Big Mamas, Tongapatu group, Tonga

02nov, Pangaimotu, The Kingdom of Tonga

Position: 19,56 S 174,42 W

Så har vi då kommit till vår slutdestination på Tonga efter fem underbara veckor här (tack kära Kungen av Tonga) Alla besättningarna här vibrerar nu inför den spännande överfarten till Nya Zeeland :D Ett gäng har redan seglat iväg och är snart halvvägs över. Vi hör deras rapporter på HF-radion och det är lite tufft, upp mot 20ms vind och 4m vågor och lite körigt med elförsörjning och vattenläckage för ”Circe”, skörat storsegel för ”Steel Saphire”, en KNOCKDOWN för ”Nightfly”! Här hos oss blåser det också hårt, upp mot 15ms men vi fick bra fäste med ankaret och det ”sitter som berget” och reven skyddar för vågorna.

Vi ligger kvar på ”Big Mamas Yacht Club”, tillsammans med ca 20 andra båtar. Vi valde att stanna här och invänta nästa väderfönster. Vi vill kika lite på södra Tonga innan vi drar. Vi har ankrat på en liten miniö utanför huvudön Tongapatu och huvudstaden Nuku’alofa. Här ligger ”Big Mamas Yacht Club” som visade sig vara en PYTTELITEN restaurang, byggd av pinnar, brädor och palmblad, hur MYSIGT som helst! Man väntar nästan på att piraterna ska äntra terrassen när som helst. På kvällarna träffas man för att ta en öl, äta något och byta åsikter (!) om väder och när det är bäst att segla iväg :D. Hela vädersystemet mellan Tonga och NZ är en veritabel vetenskap (kolla längst ner på sidan den som vill, efter bilderna)….

Härifrån tar man turbåten in till staden för att handla mat och göra ärenden. Igår var det begravning av någon höjdare och det var stor parad med militär och blåsorkester. I mitten av processionen kördes en lastbil med en stor himmelsäng = kistan och änkan satt i fotändan på sängen (very strange…). Längst bak gick släktingarna, iklädda sina basthöljen, och bar på stora blomsterkransar. Här i huvudstaden finns Kungens Palats såklart och inte så mycket mer. En huvudgata med några affärer och kaféer, en frukt/grönsaksmarknad, en fiskmarknad, några få mataffärer (med magert utbud, glöm yoghurt, påläggsskinka, etc). Inte så många gillar Nuku’alofa – men det gör vi!

Vi har också hämtat upp vårt kära lilla, efterlängtade paket på DHL:s kontor – just det, den nya regulatorn som ersätter den som brann upp. Lasse har installerat den nu och strömmen från de nya solpanelerna bara forsar in. Jipee!!!

Nu har vi städat Ambika, rengjort botten, plockat fram yllebyxorna, duntäcket, m.m.
Nu är vi Ready To Go, vädret är svårbedömt men vi vill gå nu :D - 1100nm och 7-11 dagar senare kommer vi till Opua i NZ!!!

Här utanför Big Mamas YC ligger båtarna och vibrerar =)
---
Here we are, just waiting for the next weather opportunitie =)

Big Mamas Yacht Club! Den mysigaste Yacht Club vi varit på i våra dagar!
Big Mamas Yacht Club! Our favourite Yacht Club in the world (...so far)!

En och annan öl har inmundigats här och många väderdiskussioner blir det!
---
One or perhaps more biers have found thier ways through our throats here....

...och här är Big Mama i egen hög person! En urtrevlig dam med mycket humor :D
...and this is Big Mama herself, a lovely lady allways ready for a chat.

När vi inte äter eller pratar tar vi en promenad runt ön och avslutar med en simtur till vraket =)
---
We often take a walk around the island and sometimes a swim out to the wreck.

Vi tog turbåten in till huvudstaden och på vägen in till centrum fanns det många stånd...
A visit, with the small ferry boat from Big Mamas island, to the Capital of Tonga, Nuku'alofa. People selling vegetables and fruit...

En högtidling begravning med påmpa och ståt...
---
A solemn funeral in the middle of the city...

...och sist i tåget går släkt och vänner iklädda sina fina.... bastkläder....
....friends and relatives last in the procession, dressed in their traditional .... hmmmm.

