Adjö Male

08apr, Hulhumale, Male, Maldiverna
 
 
Tankat och klart! Allt är fyllt till bredden, plus lite till. Det är ca 300nm till Maldivernas sydspets, Addu atoll, dit vi tänker atollhoppa. På ön Gan i Addo ska vi klarera ut och fylla på med vatten och diesel det sista, sista innan vi drar ivär ytterligare 300nm till obygdstrakten Chagos atoller. Där finns INGENTING! Möjligtvis en och annan långseglare, t.ex. svenska Mary af Rövarhamn :) Där har vi fått tillåtelse att vara i 30 dagar på två atoller. Inte en dag mer, för då blir det tar om straff bestående av böter och/ eller fängelse, detta gäller även för en rad andra förseelser. Chagos tillhör England men USA hyr en av atollerna för sin största militärbas i Indiska Oceanen, Diego Garcia. Nåde den som kommer nära... 

Vi är nu tre "båtkompisar" som ligger på samma ankring här nära Male; Esper med Liz och Jamie från England och Ipanema III med italienaren Carlo. Liksom "skepp som mötas om natten" kommer vi snart att gå skilda vägar men, man vet aldrig, kanske ses vi igen :) Carlo får inte gå till Chagos pga av sin personförsäkring, utan att betala ytterligare 20 000sek, så han går direkt från Maldiverna till Rodrigues. Liz och Jamie ska ta upp båten för bottenmålning här och sedan kommer Jamies föräldrar hit, kanske överlappar vi varandra något i Chagos, dit de också tänker gå. 
 
Läkaren på privatsjukhuset ADK sa, efter granskning av röntgenplåtar, blodtester och utraljudbehandlingar, att min onda arm/axel kommer av en spricka i axelbenet (kanske cyckelvurpan i Panama..) i kombinationmed höga kolesterolvärden (vilket tydligen hindrar blodet att flöda  obehindrat). Ergo, nu blir det INGEN LCHF utan en strikt kolesterolsänkande diet istället :( Ett särskilt tack till vår omtänksamme agent, Capt. Saleem, som hjälpte oss med allt praktiskt runt detta!!
 
Vi har förhandstittat lite på vädret i Chagos. Det var inte upplyftande; En orkan ska härja över Mauritius som startade väldigt nära Chagos..Den 10april väntas vindstyrkor upp till 90 knop (45 m/s)!!! Det överlever man kanske inte i en liten segelbåt... Strategin om en orkan närmar sig är att dra sig snabbt mot ekvatorn där orkaner inte orkar blåsa. Fast i maj/juni, när vi ska dra från Chagos, lär det vara orkanfritt. Hoppas det!

På återhörande från nästa atoll :)


Ferry arrival from Hulhumale (where we are anchored) to Male, with the golden Mosque as a visual waypoint. The trip takes about 15mins.
 
 
 
Jamie and Liz on Esper, anchored in Hulhumale, told us that the pirates are not as "active" as previous years. In fact no vessel close to Madagascar has been "attacked" this year (compared to over 30 in the vicinity the same time last year). Source; Brittish Navy. Esper also have a great blog: www.followtheboat.com

 
The "water boat" delivered over 500litres of potable water for only 150 Rufyia. Yummi!
 
 
 
 
Predicted Hurricane with routing from Chagos to Mauritius, with winds up to 90 knots the 10th of April!!!!!!!! Not funny! Source; US Grib.
We plan on leaving the Maldives in a weeks time and the trip to Chagos is around 300nm from Addu Atoll in South Maldives. In Chagos we´ll stay for a month, which is the maxumum allowed by BIOT (Brittish Indian Ocean Territory)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mary af Rövarhamn

Kanske ses på macken på Addu Atoll nästa vecka då. För som vädret ser ut just nu lämnar vi Sri Lanka på torsdag, och gör nog ett kort stopp i Gan för att fylla på vatten och diesel. /Linda

Svar: Hej Rövarhamnare! Vad kul, så ses vi ju väldigt snart :) Vi beräknar att vara i Addu den 16-18 apr.
erja Ödmark

2013-04-08 @ 19:52:38
URL: http://www.symary.com
Postat av: Ingeborg

Ajdå va tråkigt med din axel, du får dubbla dosen med Omega3.
Låter inte bra med orkanen, får hoppas att den blåst av sig när ni är i närheten. Här är allt bra faktiskt varit soligt sen vi kom hem, fast kallt. På måndag skulle det visst bli varmare 15 grader :)

