Whangarei

28nov, Whangarei

En Kingsfish på kroken gör livet glatt. Tack vare firren mådde vi prima trots att vädret var gråkulet och blåsigt när vi stretade för motor upp för floden i tidig morgontimme. Klockan 10 var vi framme och parkerade vid gästbryggan för någon hade tagit vår bokade plats (fast vi fick en annan plats nästa dag).

Det är mysigt här. Marinan (Town Basin) ligger mitt i staden på ca 70 000 invånare. Massor av kaféer och restauranger längs bryggan. Här finns all teknisk seglarexpertis man kan önska sig. Vi ska låta göra översyn av storseglet, kapa genakern (om det går), laga värmaren (som fungerat klockrent ända tills nu, när vi verkligen behöver den) och få en offert på en ny biminitopp som blivit lite väderbiten.

Här träffar vi Anne och Ari på Seilas som vi umgicks med på Tahiti. De har haft otur. Ari har fått svår ischias och de måste avbryta sin jordenruntseglats!!! De hade dessutom nära storm på väg från Rorotonga och autopiloten gick sönder. De fick handstyra i fem (!) dygn i tvåtimmarsskift!!! Man ska vara glad så länge man är frisk och grejerna funkar!!!

I veckan kommer Lena och Uffe hit och vi får göra planer på hur vi ska ta oss an en rundtur på NZ...

Visserligen har fiskarna vi fått upp blivit mindre (från 185cm svärdfisk till 50cm Kingfish) men de smakar lika bra :)
The fish we catch is getter smaller and smaller, but tastes just as good :)

Kanske får vi också smaka lite...
We want some too..

Alla kurar ihop sig på morgonkulan.
It´s was bit chilli, early in the morning, when we went up the river to Whangarei.

Framme i Whangarei, en stor marina långt upp i floden.
Arrival to Town Basin marina.

Får båtar se ur hur som helst??
Are there no rules for boat design??

Marinakontoret vid lågvatten (2m).
The Marina office at low tide (2m).

Här finns mycket att göra och morgonpromenaden går längst flodkanten ;P
There is a lot to do in Whangarei ;P

Tutukaka

26nov, Tutukaka Harbour
Position: S 35,37 E 174,32

Howwaaya!? Det tog ett tag innan vi förstod att det betyder "how are you?". Nästa gång stannade vi och försökte svara på frågan, då log vederbörande bara och fortsatte förbi.... vi stod kvar som fågelholkar. Men nu har vi lärt oss :).

Efter alla avskedspartyn börjar nu lugnet lägga sig och de nyfunna vännerna skingras för vinden. Luften surrar av löften att hålla kontakten och att snart ses igen. En del tar paus i seglandet och flyger hem till sina hemländer, andra seglar till olika ställen på NZ. Flera tar upp båtar på varv för att fixa något som gått sönder eller bara parkera dem där när de är hemma. Några förbereder sig för att segla runt hela NZ, ända till "The Roaring Forties"

Ambika släpper taget om bryggan. Vi är iväg igen. Vi har bokat bryggplats i Whangarei (uttalas ungefär Fongarey), ca 80nm söderut från Opua, upp 12nm längst en flod. Fast vi tar det i etapper, idag övernattar vi för ankare i Tutukaka, i en vacker vik ca halvvägs. NZ har en dramatisk kust och den känns ännu mer dramatisk när vi, som vanligt, får segla dikt bidevind i 10-14ms. Kallt är det, bara 17 grader i vattnet. Men vackert!

Nu ska vi laga middag, spela ett parti "Chicago" och krypa till kojs. Väckarklockan ringer 0500 imorgon bitti för att vi ska hinna till hamnen under högvattentiden. Annars blir det stopp på en lerbank och det är nog inte så roligt =)

Nya gasolflaskor, jipee! Nu är man mer glad för gasol än nya skor... fast det går nog över :) Nya högtalare i sittbrunnen, ny kompassbelysning och lite annat smått-å-gott blev det i Opua! I Whangarei blir det översyn av segel och biminitopp.
The new propaine bottles fit perfectly in the "hold". In Whangarei we need to mend and adjust sails....