448
Tank ers Kungliga Höghet för att vi fick besöka ditt fina land :) OBS detta är en MODERN BILD, tagen 2008!!!!!
---
Thank you Your Royal Highness for allowing us to visit your wonderful country :) Mind you, the picture is taken anno 2008!!

****

...och till sist lite vädergrubbel… Nedan är lite ”förklaring” (?!) på vädret vi har att vänta oss på väg till NZ…..:D

In the South West Pacific the weather systems migrate from west to east, low follows high follows low in a never ending succession. Coming across the Pacific from French Polynesia the trade winds blow south east and east with the occasional hiccup to the north and north west as a front or trough passes through. These troughs (unless you are being affected by the SPCZ) are usually associated with a low pressure passing to the south. The strength of the trades at the STR (sub tropical ridge) is dictated by the center pressure of the high pressures passing below and the latitude of its center. These are the generalities and I will give you some events to look out for that have an adverse influence on weather for a passage at the end of this article.
The effect a high pressure system has on the trades depends on two factors, the center pressure and the latitude of the center. A 1020 center pressure high will give 15 to 20 knot trades at the STR (where the high meets the inter tropical low), as the center pressure increases so do the winds along its top edge. This area of wind the STR is the squash zone between the high pressure cell and the inter tropical low which is the general area of low pressure either side of the equator. The latitude of this squash zone is dictated by the latitude of the center. For example a high of 1030 with a center at 30 south will give significant winds (30 to 35 knots) from 15s to 25s with the wind decreasing the further south you travel. This same high centered over the middle of New Zealand will have lower winds on its top edge (20 to 25knots) but spread over a larger belt. This high is also likely to have a larger area of little to no wind in its center. The high pressure centers tend to trend south as summer starts in NZ.
As the high pressures migrate east the direction of the winds change. In the trade wind belt this variation is less pronounced but as you travel further south and move away from the influence of the STR the winds will tend to follow the rotation of the systems, both highs and lows. Highs rotating in an anticlockwise direction and lows, clockwise in the southern hemisphere.
As you travel further south the effect and intensity of the frontal bands associated with each low are magnified. The majority of low pressure cells during October and November migrate along under Australia and tend to pop north east in the Tasman, cross NZ and migrate to the east. All low pressure cells will have a frontal band originating well north of the system and rotating around the eastern side of the low, to its center. The closer to the low and the deeper the low’s center pressure will dictate how much punch it has. As the front moves through the wind direction will change, (as much as 90 deg) usually to the west and southwest with a disturbed flow. Rain is usually associated with a front with clearing showers behind. The strength of the wind in this area is determined by the pressure gradient. There will also be large variations in wind strength around rain cells.”

… klart som korvspad! Piece of cake, eller hur….. =)

Ha’apai Group, Tonga

25okt, Ha’afeva, Ha’apai group, Tonga

Position: 19,56 S 174,42 W

Nattseglingen till ön Lifuka, i Ha’apa group, gick fint, vi var tre svenska båtar som slagit följe och vi hade visuell kontakt med varandra nästan hela natten. Lite coolt! Det blåste 10-11ms halvvind och som vanligt fick vi segla med revade segel och gjorde bra fart 7-8kn hela vägen. Ganska lugn sjö, vågorna var nog inte mer än lite drygt 2m. Vi startade kl.2100 och var framme, parkerade i ”huvudstaden” Pangai, kl.0800.

Efter några timmars vila tog vi jollen för att klarera in. Pangai hade en sandig huvudgata längs fallfärdiga ruckel, en liten grönsaksmarknad, en livsmedelaffär (driven av en kines), en bar/kafé (faktiskt med långsamt, men dock, Internet). Kyrkan var den mest påkostade byggnaden av alla (vad trött jag blir)! Skolbarnen var klädda i sedvanlig skolkostym och var hur söta som helst! Grisar och höns strövade kors och tvärs…. Det var fruktansvärt varmt!!!

Nästa dag fortsatte vi resan till en obebodd öUoleva, som nog har den längsta sandstranden hittills – helt fantastisk! Hela Ha’apai är full av rev och koraller och här låg vi inneslutna i en revlagun och bränningarna hördes överallt runt oss. Grillparty (ibland i ösregn), strandpromenader och snäckletning. Robinson-Cruse-liv i några dagar, helt enkelt :D
Annat kul här var ”Flygande hundar” och underbar snorkling….

