Steg-ett proviantering för Stillahavsöverfart

26maj, Panama City

Nedräkningen har börjat på allvar.
Bara en vecka kvar till avseglingen! Vi kollar väderprognoserna varje dag. Struligt att ta sig till Galapagos verkar det och ganska hårda vindar därifrån till Maquesöarna.. och ganska höga vågor. Men det hinner ändra sig på en vecka :) Förhoppningsvis sitter våra nya batterier i då...

Häromdagen var vi inbjudna till S/Y Mary på ”engineparty”.  De hade lämnat Panama för ca en vecka sedan för segla till Galapagos. Redan 40nm på väg gick motorn sönder!! De fick helt enkelt segla tillbaka hit för att reparera den. Eländes, elände! Men det var inte så illa (trots allt) och ett engineparty var ju kul  – för en lagad motor måste ju firas! Idag, torsdag ska de segla iväg och vi önskar dem "fair winds"!


Äntligen fick jag ”tid” att göra lite smycken. Á la ”Ambika Design” (vad sägs?) En hel dag med pyssel, jättekul! Ska försöka ta lite bilder när det blivit några fler. Kanske finns det en gryende kundstock därute i cyberrymden. Fast snarare tror jag att de ska säljas till fysiska personer på vägen runt jorden. Om jag vågar : ) ! till vilket pris??!!!

Igår var det dags att starta provianteringen som, när vi lämnar Panama, ska räcka hela vägen till Maquesöarna. Dvs. mat för 4-5 veckor ska köpas här. En del färskvaror kan vi köpa på Galapagos men det är tydligen både krångligt och dyrt. Det tog nästan hela dagen i anspråk att köpa, transportera och stuva. Men nu är det bara det roliga kvar på den fronten, att köpa färsk mat, frukt och grönsaker.


Så här ser en av prognoserna ut, Passageweather. Man får en veckas prognos på vindar, vågor och lufttryck.


Engineparty, det första vi har upplevt :)



Shejk Abdullah Ambika på väg till matbutiken, glad i hågen...



...man får den taxi man betalar för ;)



...hur i hela friden ska allt få plats??



Tur att man har kreditkort..!!



"Ledig" helg i Taboga

23maj, Panama City

En helt fantastisk helg på den lilla ön Taboga utanför Panama City. Innan vi åkte försökte tanka diesel och vatten på Flamenco Marina, men det gick inte för vi hade inte reserverat tid i förväg! Ok, vi åker ändå och hinner knappt dit före vattnet är slut i tankarna. Men det ordnade sig fint. Paret som ägde bojarna för uthyrning (9USD/dygn) erbjöd oss att hämta vatten hemma oss dem. Vi konkade iväg med dunkar som tillsammans skulle ta 55lit. Först med jollen in till stranden, bära upp jollen ca 30m upp (tidvatten 4m), gå med dunkarna hem till dem och tillbaka till jollen, bära jollen ner, åka tillbaka till Ambika och fylla vattnet i tankarna. Den var den förmiddagen : )

När vi hade vilat från denna (väldigt ansträngande) arbetsuppgift och tagit ett dopp i 35 grader varmt vatten (svettigt) och läst en stund i hängmattan, ryckte vi upp oss och tog jollen in till ön igen för att kika lite och äta lunch. Taboga har verkligen potential att bli ett riktigt fint ”Sandhamn/Marstrand” för Panamanierna men de verkar inte intresserade av att ”fixa till det”. Ett jättemysigt ställe hittade vi med fantastisk utsikt; hotell Vereda Trapical med restaurang och bar på terrassen. De serverade  supergoda grillade räkor i vitlök och KALL öl, en lokal "Balboa", mums.

På kvällarna brukar vi ta ett parti ”Chicago” (kortspelet som Bolla lärde oss), så också denna ljumma kväll : )


P.S  Till Lasses syster Lena som, förra veckan, galant klarat sin kustskepparexamen – STORT GRATTIS!!!


En långseglaren mardröm... tack-o-lov låg den här för ankar i Panamabukten så vi passerade den (och 50 andra fartyg) på väg ut till Taboga.