Capte Brett. Här åker stora turistmotorbåtar igenom berget, ser väldigt tufft ut!
This is Cape Brett, famous for the big hole through the rock!

...här kommer en!
...here comes yet another turistboat!

Kusten är dramatisk och vi gör god fart för det är 0 vågor. Underbart!
The coast is spectacular and we are doing 7-8kn. Calm sea, no swell what so ever!

Fåglarna tog nog alla fiskarna idag, för Lasse fick inget napp :(
No fish today! We think these birds took them all...

Bakom kröken ligger Tutukaka.. ankarplatsen för inatt
Tutukaka is just behind the corner.. we´ll stay for the night and continue to Whangarei tomorrow.

En dag i Opua

21nov, Opua

Vilken underbar vårdag! Nu har en varmare nordanvind (!) kommit och den känns ljummen, för att inte säga het stundtals :D Alla evenemang, seminarier och fester är över. All Points Rallyt är slut för denna gång. Om vi vill kan vi haka på ett Rally som går till Fidji den 01maj. Kanske ingen dum idé för det är kul människor och vädret är tufft!

Vi hade spenderbyxorna på igår och köpte två nya aluminium gasolflaskor (mest för att de vägrar att fylla våra gamla flaskor) och en ny gasolgrill. JIPEE!

Mitt i allt fixande med impellerbytande och rostfrittputsande, tar vi en promenad längst den vackra och slingriga (uppåner-) stigen längst med stranden. En kort promenad trodde vi men stigen tog ju aldrig slut. Efter ca en mil hamnade vi i nästa lilla by, Pahia. Helt utmattade raglade vi fram till en av de många strandbarerna och stjälpte i oss var sin öl. LJUVLIGT! Att komma tillbaka hem löste sig också; det blev en TUKTUK för 20$!

Nya Zeeland. Flera tänker segla runt sydön. Inte vi :)
---
New Zealand has a lot to offer! But we are not going to sail around the South Island, no siree!

Det vackra Bay of Islands, en attraktion i sig. Ostron, pilgrimsmusslor, lobster... det är bara att plocka sägs det!
Many attractions are waiting for us. Amongs them is to pick lobster, mussels and scallops in the bay....

En promenad på utgrävd stig ledde oss (typ så småningom) till nästa by..
---
One day we took a short walk...that ended up beeing very long... a path led us...

...via gigantiska trädrötter...
...through gigantic tree roots...

...underbara utsiktspunkter...
---
...wonderful scenic hill tops...

...mangroveträsk...
....mangroves...

...och strandkanter...
...down again...

...till semesterbyn Pahia, med massor av restauranger och barer...
...to the small village of Pahia...

...där vi får en välförtjänt god och kall öl!
---
...where we finally got to drink a cold beer :D

Vi får skjuts med en TUKTUK hem :D Gelébenen fick vila!
A TUKTUK took us home. Halleluja!

Planering NZ och vidare äventyr

17nov, Opua

Vi pysslar, städar och grejar. Åtta tvättmaskiner har tvättats och hela Ambika är nu ren och fin igen inne. Utvändigt har hon nu avsaltasts och snart ska vi göra ren teaken i sittbrunnen och putsa rostfritt. Elektrikern är här och fixar med lite småjobb, kompasslysen och insättning av nya högtalare i sittbrunnen. Saltet tar sin tribut :). Värmaren, som har fungerat perfekt hela tiden, slutade fungera nu, PRECIS när vi verkligen behöver den, så den blir det till att laga (vi har ett elelement så vi klarar oss i alla fall)!!!
Dessutom har Rallyt som vi deltog i har massor med roliga seminarier och fester denna veckan så det är "full rulle".