Nästa ö, Ha’afeva, låg 18nm söderut och vi fick en fin dagsegling i 10ms halvvind. Med bara genuan uppe gjorde vi över 6kn stadigt. Vårt Navionics sjökort är inte helt tillförlitligt här så uppsikt och pilotböcker är ett måste, särskilt vid angöringar. När vi kom iland gick vi en promenad över ön till en liten by och välkomnades av människorna där, särskilt barnen. Nästa dag tog vi med oss bytesgrejer bestående av olika konserver, knivar, pennor, saxar, lite kläder, etc. och bytte till oss bananer, papaya, tomater och kokosnötter. Ojojoj vad fattigt de flesta bor, i hyddor snarare än hus….

Numuka Iki hette nästa lilla ö och dit var det ytterligare ca 20nm söderut. Vårt sjökort hade inga djupsiffror alls här så vi fick gå helt och hållet på pilotböckerna… lite läbbigt var det! Här blåste det småspik så vi lade bara ut ankaret över natten och fortsatte tidigt nästa morgon till...

...slutetappen på Tonga, 60nm söderut. En helt suvärent härlig segling i bidevind till Nukualofa, Tongas huvudstad och ligger på ön Tongatapu. Här ska vi samla ihop oss inför överseglingen, 1100nm till Opua på Nya Zeeland =D. Det har varit en fantastisk upplevelse att segla i Tongas fina skärgård (eller snarare skärgårdar) och samtidigt spännande och nytt för oss nordbor.

SÅ - GOODBYE HA'APAI!

********

PS Varje morgon kl. 0800LT har vi kontakt med ca 6 båtar (växande skara) via kortvågsradion på vårt eget ”Desperados Cruisers Net”. Namnet kommer av att vi (läs Lasse) köpte massor av ”Desperado” öl i Papeete (Duty free). Det är bara det är denna öl (vars namn lät inbjudande) är smaksatt med söt Tequila) och smakar ”sådääär”  (om man är artig!)….. Vi försöker bjuda alla, så fort vi kommer åt….. med allt sämre resultat då ryktet föregår oss :D

"Huvudstaden Pangai i Ha'apai är pytteliten och många bär fortfarande den traditionella klädseln med bastkjol över långkjolen... barnen med ryggen hitåt är skolbarn.
---
The Capital of Ha'apai is Pangai where most people still have the traditional clothing.

Från ön Uoleva. Vilka paradisöar, stränderna verkar oändliga…
Island of Uoleva. This is Paradise on earth, untouched by civilization…

Hunden fick heta “Tisdag”. Orginellt, inte sant :D
We named the dog “Tuesday” :D

…….OTROLIGT vad naturen kan skapa, man vill bara ha mera!! Hoppas jultomten kommer med en undervattenkamera :)
Incredibly beautiful, the underwaterworld!!!! We hope Santa Claus brings an underwater camera :)

Träffa Peter från ön Ha'afeva. Vi följde med när han plockade papaya, bananer och kokosnötter till oss i skogen...
---
Meet Peter from the island of Ha'afeva who picked and climbed to get us papaya, bananas and coconuts...

Vraket vid Ha'afeva lockade mängder av olika fiskar och koraller. WoW (finska)
Nice snorkling! The wreck was an old Japanese cargoship, full of corals and fish.

När inte sjökortet stämmer så är det verkligheten som gäller.....:D
Here one has to accept "minor errors" (hmmm) in the seacharts.... :D

Kannibaler i Marquesas!

22okt, Uoleva, Ha'apai group, Tonga
Det det värsta vi hört på seglatsen.!!!! Ett segt långseglarrykte från Nuku Hiva i Marquesas (där vi låg en dryg vecka för inte så länge sedan) har nu bekräftats i tidningarna: Ett fransk långseglarpar köpte en guidad tur för att jaga vildsvin. Mannen blev mördad av guiden och kvinnan bunden och ansatt för försök till våldtäkt men hon slet sig och kom undan. Mannens kropp var bränd när den hittades styckad och, som om inte detta var nog hemskt, han var bränd för att ätas (grillad alltså) och inte för att ta bort bevis.. Hur hemskt är inte det!!
Ett österrikiskt par som vi pratat lite med, känner ett annat par, som känner de olyckdrabbade (hänger ni med?). och de ska vända tillbaka för att ta hand änkan!! Så kom allting ännu närmare plötsligt..
Här är en länk till en artikel:

