Mer Gran Canaria...


27okt, Puerto Rico
(27.46N/15.42W)

Det är sol, varmt och vindstilla……. Och Internet fungerar i båten (efter att jag betalat 16 € för tre dagar)!!! Så nu kan jag inte låta bli att skriva lite mer än vanligt (= valuta för pengarna).


I förrgår morse seglade vi (för motor) bara fem distans från Puerto de Mogán till Puerto Rico, ännu en av alla turistbyar på Gran Canaria, för att vi hade bestämt möte med ännu en el-expert, Hans Joachim Schwenck från Deutschland. Senaste teorin med strömmen ombord är att vi har en strömläcka och strömläckor har man inte råd med när man ska segla och vara utan markström i tre veckor…

Elektriker Hans skulle komma klockan 1100 och på minuten steg han ombord. Han visade sig vara elektroingenjör med förflutet i tyska marinen som kom hit med båt och fru för tjugo år sedan på en semestersegling och blev kvar!!  Efter felsökning visade sig den största strömläckan vara en ”sinusinverter” (för er som inte heller begriper, är det en manick som omvandlar 12V likström (!) till 220V växelström med en kapacitet på 3000W, halleluja). Det fanns en strömbrytare på elpanelen där vi trodde att man stängde av/på invertern men den gick bara i standbyläge och stal ström. Nu kan vi stänga av den helt (om man flyttar på dynorna som är i vägen).  I övrigt tyckte Hans att installationerna var proffsigt gjorda (av Rosätravarvet). Frågan är om felet är intermittent…? Hoppas med detta att strömthrillern är till ända :0.

Förberedelser för atlanten
Två dagar av intensivt arbete (ja, faktiskt)! Vi har sorterat upp alla papper i båten (instruktioner, maualer), typ ett hav av dyligt. Vi köpte fina mappar och har t.o.m. skrivit fin märkning på allt (nu är du allt stolt, Marie-Louise). Lasse har byggt ett släpankare av ett däck och kätting, vi har markerat vad alla rep och snören är till för (typ storskot, downhaul, etc.), vi har satt byglar med amortisörer lite här och var för att hålla saker och ting på plats när det brallar i (typ PC:n, fiskespön, etc.). Vi har betalat alla räkningar. Duktigt vad?! Alla punkter på listan är inte klara än, men det närmar sig :D.

Livet på svaj
Det har sina klara fördelar att ligga för ankar som vi gjorde utan för Puerto Magán; Det fläktar skönt, det helgar privatlivet, det kostar ingenting, man kan ta ett dopp i det turkosa havet när man vill och man blir gulligt vaggad till sömns på natten. Man vänjer sig vid att ”lägenheten” är i ständig rörelse, att parera varje steg när dyningarna sätter in (och det gör den mer eller mindre hela tiden J). Det vill till att skruvdragaren sitter i ett fast handgrepp när det ska borras eller skruvas, det märkte vi när vi skulle borra och skruva fast fästen för cyklarna i förpikens dusch (!). Men det gick bra och nu bor cyklarna där under segling.

Nackdelen med livet på svaj är att det är bökigare att gå iland och komma ombord med jollen, särskilt om det är höga vågor. Man kan få en ofrivillig dusch vid ombordstigningen för (även) Ambika har ett brett akterkastell och det kan plaska till ordentligt.

Kanarieöarna, hittills
Denna arkipelag som bildades genom vulkanutbrott för fem miljoner år sedan med perfekt temperatur hela året, idealiskt för oss nordbor. Nu när vi varit på flera av öarna (oftast bestående av berg och sand) förstår vi hur viktig turismen är, och det syns och märks. Igår beställde vi mat av en trevlig spanjor som pratade flytande skandinaviska. Skyltar och menyer står på alla (!) de nordiska språken utöver engelska, tyska och spanska. Playorna vimlar av ljushylta (oftast lite äldre) människor och hotellkomplexen och swimmingpoolerna avlöser varandra. Det ryktas att charterseglingsföretag på allvar kommer att etablera sig här för det börjar väl bli väl trångt i medelhavet, bortsett ifrån att vintern är varmare här. Det är lätt att leva ett behagligt semesterliv här....