Den 27nov flyttar vi båten till Whangarei som är en jättefin liten stad där Ambika kan ligga mitt i stadens centrum, bara ca 15 mil från Auckland. Ska bli kul! I slutet av november kommer syster Lena (Lasses syster) och vår kompis Uffe till NZ och stannar över jul och nyår. Lenas dotter Elisabeth bor här i Auckland så det blir rena rama släktträffen :) Fast vi kommer att sakna barnen!!!!!!

***

I stora drag tror vi att vårt upplägg i NZ blir;
- November - Opua
- December-januari - Whangarei och Auckland - segling samt bilfärder runt NZ
- Slutet av januari-februari - Sverige
- Mars - tillbaka till NZ och segling och bilresor
- April - Upptagning, bottenmålning och allmänt båtfixande inför nästa stora hopp
- Maj - i slutet av april/början av maj (när orkansäsongen är slut i södra stilla havet) seglar vi vidare.

****

Seglingen nästa år blir, tror vi, i stora drag;
Fidji - New Caledonia - Darwin - Indonesia - Singapore - Malaysia - Thailand
Det går ett Rally (www.sailindonesia.com) från Darwin till Singapore som vi eventuellt hakar på. Därefter fortsätter vi till Thailand och firar nästa jul (2012) i Phuket - eller i Björnrike.... =D

Lite vardagsbilder :)

Party, party party... Varje dag, hela denna veckan är det fullt av program. Jättetrevligt ordnat!
---
It´s party time, all week long :) And seminars where we learn a lot about saling in NZ!

Besök med bil på Whangarei Marina där vi har bokat plats från den 27nov. Den ligger ca 15nm upp för en flod...
A visit by car to Whangarei Town Basin Marina. The marina is right in the city center. Ambika will be there from the 27th of November...

Pahia, Opuas närmaste lilla by....
---
Pahia, a small village by the waterfront. Really nice!

Naturen verkar ganska lik vår därhemma - före man tittar lite närmare efter :)
Nature seams to be a bit like home - but not when you look a little closer :)

Detta är en Kiwi - en konstig krabat tycker vi! Inte kan den flyga heller... alla NZ-ländare kallas Kiwi´s...hmmmm!
---
This is a Kiwi... it´s a bird but it has no feathers and it can´t fly.... and all people from NZ are called Kiwis..I wonder why...!

Framme i Kiwi Country

12nov, Opua, NZ

Näst sista dagen på överfarten var en prövning.... Kl0500 på morgonen började det blåsa utav "bara den"! Vi låg på kryss och vårt enda alternativ vara att fortsätta på den inslagna vägen - rakt mot en storm öster om NZ. Alternativet att vända på andra kryssbenet skulle innebära att vi seglade bort från NZ och det ville vi inte. Att gå för motor mot 16ms och 5m vågor var inte "doable". Vi hade också sett på väderprognosen att vinden skulle avmattas till natten. Så vi kämpade, frös och höll tummarna =). Kl2100 lugnade sig vinden. Skönt!

Sista dagen blev kompensation för den föregående. Lätt vind och solen vrålade ner när vi seglade genom the Bay of Islands till Opua. Magiskt vackert och solen värmde våra frusna själar. Som grädde på moset fick Lasse upp en fin 5kg tonfisk som vi lagade till på kvällen. Mmmmmm!

Igår kom vi fram och lade till vid "Karantän-bryggan" och strax dök tull, passpolis och övriga upp och klev ombord på Ambika. Vänligt men rigoröst gick de igenom våra papper och varenda skafferi öppnades och kontrollerades för otillbörlig mat... som grönsaker, frukt, kött, bönor, honung och jag vet inte allt men vi klarade testen (hade fått information i förväg) och fick tuffa iväg till vår bryggplats.

Vi ligger alltså förtöjda vid en brygga, i en marina, igen. Härligt efter två månader på svaj. Det känns som maj här och sommaren är i antågande, människorna är jättevänliga och naturen fantastiskt vacker. Nu ska vi festa med deltagarna i Rallyt, det är massor med evenemang på G. Kul att träffa alla nya vänner och höra om deras överseglingar :P

Underbart också att göra ett besök hos frissan, det var 1,5 ÅR senast (det syntes sa hon =)!

