Hej på er!!

Ni verkar ha det alldeles för bra men man ska inte vara avundsjuk :D jag har sett bilderna från när petra var med och hört hennes berättelse om delfiner och biscaya och läst alla inlägg (jag måste nog vara bloggens trognaste läsare) men jag måste säga att det låter helt fantastiskt! Jag vill också passa på att tacka för det underbara halsbandet jag fick i studentpresent, verkligen min stil, vilken koll! :) jag vet att jag är lite sent ute med hey, jag har lärt mig av min pappa ;) skämt åsido har jag gett honom adressen till bloggen så att han också kan hålla ett öga på er...(och drömma!) både han, mamma och tony hälsar gott! och jag självklart! vi hörs snart igen



massa pussar /mika

2010-09-07 @ 13:04:41
Postat av: Karin Elfver Renström

Njuter av era härliga bilder. Erja du ser oförskämt fräsch ut. Jag har tågluffat till Lagos en gång i tiden - 100 år sedan. Urläckert! Följer med spänning er resa.

stora feta kramar från mig :)

2010-09-07 @ 22:20:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0