Återstår att se hur det lite grönare, lite mer oexploaterade (?) Gomera är. Gomera som blir första stoppet med vår altantbesättning före överfarten (lite sjöben innan skadar ju inte)...

Rump- och buktävling, forts.
Snart (01nov) är det ånyo dags att mäta och väga oss. Spänningen är olidlig! Denna vecka är lite kymig för vi har ”vit vecka” och får inte heller äta kolhydrater… (fast Lasse fuskar med kolhydraterna och det tycker jag är bra, det gynnar mitt sandalkonto :D). Nu simmar vi varje morgon före frukost och är oerhört nöjda med oss själva :D.




Stolt Lasse visar egenkonstruerat släpankare (en av två) som kan släpas i aktern i en 100m lång lina för att sänka farten vid vågsurfning i svårt väder. Faran är annars att båten kan rulla runt upp till 360 grader i brytande vågor...hmmmm 



Såå, då är allt upp-och-ner igen!



Så här kan det se ut... Fotogenlyktans och vas i rostfritt stål. Fotogenlampans hållare
är fastskruvad i bordet. Idé och design av Lars Ödmark och konstruktör är Ragge som också byggt targabågen! Vi är jättenöjda! Vad tycks?




Ja man kan inte säga annat än att vi försöker :D (i alla fall då och då..)



Ruttplanering för atlantöverfart

27okt, Puerto Rico (27.46N 15.42W)

Det närmar sig...




Överfarten
12 dagar kvar tills Elisabeth och Krister kommer till Las Palmas! Första etappen blir till Gomera där vi provianterar det sista av färsk mat (och allt det vi glömde köpa..). Därefter omröstning om vi ska direkt till Västindien eller om vi ska ta ett "pitstop" på Cap Verde öarna.

Just nu sonderar vi efter lämplig plats att lägga Ambika i Västindien under vår jul/nyårsresa till Sverige och Mariehamn. Vanligtvis välunderrättade källor (tack Johan Stening) låter meddela att St Martin är superbra, så det ligger på topplistan nu.


Mat ombord
Hmmm. Jag har gjort en preliminär meny för fyra personer under tre veckor (frukost, lunch, middag, nattamat och snacks för 20dagar). Personer = besättning som behöver mycket näring (och förströelse) dygnet runt och med bara ett tillgängligt kylskåp (att ha två kräver för mycket ström - I hate ström!)… Funderar just nu vart allt ska stuvas så att det blir rimligt lättåtkomligt.

Vad sägs om exempelvis 72 ägg, 144 burkar öl (inmundigas bara i flytväst och vid kanonväder och då bara en halv öl åt gången :D), 50 tomater, 28 lökar, 30 äpplen, färskt kött och fisk den första veckan, ett oändligt antal burkar och paket med frysorkad mat. Nätet vi har köpt för förvaring av grönsaker och frukt ter sig löljigt liten och måtte fiskarna nappa ordentligt på oceanen säger jag bara!!!!!

Vatten ombord. Enligt ”experter” går det åt minst 2,5lit vatten per dag och person till bara mat och dryck. 2,5x4x21dgr=210lit. Och då har vi inte tvättat – varken oss själva eller våra kläder..........




Gran Canaria medsols

25okt, Puerto de Mogán, Sydvästra Gran Canaria

Äntligen lite kontakt med "nätet" igen.. Sitter i bar i Puerto Rico, dit vi tagit buss (med risk för våra liv längst de kurviga vägarna 100m över havet och med bara 50cm marginal till KANTEN) från Puerto de Mogán för att höra med elexperter i denna marinan... mer om detta senare.