Som tur var hade vi nya dieseldunkar som vi kunde hämta färskvatten i...


I hängmattan, på boj vid Isla Taboga... livet kunde vara mycket värre :)

Utsikt från restaurangens veranda på Taboga vid lunchtid. Några timmar senare syntes inte sandstränderna då vattenytan steg 4m.. och vår jolle var nära att slinka med ut :)



Röster från havet...på väg till Galapagos

20maj, Panama City

Nedan är röster (Mikes mail via HF) från S/Y Terra Nova, en Hallberg Rassy 39, mitt ute på havet mellan Panama City och Galapagos. Mike är en friskus (med glimten i ögat) från Hobart, Tasmanien och en riktigt erfaren seglare. Hans fiancé Sharon är Australiensiska och har aldrig seglat tidfigare!!
Ta er tid att läsa, han skriver helt underbart.
Vi som trodde denna sträckan var en av de lättaste... holy cow!...


"Hi Lars and Erja,

This has been probably one of the most frustrating and shithouse passages I can recall. Constant S/W headwinds up to 26 knts. Squalls and plenty of rain in the first three days and worst of all, a strong eastward current which held to about 83W. at one stage to have a rest from the 25degree heel of beating to windward i furled the sail apart from a piece of main and we motored along gently at 5knts in a lumpy sea while we had lunch and a wash.

In three hours we had moved eastward 6nm from our southerly track! We have sailed south at a good pace holding 7knts and motor sailed to the west to get out of this current. We are now sailing happily to windward at 242 deg 300nm east of the north end of san cristobal. I have re plotted the course three times to try to take advantage of prevailing winds and get out of this bloody current.

We have also not been without our issues. One diesel jug lid broken in the lazzerette and diesel over everything, used condom (thank you Balboa) stuck in the toilet flush intake pipe, (dismantle and back blow from head to clear), 6 new coleman gas BBQ gas cylinders lost their labels in the gas locker blocked the drain and with the gunwale awash the whole trip filled the gas locker and drowned the gas electric on/off valve. (strip out valve ,disconect electrics and bypass and leak test). front hatch left not properly dogged shut so wet matresses and bedding (drying in salon/chinese laundry).

Any way I have overcome all our difficulties and kept up crew morale by beating them if they didnt look happy. We are now 48 hrs out and we can smell the gin and tonics and I silently pray that the wind does not go back to the west. Also there is a lot of large debris in the ocean miles from land washed down from rivers. We have avoided most large trees but did hit a large log in the night. We heard a catamaran on the SSB that had hit a tree and was returning to panama with both rudders disabled. 

Any way thats sailing and as they say, what a difference a day makes. Today very little current the wind shifting tothe south. Praise the Lord! (A little more wind please, and dont over do it with one of your doomsday squalls!)

Lars re your comment. Yes,I am happy that I'm in a Swedish boat that actually sails to windward. What worries me, is that as Swede yourself, you are in a French boat!

Michael"


Här är Mike som just har hjälpt till att få upp Lasse i Masten för att laga förstagsprofilen.



Terra Nova seglar iväg..... föga visste de då om kommande strapatser!


Ännu en kul pelikan.. häftiga fåglar som har existerat i över 40 miljoner år!!! Det syns ;)




Ska bara fixa till det lite..


19maj, Panama City

Någonting blev galet med bloggen, så nu kommer jag att fixa det genom att försöka lägga tillbaka de bilder som ”försvunnit”… en hel del uppdateringar av bloggen kommer att bli resultatet för er som har ”bloggalarmen” på : )

S/Y Marys besättning kom på besök. De ska vara på väg runt jorden i tre till fyra år. De har en superfin blogg med fantastiska bilder på www.symary.com (se länklistan).

Mitt ansikte och kropp börjar så smått inta sitt bekanta utseende. Fortfarande har jag tydliga blåmärken (i grönt, gult, lila) på höger öga, hakan och låret. Lasse börjar tröttna på att förklara för alla att han visst inte är någon hustrumisshandlare (fast han säger att kvinnorna nu ser på honom med mer respekt.. ; )

Vi skulle just till att öppna en Champagneflaska för att fira all den ström som skulle forsa in i Ambika.. när vi upptäckte att något var galet igen. Batteriet var ”överfullt” igår kväll och lyriska går vi och lägger oss. Men kl.0530 larmade systemet för dålig batterispänning!!! Det har det aldrig gjort förut. Hallå, vad är det nu då! Så nu blir det till att undersöka detta nya fenomen….. Champagnen får vänta och det är tur att det fortfarande är tid kvar innan flickorna kommer!