Här är lite bilder från resan hit....

Vinden orkar inte fylla genakern...
---
Not even the genaker takes us forward...

...vi försöker med spirad genua istället....nähe, inte det...
Let´s try the genoa instead... nogo..

Då försöker jag baka istället. Alla andra "tjejer" kan ju. Men inte jag :(...
OK, I´ll bake bread instead. All the other "girls" kan do it... but not me :(

Men skam den som ger sig. Efter åtta (8) timmar har jag fått till ett (1) bröd :)
...
Can´t accept a total failure.. after eight (8) hours I finally succeeded in baking one (1) bread loaf :)

Nästa prövning kommer här;Så här ser en typisk Squalline ut. Från 3-17ms rakt på lilla oss!
---
This is what a squall looks like. We had a few on route. This one was up to 34kn within a minute.

Vi tröttnar aldrig på att beskåda de vackra sol- upp-ochner-gångarna. Hisnande skådespel.
The saying; Red sky in the morning, sailors warning - Red sky at night, sailors delight... isn´t allways accurate.

...så blir det kryss istället... jaja!
---
...well, well, here we go beating again..

Plaskar fint om fören när vi sätter fart igen.. fast inte åt rätt håll :)
Nice going again... alltough not in the right direction :)

Men när det blir fart på "karuttan" kan man ju få fisk - ÄNTLIGEN! Lycka är....
---
But when the speed picks up one can allways catch a fish. A nice tuna this time!

Vi närmar oss land och fåglarna hälsar på allt mer. Särskilt när de fick syn på tonfisken :)
Closing in, followed by the elegant sea birds.

Inloppet till The Bay of Islands. Otroligt vackert!
---
The estuary to The Bay of Islands. Incredibly beautiful!

Dags att göra oss redo för angöring. Vi har seglat runt halva jordklotet nu, svårt att tänka sig...
Time to call port after 9 days at sea. It´s hard to believe that we have sailed half way around the globe...

Ett seglarmecka möter oss. Alla verkar ha en segelbåt. Oupa marina syns i bakgrunden. Vi är framme!!!
---
A saliors paradise. Everyone seams to have a sailing vessel. We have arrived to NZ!

Sakta men säkert till NZ

08nov, Stilla havet
Position: S 29,22 E 177,06 (tillbaka på östa halvklotet igen :D)
380nm kvar till Opua (av 1100)

Upp-å-nervända-världen! När alla säger att det ska vara lugnt och fint, blir det hårt. När alla säger att det blir hårt, då är det lugna gatan…. Ett jättehögtryck har parkerat sig mellan Tonga/Fidji och Nya Zeeland. Det ger nästan ingen vind alls… och plötsligt mycket vind…. och den vind som är, är rakt i den berömda ”näbben”! Överfarten verkar ta snarare 11 dagar än 7! Just nu är ETA den 11nov…..

- Vi kryssar alltså fram på södra Stilla Havet :D Just nu 5ms, dikt bidevind (sned kryss) och solen vrålar ner. Vädret är som en sommardag hemma = iskallt i vinden, nätterna råkalla och hett i solen när man är i lä =). Vattentemperaturen har fallit 9 (!) grader sedan vi lämnade Tonga för sex dagar sedan!!!

I lördags såg vi det första åskmolnet komma, hotfullt och svart som sot. Vi hann precis reva till att bara ha lite näsdukar uppe och ta på oss regnstället… då kom det; en jättesquall där vinden vände 180 grader och på en minut gick den från 3ms till 17 med hällregn i. Det tog bara 30min och på ”andra sidan” var vågorna kaotiska, därefter stiltje.  Efter stiltjen kom sydvinden – iskall! Fram med flis, jacka, långkalsonger, duntäcke, hela kittet!