Las Palmas

Vilket strul! Ström ombord  är ingen enkel match! Nu har vi fått köpa fyra nya batterier (av den gamla vanliga sorten, inte gel) och installerat dem. Det är ändå inte bra, något är knas... Våra båtvänner Eva och Hasse hjälper oss då Hasse har jobbat med batterier på FMV. Toppen! Strömthrillern fortsätter alltså…

Victor och Petra kom efter att ha klarat en 20-min connection i Barcelona, bra för konditionen, well done!! De stannar i fyra dagar, sedan måste de tillbaka till plugget. Första dagen bad på Playa de las Canteras och kika runt på Las Palmas medan vi (läs Lasse) kämpade med strömmen ombord…

Las Palmas - Arguineguin

Dagen efter seglar vi iväg ca 36nm till södra ändan av Gran Caranaria, förbi Maspalomas till en liten by som heter ”Arguineguin”, där vi ankrar för natten. Där solar vi, badar och jobbar med att göra rent undervattenskrovet. Toppen, tack barnen! Det ”costar mucho” att ta upp båten för rengöring och nu slipper vi det till dess vi kommer till Västindien!! Lasse rotar lite i marinans sopconteiner (!) och hittar ett däck som vi tar med oss. Däcket ska konstrueras till ett släpankare, att användas vid hårt väder….

Arguineguin – Puerto de Mogán
Tredje dagen går färden vidare västerut 7nm, till Puerto Mogán, som är en urmysig marinaby med sandstrand, klippor, restauranger och butiker. Vi får inte plats här heller (pga av ARC-rallyt) så vi lägger oss för ankar utanför; solar, badar och tar jollen till byn och äter glass. Här stannar vi ytterligare en dag för sedan ska taxin ta Victor och Petra härifrån direkt till flygplatsen….

 

Tack Senor Pedro Rodrigues Ramirez för inbjudan att låna din plats på Real Club Nautico i Las Palmas!! Wow!



Så dyker de upp, mitt i natten, för att vara med i fyra dagar :D. Det är sanslöst kul när barn kommer på besök!



Bild tagen från Ambika, där vi ligger och guppar på svaj vid Puerto Mogáns playa (t.h.) och marina (t.v.), mitt bland diverse fiskar (som inte vill nappa).



Städdag ombord (?) på Ambika; Victor, Lasse och Petras högerben i bild.. själv pillar jag ludd i navelen (gammalt wikströmordspråk!)


Från Lanzarote till Gran Canaria via Fuerteventura


20okt, Las Palmas, Gran Canaria

Lanzarote och Fuerteventura
Sista natten med gänget i Lanzarote; med Pekka (vaktmästare i bl.a. Skärgårdsstadsskolan!!) och Barbro på långsegling med sin L32 samt Nina och Pär på S/Y Osophin. En kvällsdrink före maten blev flera drinkar, test av HF och middag ombord på Ambika :D!!

Sedan iväg längst Fuerteventura, en ö som var ”sådär”, tycker vi. Brant och ogästvänlig kust med få mysiga ställen att ankra/förtöja båten. Kanske blev känslorna förstärkta av att vi fick gå motor långa sträckor (ingen vind), mulet med någon regnskur och den akuta bristen på fisknapp i Lasses metspö! Två övernattningar gjorde vi i alla fall på Fuerteventura.

Mot Las Palmas...
Överseglingen till Las Palmas på 57nm var helt ”outstanding”! En frisk bidevind och solsken hela dagen. Vi behövde inte ens röra skoten under hela överseglingen. Hamnplats i Las Palmas går inte att få pga. av ARC-Rallyt (med 250 båtar) som utgår från Las Palmas. Men vi hade sån enorm tur (alternativt har Lasse en helt oemotståndlig charm) att vår bryggranne i Rubicón, Pablo Ramirez Rodriguez, även äger en hamnplats på den ytterst schangdobla (?!) Kungliga Marinan ”Real Club Nautico” i Las Palmas som vi får låna under några dagar!!!!

