Träffad av blixten – Hit by Lightning

12jun, Cairns, Australien


Det var explosion som såg ut som en stor, orangefärgad ballong
av starkt ljus som omgav Ambika när vi blev träffade av blixten, 900nm utanför Australien, den 3jun. Det berättade Dale på S/Y Imagen som låg bara 200-300m från oss när det hände.

Klockan var 2300 på kvällen och Lasse var nere i båten för att väcka mig till mitt pass. Det hade börjat regna och det syntes blixtar på avstånd. Vi lade in ”Viktiga Elektroniska Saker” i ugnen för säkerhets skull. DÅ hände det! Det bara small till, som om någon skjutit med en kanon precis vid örat, vi såg att plottern i sittbrunnen lyste upp starkt och sedan blev svart och lukten av ozon fyllde luften. Fruktansvärt otäckt! Vi förstod att vi måste blivit träffade och tog snabbt fram ”Grab Bagen” för första gången på resan (väskan som står redo att ta med om man måste gå i livflotten). Det är inte helt ovanligt att båtar läcker efter ett nedslag… SÅ kom störtregnet och vinden som blåste så det tjöt i riggen. Upp och reva. Snabbt, innan det blev trasor av seglen. Vi förlorade Imagen ur sikte. Alla instrument var ”tomma”, autopiloten borta, VHFen nere i båten var död. Ingen mer smäll kom, bara regn och vind. Kusligt.

Efter ca 30min hade åskfronten passerat och Ambika tog inte in vatten men el och elektronik verkade vara svårt ”skadade”. På med motorn för att jaga rätt på vår ”livlina”, Imagen. Vi skymtade deras lanterna när nästa åskfront kom åkande, utan blixtar men med en oherrans massa regn och ännu hårdare vindar, upp mot stormstyrka bedömde vi. Vi jagade vidare genom regnet i 0 sikt och plötsligt såg vi henne liggandes stilla med bägge killarna på däck. Deras storsegel hade skörat när de vände och skulle leta rätt på oss!! Denna åskfront varade längre, över en timme. Sedan var det äntligen över… för den här natten och vi kunde börja analysera omfattningen av skadorna. Det skulle bli en jobbig resa till Cairns. Att vända tillbaka och segla 300nm i motvind, till en stad där inget kunde repareras, var inget alternativ.

Det blev jobbigt. Mycket jobbigt! Vi fick handstyra Ambika i sju dygn och man behöver bara titta på klockan så har hon styrt 30 grader bort från kursen. AIS:en fungerade inte. Elen blev nästa problem…. Allvarligt fel på hela system och batterierna laddas inte upp. Av med kylskåpet, navigationsljusen, innebelysningen… allt som konsumerade el. Sparsamt använde vi vår handhållna Garmin GPS:en och iPaden med Navionics sjökort och satellittelefonen. Efter ett drygt dygn började det lukta riktigt illa i båten, kött och fisk i frysen hade härsknat och det var blodsaft i hela kylskåpet, det smälte fortare än vi trott ...

Havet här heter Coral Sea och reven avlöser varandra så det var tacksamt att ha en vägvisare framför sig.
Vädret blev blandat, några fina dagar utan vind eller svag vind men också jobbiga dygn med hård vind och vågor. Vi följde efter Imagen (en Stevens 47) som en hund i ledband och för att hålla jämna steg satte vi upp mer segel för att gå lite snabbare än henne och gick sedan in på deras läsida och seglade i deras ”spillsjö”. DET var ett jobbigt sätt att segla! Timme efter timme, dygn efter dygn.

Den 10jun tuffade vi äntligen in marinan. Det tog fyra timmar att klarera in och sedan fick vi äntligen sova. Ostört. I massor av timmar. När vi vaknade startade vi arbetet med att ta reda på hur/vem som kunde åta sig att reparera båten, Vi är försäkrade i Pantaenius och tog kontakt med dem för försäkringen täcker även blixtnedslag.

Problemet är nu att detta kan komma att ta tid. Mycket tid. Risken blir att vi inte hinner till Indonesienrallyt som vi verkligen ser fram emot. Och alla andra etapper på väg upp till Thailand med alla ivriga gastar som ska segla med oss i år. För att klara det måste vi lämna Cairns senast den 15 juli och då måste vi sträcksegla hela vägen härifrån till Kupang. Många mil blir det, ca 1500nm! Nåja, vi får inte ta ut något i förskott utan hoppas att det löser sig på bästa sätt.

På fredag ska vi ta upp båten på Norship Marine, ett varv som ser proffsigt ut (det enda för övrigt) och vi har kontakt med Pantaenius, vårt försäkringsbolag, som vi hoppas och tror ska hjälpa oss att snabbt få reparerat båten!


