Steg-ett proviantering för Stillahavsöverfart

26maj, Panama City

Nedräkningen har börjat på allvar.
Bara en vecka kvar till avseglingen! Vi kollar väderprognoserna varje dag. Struligt att ta sig till Galapagos verkar det och ganska hårda vindar därifrån till Maquesöarna.. och ganska höga vågor. Men det hinner ändra sig på en vecka :) Förhoppningsvis sitter våra nya batterier i då...

Häromdagen var vi inbjudna till S/Y Mary på ”engineparty”.  De hade lämnat Panama för ca en vecka sedan för segla till Galapagos. Redan 40nm på väg gick motorn sönder!! De fick helt enkelt segla tillbaka hit för att reparera den. Eländes, elände! Men det var inte så illa (trots allt) och ett engineparty var ju kul  – för en lagad motor måste ju firas! Idag, torsdag ska de segla iväg och vi önskar dem "fair winds"!


Äntligen fick jag ”tid” att göra lite smycken. Á la ”Ambika Design” (vad sägs?) En hel dag med pyssel, jättekul! Ska försöka ta lite bilder när det blivit några fler. Kanske finns det en gryende kundstock därute i cyberrymden. Fast snarare tror jag att de ska säljas till fysiska personer på vägen runt jorden. Om jag vågar : ) ! till vilket pris??!!!

Igår var det dags att starta provianteringen som, när vi lämnar Panama, ska räcka hela vägen till Maquesöarna. Dvs. mat för 4-5 veckor ska köpas här. En del färskvaror kan vi köpa på Galapagos men det är tydligen både krångligt och dyrt. Det tog nästan hela dagen i anspråk att köpa, transportera och stuva. Men nu är det bara det roliga kvar på den fronten, att köpa färsk mat, frukt och grönsaker.


Så här ser en av prognoserna ut, Passageweather. Man får en veckas prognos på vindar, vågor och lufttryck.


Engineparty, det första vi har upplevt :)



Shejk Abdullah Ambika på väg till matbutiken, glad i hågen...



...man får den taxi man betalar för ;)



...hur i hela friden ska allt få plats??



Tur att man har kreditkort..!!



Kommentarer
Postat av: Marie Holmqvist

Hmmm, jag vet inte hur vi ska kommentera smycken som inte syns... Har du tappat bort någon bild eller är det lite senilitet månne?

Jag är lite mindre avundsjuk nu när den vackra våren är här, men det klart om jag fått välja så hade jag varit ombord nästa vecka på väg ut på Stilla havet...suck.. ;O)

2011-05-31 @ 09:40:40
Postat av: erja

Hej Cara mia! Det är bara att ta första bästa flyg:)!

Ja, vad det lider (och det blir höst och kallt) kommer ni kanske och gastar igen ;p - stor kram!

2011-06-02 @ 00:19:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0