Dags att ta farväl av Vava’u

17okt, Neiafu, Tonga

Världsmästerskap i Rugby! Igår var det semifinal mellan Nya Zeeland och Australien och här kryllar det av båtar från dessa riken. Gissa om det hettade till =D! Vi (besättningen på fyra båtar) hade värmt upp oss med några väl blandade drinkar ombord på Ambika för att verkligen vara med i stämningen på ”Marina Wine Bar” där en stor TV skärm satts upp för detta ändamål. Lasse och jag förstod ju inget av reglerna, bara att det tydligen var extra poäng om man kunde ligga så många som möjligt i en stor hög med bollen underst. Kul var det i alla händelser och när Nya Zeeland vann och det blev jubel i busken!!

Det blir allt varmare och fuktigare här för varje dag som går. En kort promenad resulterar i kaskader av svett (fast inte för oss tjejer naturligtvis) och ett stort behov av ett kylande dopp från båten infinner sig, följt av inmundigandet av en iskall öl. Häromdagen regnade det precis hela dagen och natten. Inget vanligt regn, utan skyfall och åska. Då blev det filmtajm ombord och riktigt mysigt det med. Det är tufft att vara världsomseglare-to-be :D!

På söndagarna är helt HELT DÖTT här. Då arbetar man INTE! Kyrkklockorna ringer och sång hörs ut på gatorna. Alla går klädda i finsvart, mer eller mindre heltäckande och jag kände mig som en ”alien” i min knallröda klänning som dessutom lämnade axlarna bara och som bara nådde över knäna. OjOjOj!

Nu far vi iväg! Uonokuhihifo
(OO-oh-NOO-koo-hee-foh) och Uonukuhahake (OO-oh-NOO-koo-hah-HAH-kay) står på listan av öar att besöka i nästa arkipelag i The Kingdom of Tonga (så sägs det att finska är svårt…). De ligger i Ha’apai group (den mellersta arkipelagen) och består av ca 60 öar med 30 små byar och där bara 5 av öarna har elektricitet! Detta är typiskt osäkra vatten  och i böckerna står det bla.a så här: ”In Ha’apai every anchorage location requires a special combination of circumstances to make it viable”. Det är låga öar utan skydd, vattnen är dåligt utmätta med mycket rev och undervattensfällor. Utkik fram i båten hela tiden (med polaroidglasögon på), angöring bara i dagtid när stolen står högt och vädret kan tydligen ändras sig snabbt (och oftast på nattetid). Men vackert, mycket vackert, sägs det!

Det är nedräkning nu inför överfarten till NZ. Bara ca 2 veckor kvar. Starten går från den sydligaste arkipelagen, Tongatapu och den största staden i Tonga, Nukualofa, (även kalld Nikkalokta bland oss svenskbåtar) där man ska ses på Big Mama’s Marina.

PS Skriver ni mer kommenterer om vi lovar att svara på samma ställe?? =) Hur gör andra bloggare?? Vad vill ni??

Vilken stämning! Taket lyfte när NZ gjorde poäng. Det var inte svårt att lista ut vem som var favorit :D
Rugby semifinals at Marina Wine Bar, New Zealand against Australia. The Black's won and the crowd was lyric!!

I denna butiken trängs gul lök med klänningar, konserverad ost och tandpetare.....
In this shop you can a buy an evening gown, onion, canned cheese... and much more...

Överallt där vi cyklade kom barnen fram och ropade "bye-bye" och sprang ikapp oss och vinkade. Jättesöta!
Everywhere children. They competed with us as and shouted "bye-bye" as we cycled past the villages. So cute!

Brukar ta bilder på blommor, har en hel "kollektion" av växter med fantastiska färger och former =)
Wonderful flowers, here is one of many colorful pictures..

Det är söndag och många går klädda i svart, i den mån man ser några människor alls och barnen är som bortspolade.
It´s Sunday and all are dressed in black, on their way to church..

Hej då Niefa, vi gillar verkligen denna byn, ön, skärgården, människorna....
Goodbye Niefa, we reaally like this village, island, archipelago, the people....

