Framme i atollen Rangiroa

27juli, Rangiroa
Position: S 14,58 W 147,38

Vi fick ”bromsa” nästa hela vägen från Ahé till Rangiroa (80nm), ändå kom vi för tidigt, före soluppgången. Det tokiga är att Ambika knappt går att bromsa, hon är så lätt och nätt i ”kroppen”. Till slut hade vi bara en näsduk till genua uppe och ändå for hon iväg med 5-6kn = alldeles för fort! Vi låg i ”holdning” utanför Rangiroas inlopp tills det blev lite dager vid 7-tiden. Att vänta till 08,30 (slack water) fanns ju inte på världskartan utan vi dånade in i passet, rakt in i häxkitteln! Passet här är ovanligt brett för att vara i Tuamotus, ca 50m i bredd och 600m långt och med strömmar upp till 9kn. När vi dånade in kändes det trångt och det tog en evighet då vi (med hård vind och hög sjö i ryggen) kastades fram och tillbaka i kaskader av otäcka kastvågor (”edissar”) mitt i inloppet, USCH, vad spännande (= dagens underdrift)!!

Gissa om det var skönt att slänga i ankaret i ett helt PLATT hav (efter 3 månaders guppande) som dessutom var turkost med obegränsad sikt. Vi såg ankaret tydligt på 13m djup! Nära oss vajade palmerna och sanden lyste vitt på stränderna. Paradiset? Troligtvis! Med ett leende lade vi oss att sova några timmar…

Många, ensamma, långa och mörka nätterna har det blivit! Vi har seglat många dygn sedan vi lämnade Panama! Minst sex timmar ensamhet per natt, mitt i kosmos mellan havsdjupet och stjärnorna. Ibland läser vi med ficklampan på fast ofta inte. Det stör på något sätt i oändligheten…
Vår kompis Marie frågade i ett mail vad vi tänker på då…. och då började vi tänka på vad vi tänker på… ;)
Några av våra gemensamma nämnare var:

Vi skulle nog bägge vilja säga att vi är filosofiska och tänker Stora Existentiella Tankar. Men sanningen att säga så har vi nog försökt, men de Stora Tankarna vill inte infinna sig : ) Dessa får vi nog överlämna till dem som kan; Platon, René Descartes, Alexander Bard och grabbarna (varför bara grabbar förresten?)...

Nej, det blir mer nära tankar om vem man är och hur livet har artat sig, varför det har artat sig som det gjort och om man velat göra saker annorlunda... en delavstämning kan man säga :)

Andra Tankar går till människor man lärt känna på vägen och För Oss Viktiga Personer; Till föräldrar, barn, barnbarn, syskon och nära relationer; vi njuter av att tänka på de relationer som ger oss glädje och vi sörjer de som inte lyckats oss.

Ett annat kapitel handlar förstås om Framtiden och vad den månne ha i sitt sköte! Vi tänker på vad vi vill göra när vi kommer hem, var vi ska leva och bo och vad vi ska fylla dagarna med. Det som lockar i tankarna just nu är ovetskapen i sig och att alla (i alla fall många) dörrar är öppna… :D

…så går timmarna i att man, emedan fastskruvad i sittbrunnen med flyväst och säkerhetslina, samtidigt är dataoperatör och trycker på olika knappar och drar i tåtar, för att Ambika-Expressen ska gå dit vi vill!

Här måste vi åka förbi atollen Ahé... lång näsa fick vi och skynda vidare till nästa atoll.
Ahé, the atoll we had to pass by because we were there to late to come in...

Vi har just passerat inloppet till Rangiroa och solen stiger upp över kyrkan i den lilla byn... vi är helt slut :)
We have just arrived to Rangiroa so tired after the long night and the passage into the atoll.

Ankaret är utslängt och vi slänger oss i bingen... som ligger alldeles stilla! Ett himmelrike!
The anchor is out and so are we :)

Postat av: Peter

Efter att häromdagen snurrat in på st Melskär bland bränningar och en del andra "vågor" av granit i "endast" 15 m/s vind, undrar man ju om det ni gör egentligen är möjligt!

Herrejösses va duktiga ni är!

Hoppas att vädergudarna nu kommer att ge er den smörsegling ni väntat på så länge. Det är ni verkligen värda!

Tack för alla spännande och inspirerande bloggar :)

"first action" här hemma numera är att kolla bloggen efter nyheter från Ambika.

Ha det så gött!

2011-07-28 @ 01:03:21
Postat av: Ingvar, Eva o Uffe

26 grader i skuggan kl 21.00 på altanen på Vindö, grillad lax o handplockade kantareller jordbubbar, hallon o glass på menyn. Altanen ligger kav lugn inte en enda krusning... Kul att följa er resa lite då och då o nu kunde ju även pappa (Ingvar) delta, pappa tycker att det ser ut som de börjat på grunden till Daffys tomt... Carpe diem!!!!

2011-07-28 @ 20:12:59
Postat av: Hans Johansson

Häftig segling att läsa om vi ligger ikväll på Bohus malmön o det är en äkta sommarkväll i Bohuslän. Hela kusten är full av båtar mest norska. Tur att vi som vanligt varit ute tidigt och det närmar sig augusti så de flesta drar hem igen. Dessvärre känns det som hela Bohuslän är våldtaget under juli, snart är tivolit över och någon drar ur sladden o släcker ljuset o ljuden.vasholmarna igår kväll 160 båtar....njut av lugnet o nattskiften. Vi ser fram emot att mönstra på i oktober o läser på för att hitta rätt övning innan ombordstigningen.

2011-07-29 @ 00:48:36
Postat av: Marie Holmqvist

Skepp ohoj! Här sitter vi fyra i våra enkla boningar (5,20 i takhöjd) i Björnrike och ser ut över Sonfjället. Himlen är blåmelerad och solen skiner för det mesta. Det är varmt och skönt här i fjällvärlden. Just nu sitter vi och väntar på att våra älgfärsbiffar ska bli klara så att vi kan njuta av god mat och en frisk och härlig utsikt!! Djurlivet är intensivt. Renen Tore besöker oss dagligen och vi har våra dagliga besök på Ekbergs och de ställen som kräver sina besök. Området runt Grizzly expanderar för fullt. Ett "typ" Nallehus ser klart ut och tre husgrunder är klara där bl.à en restaurang ska husera. Det blir blir super!! Daffy verkar ligga lite i träda... Det är i princip bara röjt ännu... Vi saknar er här!!!! Kramar från Renen och Bävern