Linda och Ludde med barnen Lovis och Otto (fem och tre år) har bott på S/Y Mary i nio år för att få råd och i augusti förra året startade de hemifrån. Vilken beundransvärd målmedvetenhet!! 



Fyra seglade iväg och tre kom åter…

18maj, Panama City

Nu har fyra segelbåtar lämnat Panama City
för att segla till Galapagos. Av dem har två kommit tillbaka hit (svenska S/Y Mary med motorhaveri och en med sönderblåst storsegel) och svenska KatyC har sökt skydd i Ecuador (med hydralfel). Det har blåst hård motvind, vilket det absolut inte ska göra - det ska vara stiltje! Hoppas vindarna bedarrar tills vi ska åka i början av juni!

Rick (elektroingenjören) har just lämnat skeppet, nu ska solpanelrena ge mer ström till energitörstiga Ambika (eller snarare hennes besättning). Heeeelt fantastiskt!! WAHOO!!! JIPEEE!!!

Så har vi bara Pactormodemet kvar, det som gör att vi kan skicka mail och få väder via HF. En ny kabel (!) är på väg från USA… Vi håller tummarna för att vi hinner fixa det också innan vi far ut på världens största hav!

I söndags seglade vi 7nm till Taboga och lika långt tillbaka på kvällen. Taboga är en ö dit ”the rich and famous” åker med sina stora motorbåtar och roar sig på helgen. De hade allt möjligt på släp eller upphissade på båtarna; vattenskotrar, vattenskidor, stora ribbåtar, jättestora  flytande swimmingpooler, etc. Dryck och mat serverades av deras crew som också verkade ta hand om alla barnen, fylla på bränsle i leksakerna, putsa på båtarna o.s.v. En show i sig. Fascinerande! Vi badade, kröp runt i Ambika och drog kablar  ; ) och bara njöt!



"The rich and famous" i Taboga... sitter i sin flytande pool på havet och dricker paraplydrinkar :)


Lasse fixar en skruv som lossnat i förstagsprofilen så att det var ett stort glapp!!! OK nu!


Lasse och Rick slår sina kloka huvuden ihop... vart skulle nu den här kabeln gå..? ;P


Där sitter de nu, de två nya panelerna på 130W vardera, precis framför de två gamla. Flott värre!
Nu ska bara det elektriskt fixas, vilket verkar vara en JÄTTEutmaning i sig..


Intet är som väntans tider...

15maj, Panama City

Medan vi otåligt väntar på att Petra och Tove ska stöka undan sina tentor och flyga hit (02jun) börjar vi så saktekiga få "krupp". Vi handlar elkablar dagarna i ända känns det som... Dessutom har det varit ganska dåligt väder, mulet och åska och regnskruvar. I morgon kommer vi (kanske!) att få ström ansluten till de nya solpanelerna...
Men idag, nu, åker vi ut till Taboga!  Det är en liten ö bara 6nm från Panama City. Kanske kan vi bada och sola en dag....



Teknik i Panama City

10maj, Panama City

Igår var det grått och det regnade ihärdigt hela dagen! Fast det var varmt. Det blev pyssel ombord. Idag lyser solen igen men det märks att regnperioden har börjat..

Tyvärr kan man inte bada här för avloppet ut från Panama City går ut här och inget reningsverk finns ännu!! Och igår såg vi två stora krolodiler..

Solpanelerna låter vänta på sig. Idag ringde vi affären i Aruba och, jo, de hade visst skickat panelerna.... men var är de då? Och hur lång tid tar tullen.....