...mera “lazy day´s”…

10okt, Neiafu, Tonga

I 18 dagar har vi varit i Tonga! Vad mysigt och enkelt allting är och vad fort tiden går. Det är ganska fattigt men man vänjer sig snabbt att leta i flera butiker för att hitta livsmedel; kött hos Marina Wine Bar som drivs av
Schweitsika Günter, bröd på Café Tropicana, jordnötter och H-mjölk hos ”Kinesen, vin hos en annan ”Kines”, grönsaker på marknaden, etc. (man får mycket mat för Pangan, deras valuta). Sedan seglar man eller tuffar ut till en av alla de närliggande öarna och badar/snorklar och bara njuter av att se alla färgnyanser av turkost, blått, grönt… och himmel och hav går ihop….. och fåglarna, vi tröttnar aldrig på att se på deras jakt på mat.

Det väldigt socialt också! Nu är vi ett gäng som ses på BBQ på sandstränderna på olika öar och/eller på en öl + hamburgare i byn. Vi gör upp eld på stranden, grillar och en av kvällarna gick hästar och betade och grisar som gruffade i närheten, till barnens stora förtjusning :D

En dag var vi på informationsträff om Nya Zeeland; vädret vid överfarten (det tar ca 7-10dagar), vilka marinor/ankringsmöjligheter som finns där och vad kan förvänta sig vid ankomsten. Det verkar helt genomreglerat och myndigheterna är oerhört strikta. All mat och dryck ska redovisas och mycket åker på brännbacken (t.ex. all färsk mat). Fyra dagar före ankomsten till landet blir det rejält kallt. På med yllebyxor och seglarställ, mössa… täcken ska letas fram ur skrymslen där de legat i över ett år nu :P

Idag stod det ”cykeltur” på agendan. En liten tur bara eftersom vår kondition är nere i fotknölarna vid det här laget. Något så kuperat som Tonga á la cykel får man leta efter! Uppförsbacke efter uppförsbacke…. nedförsbackarna var typiskt nog bortrationaliserade :S. Inte undra på att vi inte mötte en enda cyklist på hela dagen :D

En vecka till stannar vi kvar här och sedan bär det av söderut via Tongas mellanskärgård (Ha’aipa, som lär vara väldigt vacker) till Niku’alofa som är den ”södraste” skärgården. Därifrån går också Rallyt över till NZ i början av november.

PS till den vetgirige: Tonga består av 169 öar (fördelat på tre skärgårdar) varav 36 är bebodda och lite drygt 110 000 människor bor här. När man kommer hit österifrån så blir man helt enkelt av med ett dygn (vi blev av med den 22sep ;). En stor del av invånarna är självförsörjande jordbrukare. Valarna "bor" här den här tiden på året för att föda och en av våra kompisar nästan krockade med en knölval inne i skärgården. Häftigt!

Nej, nu... ! Vackert säger hon...
This has to come to an end! Soon we´ll have a (bl...y) forrest onboard…

Brasan är tänd och snart börjar den gemensamma grillningen...
The bonfire is burning & a Potluck-party´s is about to start...

Skål med Linda på Mary (!), senast vi sågs var i Panama City…
Cheers, long time time no see :D

På en kvart (!) fiskade stolt Emma på Gruffalo upp firrar från jollen, inkl. en fin liten tonfisk smakade finfint grillade :D
It took Emma 15 minutes to catch 5 fish and it tasted super!

Spanar efter fisk (fiskspanare).
Eagerly looking for signs in the water that means fish...

Promenad runt ännu en obebodd ö... livet leker! Det är så grunt så man kan gå på sandreven mellan öarna. Ambika guppar i bakgrunden.
Yet another deserted island... life is good to us!

Underbart att röra på sig igen. 4 timmar uppförsbacke blir träningsvärk imorgon, jag lovar =)
Nice exersice! Hmmm... the roads went up a hill, then up another hill and efter that yet another...

Här växer allt! Till och med telefonstolparna gror =)
Well... it´s better to use what you allready have... :D

Om man blir en gris i sitt nästa liv så ska det vara på Tonga (alla grisar, getter, höns och hundar strövar fritt) :D
If one is to become a pig in ones next life, make sure it´s on Tonga.. :)

...och så lite fågelstudier, tagna med kamerans superzoom, njuut!
...and then some wildlife pictures, sit back and enjoy!

...konstnärligt akrobatiska fiskare, fantastiskt att se!