PS Tack Tobias från Göteborgs sjöräddning som hjälpte oss att skicka mail till Cairns coast guard... just in case!



Det ser väl bra ut till att börja med...
---
It looked good to start with, our trip over from Luganville in Vanuatu to Cairns, 1230nm.



Men det blev ingen dans på rosor
---
But bad weather came along with lot's of squalls



Vädrets makter var inte helt på vår sida!!!
---
with rain and wind!!!


Den 3jun slog blixten ner i eller nära Ambika och el/elektronik slogs ut...
---
The 3rd of June we were hit by lightning, 900nm from Australia and all elecronic instruments were gone as was the electrical power onboard...


och vi fick handstyra resten av vägen och hålla kontakt med Imagen via handburna VHF:en som åtminstone hade den räckvidden.
---
and we had to hand steer all the way for seven days in two to three hour shifts, close to SV Imagen with Stuart and Dale who assisted us and led us through the reefs. Our heroes! 



Vi seglade helt nära varandra hela vägen, genom reven... Imagen, med våra hjältar Stuart och Dale, först och vi efter.
---
Close to each other.



fram till Cairns!
---
all the way to Cairns!



och nu kunde lägga bort gummihandskarna - äntligen!
---
We dont need the rubber gloves any more!!!



Här är de - HJÄLTARNA - Stuart till vänster, Dale till höger! Äntligen framme i Cairns!
---
Here they are - OUR HEROES - Stuart and Dale! We made it safely all the way to Cairns.


***
PPS
Se de uppdaterade bilderna från ett tidigare inlägg "PÅ BESÖK I FRÄMMANDE KULTUR"


Kommentarer
Postat av: Mary af Rövarhamn

Käraste ni, va otäckt det låter. Och så jobbigt med tidspressen. Vi har tänkt så mycket på er sedan vi fick ert meddelande. Vilken mardröm. Håller alla tummar och tår vi har för att allt ska gå så smidigt som möjligt. Här på Vanuatu har skitvädret fortsatt, blixtrade och dundrade så sent som i går kväll. Och oj vad det har regnat. Och så blåser det västlig vind. Något är allvarligt fel med klimatet. Sofrey på Awai Island berättade att så här brukar det aldrig vara ...



Ta hand om er. Många kramar/LLL&O

2012-06-13 @ 06:31:47
URL: http://www.symary.com
Postat av: Jan-Anders & Marie

Hej kära vänner!

Fy vilken mardröm. Skönt att höra att ni klarat er helskinnade och att ni nu säkert är i hamn.

Vi hoppas att ni nu får en mer normal seglats framöver.

Take care

Kramar Jan-Ander och Marie

2012-06-13 @ 12:23:22
Postat av: Anders Gerby

Väldigt skönt att läsa att ni mår bra båda två, har kommit iland och att det "bara" var materiella skador! Hoppas att ni får snabb och proffsig hjälp från både försäkringsbolag och varv... Om det finns något jag kan göra för er ifrån min position i Stockholm så är det bara att maila och ge mig order!

Snyggt jobbat och bra sjömanskap!



PS. Lalle och Eva är just nu och spelar golf i Portugal, men jag ska sms:a och meddela dom också vad som hänt.



Take Care!



Bästa Hälsningar

Anders

2012-06-13 @ 18:32:40
Postat av: Hägerfelth

Fy vilket drama...underbart att Ni är helskinnade!

Vänner, Ni är verkligen imponerande som fixar detta.

Många varma kramar från oss!

Anette och Göran

2012-06-13 @ 22:25:45
Postat av: lasse & erja

Kära vänner på havet och hemma!

Nu börjar vi få distans till blixtnedslaget och jobbar hårt med att på Ambika "på fötter" igen. Just nu är killen från varvet här för att prata om hur vi ska gå vidare och imorgon ska hon upp på det torra. Vi ska ut leta boende nu...

Ha det så bra och ta gärna en hutt för oss på midsommarafton :P

2012-06-14 @ 04:33:36
Postat av: Peter

Skönt att ni kom fram ok.

Vilken pärs! Vilken tur att ni hade sällskap med Imagen!

Annars är ju Lasse duktig på död räkning förstås, det funkade ju bra på Ålands hav ;)

Tur att ni hann med att rädda de viktiga burkarna in i ugnen också.

Här hemma känns det som ni far fram i racerfart, men jag kom ju på att det är 1 år och två månader sedan ni slussade! Huh vad tiden går.

Klockan kan man ju använda som vinkelslip!!

Lycka till med reparationerna nu.

kanske installera en "emg bus" och ett "emg bat" i systemet. det skall nog jag lägga till på min "ToDoList"också.



Skota hem!

2012-06-14 @ 13:35:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0