Framme i Fatu Hiva :D

11 Juli 2011
Position: S10,28 W138,40

Nu är vi framme - efter 18 dagar till sjöss! Vi startade den 21juni kl2130 UTC från Galapagos och kom fram 09juli kl.0330 till den lilla ön Fatu Hiva på Marquesas, efter drygt 3000nm. I snitt gjorde vi 165nm/dygn = 6,9kn. Vilken skillnad mot när vi seglade över Atlanten från Cap Verde till Västindien på lika många dagar men 1000nm kortare!!

Vi kom fram precis före nattmörkret och ankrade i en fantastisk liten vik, som tagen ur ”Sagan om Ringen” med höga, branta och otroliga, grönklädda klippformationer och molnen slickade bergtopparna. Två båtar (japansk och fransk) låg ankrade redan. Kraftiga regnskurar mötte oss och fallvindarna från klippön är starka, upp till 20ms, vilket gjorde att vi fick gå ankarvakt för att inte krocka med fransmannen bredvid oss. På morgonen kom två halvt tandlösa män  ut i en liten båt och ville byta färsk frukt och en trästatyett mot några flaskor alkohol, ett bra byte tyckte vi :D

Idag undersökte vi byn och kunde byta till oss 3 koksnötter, 2 stora grapefrukter, 5 apelsiner och en bananstock för en T-shirt, ett fiskedrag och en kökssax!!

Imorgon åker vi vidare till nästa ö för att den 14juli komma till Nuku Hiva (Marquesas huvudö) och fira Nationaldagen med festival den 14juli.

Några reflektioner från överfarten:

Rekordsnabbt, ”Good News” som startade en halv dag efter oss är nu en hel vecka efter. De hamnade i ett svagare vindbälte där vågorna dessutom störde seglen..

Blåsigt, medelvind 10-16ms och när solen gick ner ökade vinden.

Guppig korssjö, stora vågberg, havsdyning från syd, kombinerat med mindre vågor från ost gjorde att mag- och rumpmuskler stärktes väsentligt..

God mat, erja lagade ”riktig” mat hela seglingen, även om hon svor långa svavelosande eder i pentryt ibland.. färska grönsaker, ägg, yoghurt,  etc. räckte hela vägen. Bröd bakades två gånger och svärdfisken vi fick upp i början av resan räckte hela vägen..

Inga skador (nästan), Ambika har seglat väl och uppfört sig fantastiskt! Ända skadorna på sträckan Panama City till Fatu Hiva (4000nm) var en avslagen akterlanterna som orsakades av ett sjölejon som inte nöjde sig med att ligga på badplattformen utan skulle prompt upp till oss i sittbrunnen samt en skadad tand, erja + Dumleklubba = obra!

Utsedd till ”mest fantastiska pryl” är ”Charlie”, vår hydrauliska autopilot som tycks klara alla typer av sjö, även hård undanvind i höga vågor. Vi har tävlat mot honom vid ett flertal tillfällen och fått konstatera att han faktiskt styr bättre än oss…  I 25 dagar (Panama city till Fatu Hiva), i 4000nm har han tjänat oss oklanderligt och endast begärt 10cl hydraulolja. Tack Charlie (Raymarine ST6002)!

Kommunikation, äntligen har vi fått i ordning på vår HF och Pactormodemet. Nu kan vi sända och ta emot email och väder via Sailmail. Vi har också pratat två gånger per dygn med ”Good News” (Amerikansk) och ”Alchemist” (Österikare), ”Gruffalo ” (Nya Zeeländare, med dansk fru) och North by West” (Amerikansk). En trygghet för oss var att ”Good News”, som var några dagar bakom oss, seglades av ett läkarpar. Satcomen (Iridium 9555) har möjliggjort kontakt med barnen, både via telefon och email (och därmed inläggen i bloggen) och att ladda ner väder, etc.

Ström, ett stort tack dedicerat till Rick Kaine som, i Panama City, äntligen fick ordning på vårt elsystem och lärt oss att hantera det. Fungerar perfekt nu!

25liter diesel har vi använt på 18 dagar och den gick till att ladda batterierna (en timme/dag).. Vi angjorde Fatu Hiva med 455lit i tankarna! Not so bad :D

Relationer ombord, att segla över stilla havet på två man har gått jättebra, men man ska nog känna varandra väl…! Vår vån Mike från Hobart i Tasmanien, som seglar samma sträcka, blev förvånad över att vi bara var två man då Australiensiska och Nya Zeeländska försäkringsbolag kräver minst tre mans besättning.

Vakthållning, vi har varit flexibla i vår vakthållning. Hårt väder = korta pass. Lugnt väder, längre pass. erja har ansvarat för mathållningen och Lasse har därför ofta tagit längre nattpass (och sluppit att diska). Om någon känt sig ur fas har den andra tagit fler timmar. Vi tycker detta system har fungerat bra för oss, speciellt för överfarten nära ekvatorn för det är då kolsvart 11tim/dygn (när inte månen är framme)!

Segelföring, I stort sett hela sträckan har seglats med revad och spirad genua 3 och kraftigt revad stor, Ambika är otroligt lättdriven. Genakern har inte kunnat användas alls på grund av för hårda vindar och Lasse var glad åt de lätta kolfiberbommarna som är enkla att hantera på fördäck.

Väder och vind, Vindarna har varit väldigt variabla i styrka. Vi har revat och släppt ut ca 5ggr/dygn, hela vägen (ingen rast och ingen ro). Vindriktningen har varit i stort sett konstant (O/OSO). Havsströmmarna, som enligt alla strömkartor skulle gynnat oss, har pekat lång näsa. Strömmen har varit nordgående isf västgående. En dag hade vi strömmen med oss och gjorde då vår bästa dygnetapp på 191nm = 8kn i snitt i 24tim = hur bra som helst. Växlande molnighet och lagom varmt (inte hett) men på nätterna långbrallor och dubbla tröjor och ganska ofta regnställ på nätterna då squallines drog förbi med regnbyar och hård vind.

Djurlivet, en jätteval i början på resan gjorde att vi var ganska skärrade för att krocka med en sådan bjässe, men inga fler valar syntes. Delfiner en gång bara och i övrigt var våra följeslagare; småsquid, massor av flygfisk och stormfåglar, så roliga att betrakta. En sen kväll fick vi ”närkontakt” då en stor squid flög på Lasse och landade rakt på hans vänstra kind och ramlade ner i hans knä!

Summa summarum; Vi hade tänkt oss en stilla segling över ”STILLA havet” men som vanligt blir det inte som man tänkt sig. Men, det är som det är och det blir som det blir….. Oavsett är det fantastiskt att vara här!

Lasse drar upp storfångsten, en 185cm lång svärdfisk
Lars cathes a big one, 185cm!

Ännu en squid har fastnat under skotet på skarndäck... stackarn!
Yet another squid, poor him!

Midsommar med stil! En paus i alla vågor gjorde dagen fantastisk!
A midsommer dinner without waves, fantastic!

Femmetersvågor var inte ovanliga, som stora berg rullar de fram..
Waves up to five meters high, not so uncommon...