Lazy day´s in Tonga

04okt, Neiafu, huvudstaden i Vava'u skärgård

Vilken annorlunda segling det är nu… Nästa fina vik ligger bara ”om hörnet” och ingen dyning hittar in hit till Tongas norra, inre skärgård. Det känns nästan som att segla i Stockholms mellanskärgård (med grönklädda öar) fast med några viktiga skillnader – det är 28 grader varmt, fina seglarvindar på platt hav, snorklingen lär ska vara fantastisk (har inte varit på de ställena ännu) och vikar med sandplayor avlöser varandra :D! Vädret är lite fram och tillbaka, ibland strålande sol och ibland lite mulet med regnskurar. Tänk att vi har tid (!) att segla runt här och pysa en hel månad....

Häromdagen var vi på en Tapasbar (jodå!) i ett skjul på en liten ö. De hade bara en meny bestående av tapas och huvudrätten var paella. Gott men hiskeligt dyrt för att vara här. Drickat fick man ha med sig själv : ).

I lördags blev vi inviterade (tillsammans med alla andra båtarna i viken) att komma på en ”Tonga fiest”. Det tackade vi såklart ja till och åkte in till stranden med jollen kl.1800. Där möttes vi av en några hantverksstånd med produkter som vi skulle titta på (och helst köpa). Sedan visade ungdomar upp deras traditionella dans som också var jättefint att se (Lasse var lite besviken för han saknade de polynesiska höftrullningarna :D). Som kronan på verket hade familjen lagat mängder av olika traditionella rätter (flera bakade i jordugn) som serverades i skålar av bambu, grön papaya, bananblad, m.m. Fingrarna fick agera bestick. Otroligt gott och vi var ett trevligt gäng som lät oss väl smaka till tonerna av ”live tongamusik”, havet blankt som en spegel, huden smekt av en ljum bris och månskäran lyste klart…… och allt detta är dagens sanning :D! En och annan mygga fick nog (tyvärr) en god supé också.

Idag gick vi tillbaka till byn (Neiafu) för tanka, handla mat och göra ärenden. Tankbilen kom ner till bryggan på vår beställning och fyllde upp 400lit inför seglingen till NZ. Vi tankar här för tankningen på södra Tonga skulle vara från 200lit fat som man får pumpa upp i sina dunkar för att sedan tanka dunkarna i dieseltanken....

Imorgon bär det ut i skärgården igen och på onsdag är det ”Potluck-party” (alla tar med sig mat som alla får äta av). De flesta ska vidare till NZ  så det ska bli kul att träffa flera ”kollegor” : D

***

PS
Rutten mellan norra och södra Tonga beflygs av två flygbolag. Det ena bolaget flyger DC3 och det andra Metropolitan. Underbart att höra dessa propellerkärror komma på låg höjd över öarna, säger min bättre hälft som är flygnostalgiker av den högre skolan!

PPS Av Blue Dame (Göteborgsbåt) fick vi yoghurtkultur så nu lagar vi hemmagjord yoghurt varje dag, gott! Av Circe (Stockholmsbåt, fast bosatta på Malta) har vi fått nära 300 filmer nedladdade på vår externa hårddisk så nu börjar ögonen anta en fyrkantig skepnad :D

Jolle gjord av gummi – ”so far so good” men man måste vara försiktig för korallerna är knivskarpa…!
Dinghy made of rubber…. Ain’t no good when there are corals in the vicinity!

Vacker grotta med hål i taket. När solen lyser in via hålet på stim av silverfiskar är det som om en strålkastare som lyser från botten…
Yet another beautiful cave.. full of silver colored small fish.

Kunde vara i Stockholm skärgård, eller hur…
This could’ve been in the Stockholm Archipelago…

…fast vid närmare betraktelse så kanske ändå inte :D
…but then again it couldn´t have :D

Det fiskas med not, så som man har gjort i urminnes tider…
Fishermen doing what fishermen do…

…var är närmaste krog… det ska finnas en Tapas restaurang här?
Where’s  the closest bar? We heard a Tapasbar was nearby! We love Tapas!

Gûnter, en mycket viktig man! Han säljer färskt kött och fågel som smakar mmmmmm!
Gûnter, un hombre muy importante! He imports and sells fresh meat that tastes like heaven, mmmmm!

Tonga fiest! Hur mycket gott att äta som helst – med fingrarna som bestick.
A Tongan Fiest! So much food, all you could eat and then more. But use your fingers :P