I Las Palmas ska vi:
1)  Plocka upp Victor och Petra som ska segla några dagar med oss :D
2)  Köpa nya batterier då våra superfina (och superdyra) AGM-batterier är slut efter 6mån – de ska hålla i tio år.. Vi ska reklamera dem.  och det går nog bra för vi har köpt dem av Martin på Sundwind Energi (som ska gasta på Ambika i Panamakanalen) tillsammans med vind och solgeneratorer som funkar superbra.
3)  Höra oss för om vi kan köpa och installera en vattengenerator här. Har ni tips på vilken typ som är bäst så kontakta oss hemskt gärna!!!
4)  Njuta och kolla runt (det var 40 år sedan jag var här och 35år sedan Lasse flög på Las Palmas)
5)  Gå på ”Sailors Bar” och träffa långseglare från alla länder samt äta på ”Glada Grisen” (fast på Spanska)
6)  Fortsätta förberedelserna inför Altantseglingen så att det mesta är klart när gastarna Elisabeth Kollstedt och Krister Halvars kommer den 08nov....




Från vänster; Långseglande Pekka, Barbro, Nina, Pär och yours sincerely i Rubicón



Överfart från Fuerteventura till Las Palmas (57nm). "Charlie" styr och Lasse pillar ludd i navelen :D


Lyx i Marina Rubicón

15okt, Rubicón, Lanzarote (28.51N 13.49W)

Här går det sannerligen ingen nöd på oss! Vi har tagit semester från semestern och vilar ut från det jobbiga (!?) långseglandet vid marinans fina pool, som ingår i hamnavgiften. När vi inte orkar sola och bada längre, kravlar vi oss iväg till poolserveringen och äter lite tapas och dricker ett glas iskall öl... När vi har badat klart går vi längst den vackra strandpromenaden och njuter av utsikten mot Fuerteventura och smaken av ett glas kallt vitt vin och mogna gröna oliver.....

Låter det otroligt? Ja, men det är sant! Man får nypa sig i armen!!! Fast vi har jobbat liiiite: vi har oljat in teaken i sittbrunnen, vilket tog exakt 33,5min. Sedan fick vi ledigt resten av dagen :) 

Igår träffade vi några fler svenska långseglare här, S/Y SALT och några glas vin i sittbrunnen på S/Y OSOFIN. Vid vår brygga ligger en trevlig norsk kille (på 61år) med sin båt, han ligger här året runt för 50 000 SEK! Ett alternativ till sommarstuga!?

Imorgon bär det iväg till Fuerteventura och troligtvis några dagar på svaj i vackra vikar på väg till Gran Canaria, dock utan Internet på vägen... :D




VM i Puerto Calero, Lanzarote. Den svenska RC44:an ligger tvåa när vi passerar - Lycka till säger vi!




Så skönt vid poolen... omväxling förnöjer :)



Två snackiga killar som visslar på tjejerna som går förbi :D
Fuerteventura i bakgrunden. Här kan man nästan alltid se över till nästa ö...



Lanzarote och mycket mekk..


13okt, Puerto Calero, Lanzarote 
(28.55N 13.42W)

Det är varmt! Åskan ligger i luften och det har regnat lite, men det är varmt… Internet har legat nere i tre dagar (!!) pga. av regnet (ca 2 mm!!!). Vad trött man blir, särskilt när man har räkningar att betala och en blogg att sköta :D…

Vi ligger i en marina som är fin, för att inte säga flott. Lite som Puerto Banuss med stooora båtar och exklusiva märkesbutiker och restauranger. Allt är uppbyggt runt marinan och av en genuin Kanarieö syns inte en skymt. Människorna här är rika spanjorer och en och annan långseglare. Just nu är det VM i RC44 här, häftiga segelbåtar, så det är fullt pådrag.

Vi har cyklat till Puerto Carmen
(en mil från marinan), som verkade vara ett gammalt samhälle, fast då helt uppbyggt runt turism. Enligt utsago den första turistplatsen på Lanzarote. Mest engelsmän men en och annan finsk och tysk röst hördes också. En kväll åt vi sill och potatis (tack Holmqvistarna!!!) som inmundigades på Ambika tillsammans med Peter på S/Y Lillalilly (Hanse 40) som just nu ensamseglar (i väntan på sin Anette) runt på de Kanariska öarna.