Det mestadels sol men vi hamnar ibland i veritabla ”Squallsbälten” och får sicksacka mellan åskmolnen. Ibland åker vi rakt in i dem… ibland hinner vi inte reva i tid och får det lite svettigt… : )

Det har varit ganska lite liv på havet och ingen (bloody) fisk vill nappa:( Vi måste ha fel drag eller nå´t för alla (OK, flera) andra båtar får napp – men inte vi!!! Några sjöfåglar glider vackert förbi ibland och någon udda flygfisk kan flaxa fram. En dag seglade vi ikapp en havssköldpadda ca 1m lång, mitt på havet… häftigt! Vad lever de på månne??

En närkontakt dock: Hjärtat höll på att stanna när jag, i sittbrunnen, bakom ratten, i mörkret, mitt i natten, på mitt nattpass, blev knockad på hakan av en slemmig typ som, NATURLIGTVIS, sedan skulle ramla ner MELLAN flytvästen och tröjan… SÅÅÅ VIIIDRIGT! Till slut flaxade den ner på durken och det blev en lång och klibbig kamp att få den stora (allt är relativt) flygfisken i havet igen!

***

PS Att NZ bevakar sin gräns noggrant fick vi bevis för häromdagen när ett kustbevakningsplan (av märket Orion säger Lasse) dök ner på oss och hade en utfrågning via VHF; vad heter skepparen, vad heter båten, var är den registrerad, har vi träffat någon annan båt på havet, när kommer vi till NZ, hur många är vi….etc. Till sist var de nöjda och flög vidare…

Inlägget är publicerat av vicepublististinnan, Petra ;)

På ett stilla hav mot Nya Zeeland

05nov, Stilla havet
Position: 25,20 W 178,28
700nm kvar till Opua
Det var ett helt omöjligt väder att förutsäga. Om vi inte sticker nu får vi ”Analysis paralysis” av allas väderfunderingar, resonerade vi och hissade seglen för tre dygn sedan. Dessutom hade Lasse precis läst ”A Voyage for Madmen”* och nu vill han absolut prova på att ”dreja bi” :D (not so funny tycker jag…)
Ett gäng har nu kommit fram till NZ, det tog dem 7 dagar i hård vind. Vi, tillsammans med ett par båtar är på väg och ett stort gäng är kvar och tänker segla på söndag. Flera går först till ”Minerva Reef” som ligger ca 250nm sydväst om Tonga. Där kan man stanna och ”invänta väderläge” mitt i en revlagun mitt i öppna havet…! Detta rev har, tro´t eller ej, fortfarande ”väpnad konflikt” mellan Fidji och Tonga om besittningsrätten…. (HERREGUD!!)
Seglingen har i alla fall börjat bra och lugnt, lite väl lugnt just nu, med spirat försegel gör vi hela 5kn, WOW, jämfört med förra dygnets snittfart på ca 3kn!! Det är rena semestern :P.
Vi är nu inne på tredje dygnet och har 700nm kvar (av ca 1100). Minerva Reef har vi passerat och går raka spåret mot Opua. Havet är platt och det har varit strålande sol ända tills idag då det är lite mulet och åskmolnen närmar sig stadigt.
Nej, nu ska jag ta en ny väderprognos via HF (vilken bra grej) och sedan baka kokostoppar, till Lasses stora glädje :D
****

*Boken ”A Voyage for Madmen” handlar om Knox Johnston och ”grabbarna boys” som tävlingsseglade jorden runt single handed i 9 deltagande båtar, UTAN ATT STANNA, anno 1968-69.EN (1) kom i mål och en begick självmord. Gissa om de hade det tufft ibland!!!!!! Den ledande franska båten bröt tävlingen för att segla ytterligare ett varv runt jorden!

PS. Vinnaren, Knox, gav hela sin prispeng till änkan (hedervärt) och han blev sedan dubbad till Sir och är fortfarande aktiv skribent i Yachting World.