Att skicka email via HF är ju ett smutt sätt att kommunicera när man är ute till havs! Om det fungerar! Vi har gjort alla installationer enligt konstens alla regler hemma innan vi for men det har aldrig fungerat trots upprepade försök. NU har vi fått kontakt med en expert (igen), Rick Lane, en amerikan som bor i sin båt här utanför staden. Han säger att det är kablarna som det är fel på och så han har uppdaterat mjukvaran(!). Så, då är det bara att börja byta kablar då... En kabel var man tvungen att skicka efter från USA!!

Men nu kan vi få väderprognoser mitt på oceanen via vår Iridium Satcom telefon, ännu enklare och billigare än tidigare, tack vare Mattias på S/Y KatyC!!! Toppen!

Navionics sjökort fick vi tag på (billigt) via det fantastiska nätverk som finns här. Även Rick´s namn fick vi den vägen. Via VHF kanal 74 leds ett "cruisers net" där allt av intresse för oss långseglare avverkas varje morgon kl.0800. Allt från laundry service, byte av gasol, etc. till "treausers of the bilge" dvs. vad seglare har i sina kölsvin att säja eller ge bort. Även evenemangsinfo och biljetter kan organiseras. Cruisers net finns på flera ställen där det ligger ett flertal båtar för ankare, allt enligt samma kanal och samma struktur. Hur bra som helst!

Idag ska vi iväg och handla kablar och mat och så går den här dagen också och vi lär oss att bespansra oss med tålamod, en långseglares dygd :)!



Utsikt från Ambikas sittbrunn; åskmolnen rullar in..



Pelle Pelikan vilar sig på S/Y KatyC...

Kontaktuppgifter



S/Y Ambika
Call Sign: SGMZ
MMSI: 265 648 350



Lars Ödmark
email: odmark@live.se
phone: +46-708 46 32 68




Erja Ödmark 
email: erja.odmark@live.se
phone: +46-708 22 64 58

******
Email - only text - via satelite phone:
ambika@mailasail.com
 
*****

Snailmail
Torgatan 8
22100 Mariehamn
Åland
Finland





Vådliga äventyr i Panama City


08maj, Las Brisas (heter ankringsstället), Panama City

Gårdagen började bra. Lasse lekte mannekäng på fördäck och visade upp alla plagg som besättningar lämnat kvar ombord (helt säkert med avsikt) på Ambika. Det börjar bli en ansenlig mängd och Lasses garderob bara expanderar med fina kvalitetsplagg! Lite jealus är jag..

Sedan tog vi iland cyklarna (ett litet projekt i sig) och trampande iväg mot Panama City längst en finfin cykelväg. Den var så fin så jag dristade mig att fotografera samtidigt som jag cyklade. INTE BRA!! En djup grop, ca 1m i diameter, hedjade mig effektivt och hela ekipaget kraschlandade på betongen! Jag fick styrstången i det berömda solar plexus och all luft försvann, en jättebula i pannan växte ut (á la Kalle Anka), revbenet, låret, knät, armen, axeln och hakan fick sina rejäla törnar. Det kändes (och känns) precis som något dragit mig genom en mangel. Fast under av alla under; inga ädla delar blev allvarligt skadade, inte heller cykeln eller kameran (som studsade fram på betongen) fick några synliga skador!!! Otroligt!

Idag linkade vi iväg med cyklarna igen. Vi kom ju aldrig till Gamla Stan igår : ) Sagt och gjort. Alla gropar väjer vi för och slutligen hamnar vi på en lång raka och ser framför oss den gamla delen av staden. Det ser ruffligt ut där vi är och en taxiförare skriker något åt oss. Vad vet vi inte men strax efter blir vi stoppade av polisen. Han skakade på huvudet och sa att vi var i ”den röda zonen” och här ska inga vita vara. Överhuvudtaget!! Basta! Muy peligroso para gringos! Snart hade poliserna arrangerat en poliseskort genom den superfarliga zonen och vi cyklade vidare med eskorten bakom. Tur var väl det, för när vi kom längre in i området såg vi att här kunde det gått illa utan hjälp….