Svar: Omega tre i stora lass är vad som gäller - både tablettform och nyfångad fisk :)Hoppas ni får en varm och skön vår+sommar efter all kyla. Vi kan exportera lite härifrån, det skulle inte skada och få lite utjämning!
erja Ödmark

2013-04-10 @ 13:33:35
Postat av: Urban o Cricco

Efter en underbar söndag i packisen ute i havsbandet känns det också rätt skönt att läsa eran blogg från Maldiverna. Nu ser vi fram emot många fina undervattensbilder från Chagos. Det blir väl mest att vara under vattnet i detta korallparadis. Int' får ni någon storm int', jag lovar det!! Skickar en isande kall bild från Småskär på mailen. Kramar C+U

Svar: Fantastiskt vacker bild på packisen! Är det C eller U som fotat? Låt oss gissa... det är C ;D Skulle gärna ta en bit av den och kyla ner ruffen. Tack för löftet om NO STORMS, det tar vi ad notan!!
erja Ödmark

2013-04-10 @ 15:21:18
Postat av: Marie Holmqvist

Vindarna får allt vika hädan när Ambika ska plöja sig framåt!! Vi hoppas att vindarna håller sig i schack och att ni får lugn överfart till Chagos!!! Tänker på er och håller alla tummar och tår!!... Kram

Svar: Just för tillfället, här där Ambika är, är det ingen vind knappt alls. Och inga vågor. Bara turkost och blått hav everywhere :) Imorgon seglar vi sista etappen i Maldiverna, till Addu Atoll och sedan blir det Chagos. Men vi hörs innan dess!
erja Ödmark

2013-04-11 @ 21:24:43
Postat av: Bosse Norlin

Jag blir sa otroligt avundsjuk pa er ombord AMBIKA. Grym frustrerande typ av avunsjuka pga av att jag har en alldeles egen valutrustad bat... bara ett (eller tva) nummer mindre an eder vackra 46foot farkost Ambika- Min ar en 20 ar gammal Beneteau Oceanis 440 "Suzi-Q" designad av Bruce Farr. Den ligger strax norr om Sydney och tyvarr stannar den dar ytterligare en tid. Du ar valsignad som har en partner som inte blir sjosjuk och vice versa.
FAKTA OM AMBIKA ..NEJ - FÖR DEN INTRESSERADE
Fakta om Suzi-Q, en Beneteau Oceanis 440
Length Over All 13.66 m
Hull Length 13.16 m
Hull Beam 4.25 m
Deep draft 1.75 m
Light displacement 9,300 kg
Max Engine Power (Hp) 60 hp Perkins Prima med rak propelleraxel, flexifold 3 bladig foldingpropeller
Fuel tank capacity tot 280 liter
Water capacity tot 400 liter
Sail area 100 m² + 110 m2 (Genaker) + hårdvindsgenua
Windlass horisontell 40m S/S kätting
Lewmar elektrisk skot-winch x 1
Autopilot Raytheon 6000
Emergency autopilot (Raytheon 2000) pa extra rorkult
Anchor 20 + 15 kg Bruce
Solpanel 160 W
Vindgenerator nope
Motorgenerator 70 AH med high-low mode
12V elsystem, 240V elsystem med 2000W Sinusinverter
Kommunikationshjälpmedel VHF och AIS B class. IPIRB x 2 (en med GPS)
Navigationshjälpmedel
Radar FURUNO 48 NM
Panasonic Toughbook X 2 med inbyggd GPS och serial GPS ansluten sa tva Windows GPS program (Open CPN)kan koras samtidigt. slav-monitor i cockpit med wireless keyboard. Garmin handhallen GPS m.fl som samlats under aren...
Iphone & Ipad med Navionics och C-MAP charts
AIS transponder A+B Trueheading
Övrigt
Targabåge som dävert och ställning för solpanel, antenner, stege MOB, etc.
Gummijolle för 4 personer med Mercury 3.3 HP
12,5 kg 800W portabel generator
5,000 watt Lewmar bow truster med tva separata "bluetop" batterier
Gasolugn & Gasolspis
Elektrisk brodrost, vatten kokare, el-kastrull
och microvågsugn (att spraga agg med)
Dubbla inbyggda kylskåp, ett med elektriskt kompressor, ett med diesel-motor driven kompressor, plus en liten barbar ENGEL 18 liter frys: tot 3!
med frysfack
TV med inbygd DVD spelare och tva USB readers plus!
Stereosystem
Biminitopp och jag alskar min underbara Suzi-Q som inte tycks ga nagonstans...

