Vi ska bara...

08nov, Durban, Sydafrka
 
Ni som inte vill läsa om teknik och underhåll kan sluta läsa nu och återkomma om några dagar för då har vi åkt på city sightseeing här i Durban :)


Vi hör av våra långseglande vänner med gamla båtar (typ 15+) att de har FRUKTANSVÄRT mycket underhåll. Vi kan säga att vi har väldigt mycket underhåll också, men trots det bara bråkdelen av vad en gammal båt genererar. Vissa grejer är såklart självförvållade som att de som har tex, dieselgenerator, watermaker, tvättmaskin får jobba VÄLDIGT mycket mer än vi. Men trots att vi har ett "minimum" av saker som kan gå sönder och ska underhållas så har vi stadigt jobb. En modern segelbåt är ett litet underverk av komplexitet - ett flytande hus med alla tänkbara bekvämligheter (varav många behöver el) samt kommunikations-och naviggationshjälpmedel (som också behöver el). Vi har en "grön" båt och producerar nästan bara el via sol och vind. I undantagsfall måste vi generera ström med hjälp av motorgeneratorn. Ström ombord är komplicerat, inte tu tal om det!

Nå, här i Durban har vi fått en massa nödvändiga reparationer gjorda. Vår plotter, en Raymarine TouchHybrid E95 som vi fick ny efter blixtnedslaget, slutade att fungera med touchfunktionerna och byttes ut här i Durban inom garantin. Vår VHF slav, en Raymic som även den byttes ut efter blixten och bytts en gång efter det har ånyo gått sönder och vi fick en ny här på garantin. Den är en waterproof som inte tål vatten helt enkelt och är nu placerad (och ledningar dragna) så att vatten inte når den! Våra toaletter har fått en ny pump vardera och fungerar nu som nya igen. Vår vindgenerator "Rutan", en Rutland 913 har gjort sin sista tjänst ombord efter 3,5 år och har monterats ner i väntan på att vi får tag på en ny, antingen en Airbreeze eller en Silentwind. Vindgeneratorer finns dock inte här utan vi får vänta till Kapstaden. Rutan var visserligen tyst men producerade bara lite ström i gengäld... Vår varmvattenberedare, som har inte fungerat på några månader, är nu repararerad av en mycket kunnig elkille, "Lolly" (38år och har sju barn med samma kvinna!!). Det var elementet som hade rostat.

Vårt gamla storsegel, som gick sönder i hård vind på vägen från Madagaskar, är nu lagad. Vårt nya storsegel, som vi lät sy upp  av Doyle Sails i Nya Zeeland, var för långt och för bukigt och har nu kortats ner (och ska testas snarast). 

Vanligt underhåll är gjort såklart med avsaltning av hela Ambika, putsning av rostfritt och oljning av teaken i sittbrunnen (tack-o-lov har vi inte teakdäck). It´s never ending :)

Nu återstår i Simonstown (nära Kapstaden) att köpa och installera en vindgenerator och att ta upp Ambika  för rengöring och målning av botten samt att putsa och polera skrovet. Det har ändå gått fantastiskt bra och vi är glada att vi seglade till Durban för här finns teknisk kunnande och reservdelar - billigt och snabbt!

Alla båtar har sina för- och nackdelar. En av Ambikas fördelar är, jämfört med många andra segelbåtar - både nya och gamla, är att hon är helt torr inne. Inte en enda lucka eller skylight har läckt in. Heder åt henne! Ta i trä!!!


 
The element in the water heater had ceased but it´s fixed and is ready to serve.


Goodbye and thank you, Rutland 913. We´ll replace you in Cape Town...


This is Nick who own the Chandlery "Seaport Supply" and has been very helpful AND even invited us to his Club for a beer (or rather two :)


If you do not want to read about technology and maintenance you can stop reading now and come back in a few days when we´ll report  our "findings" from a city sightseeing :)


Here in Durban, we have done a lot of necessary repairs. Our plotter, a Raymarine Touch Hybrid E95 that we got new after the lightning strike, stopped working with touch capabilities and was replaced here in Durban under warranty. Our VHF repeater, a waterproof RayMic that although it was replaced after the lightning and replaced once again after it has been broken again (by water). Our toilets have a new pump each and now works like new again. Our wind generator, a Rutland 913 has made its last service on board after 3.5 years, and have been dismantled in anticipation of that we get (buy) a new one, either a Airbreeze or Silent Wind, but we 'll have to wait to Cape Town to get one. The Rutland was indeed quiet but produced only little power in return ... Our water heater, which has not worked for a few months, is now repaired by a very knowledgeable guy, " Lolly".



Our old mainsail, which broke down in strong winds on our way from Madagascar, is now repaired. Our new mainsail, which we bought from Doyle Sails in New Zealand was too long and has now been shortened (and will be tested as soon as possible ).


In Simonstown (near Cape Town) we´ll purchase and install a wind generator and lift Ambika on the hard for cleaning and painting of the bottom as well as to polish the hull. 


We´re glad we came to Durban to fix it all before heading cross the South Atlantic. Here they have technical expertise and needed spare parts - cheap and fast !

 


Kommentarer
Postat av: Mary af Rövarhamn

Ja fy 17. Prylar ska man akta sig för. Vi har varken varmvattenberedare eller plotter. Så de går i alla fall inte sönder. Kapten låter hälsa att man behöver tre kablar till en Silentwind. Antar att ni bara har tre dragna idag. Men det kanske inte är något problem för er. Silentwind är lite tystare än Air Breeze, men båda håller rätt bra låda jämfört med vår D400 eller er gamla Rutan.

Många kramar från Si

Svar: Hej, jo ju mindre prylar desto bättre. Hälsa kapten Ludde att jordkabeln (den gröna) kan anslutas till den svarta batterikabeln om batterierna är jordade till motorn (vilket de är) så någon tredje kabel behövs inte. Allt enligt vår båtelektriker :)Krama Otto på födelsedagen från oss
erja Ödmark

2013-11-09 @ 00:45:11
URL: http://www.symary.com
Postat av: Mary af Rövarhamn

Från Simonstown skulle det stå ... /L

2013-11-09 @ 00:45:47
URL: http://www.symary.com
Postat av: Elisabet Kollstedt

Kul att det fungerar i min f.d. stad, dock är den inte vad den var på 60-talet……… Nu packat hårdbröd etc. See you soon in Durbs…..Kramar, lisa

Svar: Hej kära gast. Vi ringer dig nu :)
erja Ödmark

2013-11-09 @ 11:12:06
Postat av: Mary af Rövarhamn

Hej, Kapten Ludde här. Det stämmer faktiskt bara på AirX och Air Breeze. På Silent Windgenerator sitter likriktaren i regulatorn istället för i snurran.Det gör att det måste vara tre växelströmskablar mellan vindgenerator och regulator.
Vi saknade er på Ottos kalas idag, men han firar nog gärna en gång till;-) Tack för kortet, vi fick också en väldigt fin hälsning från Petra och Ruby.

Svar: Tack kapten Ludde. Eftersom jag är lat och inte vill dra fler kablar blir det förmodligen en Airbreeze och vi ser fram emot att fira Otto när vi ses :)Många hälsningar Kapten Lasse
erja Ödmark

2013-11-09 @ 22:20:43
URL: http://www.symary.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0