Utbud för själen i Ubud

09okt, Java Sea, Indonesien
Pos:  03.20 S – 111.15 E

Ligger i skrivandes stund på en bidevindbog med 8knops fart på väg från Borneo till ön Belitung (290nm). Där ska vi göra ett pitstop på vägen till Singapore och njuta av sköna bad i blått hav igen efter den lerbruna floden i Kumai. Roxy ligger jämsides med oss och framme i Belitung ligger Paikea Mist och väntar. Ett dygn senare kommer Imagine och Sea Mist. Ett härligt gäng med lätt till (gap)skratt.

Borneo, med safarin till orangutangernas värld, måste smältas och sedan beskrivas i ett helt nytt kapitel i bloggen när vi får Internet igen. En otrolig upplevelse var det, som vi alltid kommer att minnas :)

Nedan är den ”riktiga” texten om Bali, skickas via Satcom till Petra:

30sep, Lovina Beach, Bali, Indonesien

Vi är helt sålda! Indonesien generellt har varit, och är, en fin upplevelse. Men Bali spelar i en alldeles egen division. 2% av hela befolkningen är hinduer och alla (i stort sett) bor här på Bali med sina 5 miljoner invånare. Det liknar mer Thailand för 20 år sedan än det muslimska/kristna övriga Indonesien. Endast enstaka moskéer syns och hörs. Överallt små offertempel och otaliga gudar gjutna i sten. Den ena hemskare än den andra. Det ska finnas avbilder av de onda, liksom av de goda gudarna för jämviktens skull fick vi lära. Så klokt!

Vi tog en tredagars utflykt till den lilla staden Ubud tillsammans med Christina och Ulf på S/Y Roxy. Tre timmar tog bilresan med lokal chaufför, via apberg (igen), vattenfallsbesök och en promenad vid ett heligt tempel. Efter att ha checkat in på den mysiga resorten "Arjana Bungalows" med himmelsäng och myggnät och det hela (för 25 USD/natt inkl. frukost) tog vi ett svalkande dopp i poolen före intagning av andlig såväl som fysisk spis i staden som är ett kulturellt centrum på Bali.

Vi tappade andan och kunde inte se oss mätta på alla fantastiska offerpelare, tempel och utsmyckningar på alla byggnader. Även bakom grindar och inne på bakgårdar fanns oanade skatter för själen (för vi kunde inte låta bli att titta in :). Gudarna behöver kläder, rökelse, blommor, böner och ris. Stenstatyerna kläddes med sjalar och blommor bakom öronen. Framför och på statyerna, på gatorna, utanför affärslokalerna, på hyrcyklarna, överallt fanns små brickor med offergåvor som placerades ut medelst bön, rituella rörelser och rökelse. "Vår" lilla restaurang i Lovina Beach la ut sina små brickor tre gånger om dagen...

Såklart var det mycket turistigt också men det gjorde ingenting. Man MÅSTE ju inte köpa vackra saronger, silversmycken, skulpturer, konst, massage och spa-behandlingar :D Restauranger med supergod och billig mat i läcker och exotisk inramning fanns i överflöd... Need we say more??

En kväll i Ubud var vi på "Fire dancing", en 90 minuters teaterföreställning vid ett tempel. En föreställning som inte liknar något annat som vi sett på vägen runt jorden. Ca 50 manliga sångare, ett tiotal kvinnliga och manliga dansare i otroliga kostymer framförde skådespelet i tempelmiljö utomhus i skenet av levande ljus. Kvinnornas dräkter var vackra fantasiskapelser, deras händer levde ett eget liv medan deras ansikten orörliga. Männen hade fruktansvärda masker över huvudet och uppträdde stundtals ganska hotfullt mot kvinnorna tyckte vi :).

Dagarna gick bara alltför snabbt och vips var vi tillbaka i våra flytande hem igen :) Till Ubud åker vi väldigt gärna tillbaka!!

Idag lämnar vi Bali med saknad och styr kosan mot Borneo, 325nm NV, båten är full av frukt och grönsaker ich några kilo oxfilé som ”vår båtkille” sålde för 80SEK/kg. I Borneo väntar en bokad utflykt i tre dagar längs floden till orangutangernas rike, tillsammans med tre andra båtar; Roxy, Imagen och Sea Mist, två svenska, en amerikan och en Kanadensisk, totalt åtta personer. Spännande, tror att bilderna talar för sig själv :)

***

We took a three day tour to Ubud in Bali. That is a decision we don´t regret. We left Ambika in Lovina Beach, on the north coast of Bali. The pictures hopefully speaks for themselves :D