Heavy shopping;

- Ett par RÖDA MÄRKES-shorts till Lasse (vet inte vad som tagit åt honom?.. )
- En hög markeringsstolpe med flagga och ljus i toppen för att slängas ut vid manöverbord , en dylik stolpe har vi letat efter ända sedan vi seglade från Norge och här fanns den äntligen
- Flaggor till nästan alla öarna i Västindien :D

Här ligger vi till dess att våra akuta elproblem är lösta
för här finns all service tillgänglig, inklusive eltekniker. Nu har vårt problem analyserats av en duktig engelsk kille, Jan. Vi kan konstatera att försäljarnas löften om hur mycket ström som kan genereras genom de olika kraftkällorna (vind och sol) och lagras i batterierna INTE håller! Dessutom visar mätarna INTE den korrekta, faktiskt tillängliga strömmen! Det vi kan göra på kort sikt är att installera en ”Smart Regulator”, vilket vi gör här. Den fyller på ström effektivare än den vi har och så får vi redundans. På längre sikt ska vi utöka kraftkällorna – kanske med en vattengenerator… Mer om detta i ett separat ”ström-kapitel” när analyser och handlingsplaner är klara….

PS

Det är jätteroligt att läsa era kommentarer på bloggen, höjdarstunder! Så fort vi kan, svarar vi på dem på samma plats som ni skrev, så blir det förhoppningsvis lite ping-pong-effekt :D. Om ni vill skicka email till oss istället är Lasses: [email protected] och min är: [email protected]




Julafton? Redan?



Allt upp-och-ner, igen :D



Igår jättefet (och god) pizza, idag gräddglass... hälsoresan går vidare!



MOB-stolpe på plats - hoppas den blir oanvänd hela resan!!!


Madeira till Kanarieöarna, på en liter diesel :D


08okt, Isla Graciosa
 (28.50N, 13.54W)

Full fart på skutan, vi slörade iväg 7-9 knops fart hela vägen och på samma bog. Vi rörde inte segelsättningen förrän vi rundade Isla Graciosa. Det tog oss knappt två dygn och kostade oss 1 liter diesel. Ett billigt och miljövänligt sätt att färdas på min ära :D. Dyningarna var ca fyra meter men märktes knappast för de var så långa. Ett besök av delfiner och en stackars liten gul fågel vilade sig några timmar på mantåget innan han stack iväg igen, hade säkert flugit vilse.. Victor hade installerat Navionics sjökort på min Iphone (samma som på plottern fast 3000 SEK billigare), helt otroligt bra!

Enda smolken var att vi fått ett elproblem på halsen. Batterierna visar kraftigt spänningsfall trots att mätarna visar på 80% kvarvarande kapacitet. Inte bra alls. Vi fick starta motorn två gånger för att få upp spänningsnivån igen. Alltid är det något…!

Lite spänning (inte el-spänning)
Angöringen var ganska spännande. Kl. 0300 var vi framme vi destinationen. Kolsvart. Isla Graciosa är bara en sandö så ingen belysning finns före man kommer till en liten marina mitt på ön. Det blåser 10 m/s och så börjar det dessutom regna (typ skyfall) så vi ser knappt handen framför oss. Vi tråcklar oss långsamt till marinan och letar efter plats. Då kommer en hamnperson ut till bryggnocken och viftar att vi ska ge oss av, det är fullt! Vi vänder ut i kolsvarta natten (men regnar inte längre J) och lägger oss utanför marinan på svaj och vi har ingen aaning om hur det ser ut… Vi lägger oss, vi är trötta! På morgonen ligger vi fint och solen skiner igen!!!!

Vi lägger på svaj, tillsammans med ca 15 andra segelbåtar,  i en vik som är jättefin med lång sandstrand. Tar jollen in till den lilla byn med bara sandgator och några kafeér. Urmysigt! Långt från cilivisationen! Här stannar vi några dagar om inte den varslade stormen (med jättevågor rakt in i vår vik) tvingar oss att söka skydd någon annanstans…

PS

Det är 21 600nm jorden runt (omkretsen) men om man seglar som vi är det säkert 30 000nm, till Västindien är det 6000, idag har vi seglat 3840nm!!!