...stämningen var tät när vi cyklade genom gränderna, mellan mögliga höghus med trasiga fönster, sopor överallt och smutsig (?) tvätt hängde på linorna. Fattiga människor stod och satt i grupper och hängde. Såg på oss! Efter ca 10min var vi ute ur området och inne i gamla stan. Poliserna pratade med oss en stund, frågade varför jag hade massor av blåmärken och blängde på Lasse. Vi fick förklara cykelvurpan och berättade att vi var (dumma) svenska turister som seglade jorden runt. Då såg de glada ut igen och vinkade farväl. De tyckte att Lasse såg ut som Sean Connory (så nu är han helt odräglig). PUH, vilken pärs!!!

Efter den mysiga gamla staden cyklade vi vidare till den moderna delen. Höghus och motorvägar, men också en fin strandpromenad. Sedan vek vi ihop cyklarna och tog en taxi hem. Måste säga att vi inte riktigt har fått koll på staden ännu. Var ligger citykärnan??

Nu är vi tillbaka ombord på Ambika, som känns så trygg : )




Lasse visar upp sin nya kollektion; här iklädd Runes röda kalsonger (med mycket lebensraum) och Lalles solgula hawaiiskjorta med vackert bladmönster, på huvudet Görans regnbågsfärgade kalsonger i ett mycket mjukt material som en chick solhatt. I händerna lyfter han upp Lalles marininspirerade badbyxor.


Här ligger Ambika med Panama Citys skyline i bakgrunden, bland ett 50-tal andra segelbåtar. VARMT! Massor av pelikaner som störtar i havet alldeles invid båten mumsandes på småfisk.


Here he comes! Fast de ser väldigt okammade ut, fjädrarna sticker ut åt alla håll :) 



Efter cykelkraschen, fullt upptagen med att få luft i lungorna och känna att alla lemmar var intakta ;). Lasse hade burit mig från asfalten till gräset under trädet, orolig för att mjälten skulle ha spruckit...


Dagen efter, full fart igen, fast med solglasögon på, linkande. Här är vi i gamla sta´n och i bakgunden syns höghusen.


Vilken skillnad!!! Nog vet vi vi vad vi föredrar!



Stilla havet, here we come!


05maj, Panama City

Den 1:a maj lämnade Lalle skeppet, det var slutgastat för denna gång. Kom snart tillbaka!

Kl,1200 den 02maj, tre timmar före avgång mot slussarna hade vi fortfarande ingen besättning!! Då hade vi just, i panik, printat ut alla tusen kopior på diverse dokument som kanalmyndigheterna krävde (tack och lov för vår kamera och printer).

Lasse gick ut på bryggorna  för att ragga ”linehandlers” som måste vara ombord på Ambika i två dagar med en övernattning… Till slut lyckades det! I sista momangen! Steve, en intensiv amerikansk långseglare + Darrah, en 25årig äventyrerska utan mål och Andree, en jättetrevlig ung chilenare som aldrig seglat tidigare… det var vår brokiga besättning.  Kl.1600 plockade vi upp vår ”advisor” (som hoppade på från en pilotbåt), band ihop oss med två andra båtar och sedan bar det av. Redan vid första slussen var det mörkt. De tre första slussarna var uppför ca 30m över havet upp till Gatun Lake där vi övernattade fastbundna vid en stor boj. Till middag serverade vi det sista av Victors 20kgs tonfisk, mycket uppskattat!

Natten i den konstgjorda sötvattensjön var het, luften stod helt stilla. Vi trotsade alla krokodiler och tog ett svalkande dopp, kl0600 och strax därpå kom pilotbåten med en ny ”advisor” som lotsade oss igenom Gatunsjön och de tre slussar ner till Stilla havet. Vi hade tur att vår ”advisor” gick med på att gå den  så kallade” Banana shortcut ” en liten led som går genom  tät, tropisk regnskog. Fantastiskt vackert!

Hela genomfarten avlöpte helt odramatiskt
och vi kan lägga ytterligare 6 slussar till de övriga 102 vi gjort genom Sverige och Skottland : )!  Ca 10.000 SEK fattigare har vi nått en stor milstolpe på vår väg jorden runt; the point of no return, brukar vi säga och le lite snett åt varandra ;)

På eftermiddagen, dag två,
blev vår ”advisor” upphämtad, vi släppte av vår besättning vid en angiven marina (med 40$ till taxi och buss) och så ankrade vi i Panama Bay, med Panamaq City´s skyline framför oss. Wow! Nu måste vi börja tänka tidvatten igen; på den Karibiska sidan var det bara fråga om centimetrar, här handlar det om 4-5m!!