Svar: Hej Bosse! Din Suzi-Q verkar vara topputrustad för en jorden-runt-trip :) Hoppas du kommer iväg en dag, det är fantastiskt! Några av våra erfarenheter: - Vi har 60m kätting (10mm galvad) och har klarat oss, men 100m hade varit tryggare.
- Under resans gång har vi utökat solcellerna till 500W plus att vi har en vindgenerator.
- I Cairns bytte vi till AGM-batterier som visar sig ta upp laddning snabbare än konventionella batterier. 720AH plus 120AH start.
Vi önskar dig/er LYCKA TILL med fina Suzi-Q som förhoppningsvis kommer ut på de sju haven!!!
erja Ödmark

2013-04-16 @ 05:08:39
Postat av: Bosse Norlin

Hej Erja! tack for ditt rappa svar. Jomenvisst ar det grymt att ha en sa fin yacht nar man inte kan anvanda den fullt ut. Jag uppskattar dina erfarna rad - mera ketting boys! - Men seglar inte baten pa nosen med 100 meter ketting is ketting-boxen? Solceller ar ett klokt rad! Jag har tittat pa hopfallbara att satta upp pa deck vid ankring. Suzi-Q har 3x120AH AGM (+2x blue-top) och vid den storleken (eller mer) tror jag "tankens storlek" ar tillracklig. Det ar nog viktigare att titta pa hur mycket strom som flyter in i "tanken" an hur stor "tanken" ar, eller? Jag tackar for dina harliga lyckonskningar och onskar er ett hjartligt LYCKA TILL pa den fortsatta farden. Samtidigt bugar jag och tackar for alla generosa bilder och givande lasning - tack STORT TACK!

Svar: Hej igen, kul att du är med oss :D. Gällande kätting; Oceanis 46:an tål inte mer än 100kg i ankarboxen, enligt tillverkaren. Detta motsvarar 40m som inte är tillräckligt. Vi har valt en kompromiss på 60m, motsvarande 140kg. Men skulle ÖNSKAT 100m, som tyvärr vägen 240kg. På elsidan har vi upptäckt att det är vid segling som vi förbrukar mest ström; autopilot, plotter, radar, kylskåp, etc. Men hela "elkapitlet" är nog väldigt individuellt från båt till båt beroende på vilka behov man har. Än en gång - LYCKA TILL!
erja Ödmark

2013-04-17 @ 16:31:17
Postat av: Bosse Norlin

Stort tack och jag larde mig nagot dessutom. 100kg max det forklarar den forre agarens val av 40 rostfri katting. :-) Jag har funderat pa rep med fender (buoy) i overgangen som lyfter kedjans "bitter end" upp fran botten och gronsakerna. Later kanske konstigare an vad det ar. Pa sa satt kan jag ha hundra meter att svinga fran. Vad tycks? El ja... Den absolut basta investeringen for mig ar en push-button TMC el-toa men masseratorn inbyggd i basen som ocksa driver en in-vatten impeller. Billig och (hittils) absolut skitbra!!! Bon voyage Marineros!
www.whitworths.com.au/main_itemdetail.asp?item=89672&search123=TMC&intAbsolutePage=1


2013-04-18 @ 12:45:07
Postat av: Bosse Norlin

GRATTIS, jag forstar att AMBIKA nu har anlant till Solomon Islands tillsammans med S/Y Mary! Fantastiskt och langt borta fran "grumpy Mal-dives" som foraktar oss otrogna "kuffar" utom vart "guld" givetvis. Om olje-cappen till backslaget med något fel på gängen: Jo Uffe Daffy har nog ratt pa satt och vis, men jag har pinsam erfarenhet av träplugg i nod!! Paralella tra-fiber fungerar snart som en otroligt girigt sugande "veke" sarskilt i en varm motor! Forsok hitta (eller tigga) en "modern" plast-bung utan naturliga capillaries istallet. Helt enkelt en "kork" av gediget plast, helst varme-taligt silicone som inte ar i stand att absorbera och svalla och sedan troligen lossna. Om jag har fattat eder situation korrect vill saga...

2013-04-23 @ 17:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0