Passerar Islas Desertas, sydost om Madeira, med hög fart :D



Liten pippi vilsen i världen, följer med oss på färden....



Blått hav och sand, bara! En försmak av söderhavet...



Isla de la Graciosa, enda civilisationen är en pittoresk by med sandgator.


Till Kanarieöarna

04okt, Madeira

Ömsom sol och ömsom regn har det varit de senaste dagarna. På 1818m höjd hade vi en fantastisk panoramavy över ön i strålande sol! Nu har vi kört Victor till flygplatsen (plugget kallar) och om en timme seglar vi iväg på vår nästa etapp som går till Isla Graciosa ca 300nm sydost om Madeira (28.50 N, 13.54 W). Isla Graciosa ligger ett stenkast (bokstavligt talat) norr om Lanzarote. Sedan besöker vi diverse öar på vägen till Las Palmas där Atlantgänget mönstrar på och all bunkring ska ske.


Det börjar närma sig Atlantöverfart :D. Vi planerar att åka runt den 15nov för att hinna före alla deltagare i ARC-rally som startar den 21nov. (Massor av norrmän ska delta i ARC men nästan inga svenska båtar, konstigt!) Vi har beslutat oss för att gå till Västindien direkt (inte via Brasilien) pga. av "tidsbrist" med hänsyn tagen till jul och nyår i Sverige samt orkansäsonger. Eventuellt seglar vi till Cap Verde öarna på vägen dit.... Från Kanarieöarna till Västindien är det ca 2800nm vilket beräknas ta ca 2-3 veckor. Till Cap Verde är det ca 800nm.

Nu far vi iväg....



Far och son på Madeiras högsta topp


Madeira och besättningsbyte


02okt, Madeira

På vägen till Madeira från Porto Santo låg fiskereven i HELA vägen (33nm), dock utan resultat. Kaptenerna var beskvikna! Nu ligger vi på Madeiras nordspets, i en liten marina. För en gångs skull är marinapersonalen proffsiga, språkkunniga och hjälpsamma! Vi har hyrt en bil (Micra) för att kunna ta oss runt på ön som är helt enormt kuperad med branta klippor och dalar och vars högsta topp ligger på över 1800m (dit ska INTE jag cykla!). De gamla vägarna är tvärbranta med stup på flera hundra meter och kurviga. Man förstår varför ön är grön, det är ofta mulet och det verkar regna på toppen varje dag där molnen skymmer.

Kapten Totte har nu mönstrat av och vi hoppas och tror att han snart kommer tillbaka (senast till Panamakanalen :D). En ny matros har anlänt, Victor, som har några dagar ledigt från plugget. Urkul!

Vi har besökt lavagrottor, åkt linbana, strosat i Funchal och fiskat (ingen fisk). Fast det är 10m djupt i hamnen ser vi botten och de vackra fiskarna som vi matar med bröd. Lasse och Victor har dykt under båten (28 grader i vattnet) för att byta offeranod, den var helt uppfrätt på bara några månader!!

Vi stannar här till på måndag när Victor åker hem och vi far vidare till ön Isla Graciosa på Kanarieöarna.

PS
Världens gräl utbröt igår, den 01okt, när vi skulle göra vår månatliga buk- och rumpmätning. Vår nya mätmetod var att använda en tunn lina (istället för stållinjal). Lasse fuskade grovt med att dra in magen, precis som jag befarade! Det står dock utom allt tvivel att bägges omkrets ökat snarare än minskat!! Grälet bedarrade till slut och vi blev överens om att köpa en våg istället för att mäta omkrets (han fuskar ju hela tiden….).  Ändå hade han mage (!!) att köpa ett nytt fiskedrag igår :D




Vansinnigt vackert och dramatiskt landskap!

 

Grillade Sardinas med kapten Totte på mysig krog i Funchal



Hmmmmm...vad roliga man kan vara :D



Victor provar fiskelyckan, men ingen firre ville..



Ny och gammal offeranod - skyddet mot galvaniska strömmar.


RSS 2.0