Igår,
i tryckande värme och mellan tropiska regnskurar, åkte vi runt i Panama City på jakt efter en SKRUV som hade lossnat i förstagsprofilen. En rostfri dito. Alla affärer hade inches, inte millimeter! Vi var på åtta ställen och fick ändå nöja oss med en icke rostfri, jaja! På kvällen åt vi middag på Ambika med Lena och Mattias från S/Y KatyC, som ligger brevid oss.

Idag, ligger vi här med ca 50 andra båtar och ett stort antal pelikaner och måsar som plaskar ner vid Ambika i jakt efter småfisk. Vi kippar efter luft, orkar inte företa oss någonting..

Imorgon, får vi kanske våra solpaneler skickade från Aruba hit! I så fall ska vi öppna Lalles och Anders skumpa och fira med klackarna i rufftaket :)!!!!!


Här kommer däcken som ska "monteras" på Ambika plus ett antal meter tjock tamp..



Våra linehandlers; Steve, Darrah och André. Vi hade en jättekul upplevelse tillsammans :)


"Vårt paket" ska in i slussen.


Ytterligare en linehandler (yours sincerely) tillika kock, städerska, fördecksgast, etc.... :)


Vi var så små, så små jämfört....


André i Gatun Lake, vilket fenom det är; värdens största konstgjorda insjö med krokodiler och det hela!

..här är en bild med Panama Canals webcam. Vi syns knappt! Vi är i den vänstra slussen, närmast den bakre slussdörren!!!!


Lycka är....... att "crossa" Panamakanalen en gång i livet :)


Med S/Y KatyC genom Panama kanal

01maj, Colon

Vi hade en kanontrevlig "transit" genom Panamkanalen med S/Y Katy C, Lena och Mattias. Det tog två dagar genom sex slussar och Gatun sjön, tillsammans med två andra båtar. Vi fick binda ihop tre båtar till ett paket ("nest") och den mittersta båten = vi, blev "master". På detta sätt slussades man igenom kanalerna med en "advisor" från ACP (Authoridad Canal Panama) på VARJE båt, fyra linehandlers på VARJE båt och en skeppare på VARJE båt. Många kockar.... men det gick jättebra. En övernattning i Gatun lake med god mat och gott vin och efter fyra timmars sömn var man som ny igen :) Dag två, efter tre slussar ner, när vi var framme i Panama City tog vi taxi och expressbuss tillbaka till Colon och Ambika. En himla bra erfarenhet rikare!!

Vi tog det lite lugnt nästa dag, vi skulle ju inte passera kanalen förrän på tisdag... Tjossan, det blev framflyttat till måndag (imorgon) och det utbröt kaos ombord. Våra linehandlers hade seglat iväg och skulle komma tillbaka måndag kväll.... Nåja, det kommer säkert att ordna sig på något magiskt sätt. Det brukar det alltid göra ;)

PS Det går att kolla oss på bloggen www.panamacanal.com - deras webcam, på måndag kväll vår tid. DS




Mattias, en lugn och trygg kapten på ståtliga KatyC som är 52fot och väger 30ton!! Ett helt litet fartyg är hon. Mattias tog ledningen tillsammans med vår "advisor". Här syns det berömda Gatun Cut i bakrunden. 30 000 man omkom under byggnationen av kanalen i diverse tropiska sjukdomar och eländes, elände.


Amiral Lena tillsammans med linehandlers (rephanterare) Lalle och Lasse som begrundar situationen, vad månne hända ;)



Här sitter vi ihop som ett paket. Vi i mitten, en katamaran till höger och en Oyster till vänster.


Genomfarten i slussarna... "Linehandlers" på båtarna kastar repen till killarna på slusskanten som sätter fast dem/tar loss dem från pållarna, alltmedan vattnet fylls på eller dräneras bort =)


KatyC & Co når Stilla havet!!



RSS 2.0