Fantastiska Baiona

15aug - 2 månader efter avsked i Skärgårdsstad!

Vi ligger på svaj utanför Baiona, en stad som får 5 stjärnor (av fem möjliga) av oss. Staden ligger i en stor lagun med fantastiska playor. Alldeles brevid den gamla delen av staden ligger en urgammal borg, som är häftig värre!
Baiona har också två fina marinor och verkar vara spaniorernas favoritplats (á la Visby ++ hemma).

Det var här Columbus landsteg efter att ha upptäckt "den nya världen" 1493. Som minne av detta finns en fullskalig replika av caravellen Pinta; en av Columbus tre skepp. Så pytteliten den är.... med dagens mått mätt (skrovlängd 22,75m).

Gamla sta´n sjuder av kvällsliv och vi åt på en jättetrevlig restaurang igår (calamares, tortilla och pimientos a la Padre, bröd och flaska vin) för 210 SEK - för oss bägge! Helt OK! Idag köpte jag ett par nya skor (finns plenty här), Lasse säger att jag redan har 18par ombord, men vad gör det?! Dessutom fick jag äntligen (!) tag i ett par skosnören till mina gympadojor - och de är illgröna!!

Imorse, när vi åt frukost i sittbrunnen, fick vi kaffet i vrångstrupen. Ett stort plan siktade på oss och nästan kolliderade med oss! Det visade sig vara en vattenbombare som hämtade vatten i viken minst 20 ggr, alldeles brevid oss :D. Den, och flera helikoptrar, bekämpade en brand på andra sidan berget. Vilket skådespel!!

Annars har vi det tufft; tack vare Luther har vi putsat allt rostfritt idag - det tog säkert 30min :). Under detta lyckades Lasse med konststycket att spola sig själv överbord (utan flytväst Marie-Louise) och det visade sig att han verkligen är osänkbar! Han höll på att tvåla in sittbrunnsdurken när både han och hinken försvann i djupet - men han flöt upp igen - dock utan solglasögon!




Från Baionas borg, med vy över ett litet paradis vi varmt kan rekommendera!



Pinta, som ville bevisa att världen inte var platt. Så otroligt liten...



Akta vår och grannens mast!!



Baiona by night! Sååå mysigt!

Kommentarer
Postat av: grodan

Haha, det var skönt att få det bekräftat att Lasse faktiskt är osänkbar. Nu ser jag med spänning fram emot att det även ska bekräftas gällande dig. Här kan säkert Lasse hjälpa till med diverse olika förslag om hur det skulle kunna ske. En fråga jag ställer mig både en och hundra gånger( inte minst idag när regnet smattrar på rutan)är: VARFÖR är jag inte där med er?? Tilläggas kan att även om jag kanske inte är osänkbar så flyter jag garanterat finfint efter sommarens alla förlustelser.



Puss på er

2010-08-16 @ 09:15:46
Postat av: Urban o Cricco

Hej på Er och tack för Er omtanke om Urban. Det var fantastiskt att höra Lasses röst även om Urban var lite seg i kolan först om vem det var!?!

Han mår faktsikt riktigt bra förutom de brännsår han fått av strålningen på halsen. Nu är dock behandlingen klar sedan den 12 augusti och vi ser med tillförsikt framåt.

Erja, det har varit och är väldigt roligt att läsa bloggen. Du skriver frisk och frejdigt! Också bra bilder så att man får en aning om hur Ni har det.

Många lycka till i fortsättningen med seglatsen och testa inte alltför många gånger om flytkraft och sån't!

(Hoppas att den lilla blå har det bra också?)

Kramisar i massor!!!!!++++++

2010-08-16 @ 10:32:50
Postat av: Marie Holmqvist



Det är så här jag vill ha det när jag mönstrar på om ett par veckor. Solsken, coola hamnar, intressanta små byar och mysiga restauranger... Kan man beställa det? Det bör isf väl räcka med handbagage; kläderna jag kommer i, en bikini och tandborste...kanske ett ombyte..??Synd att vi inte har samma skostorlek för kunde jag ju använt några av dina 18 par skor... ;O) Puss&Kram

2010-08-16 @ 13:23:37
Postat av: erja

Cricco: Den lilla blå har det bäst, kram från oss!



Grodan: Nu när du blivit osänkbar behöver du ju inte krama masten - vad väntar du på?



Marie S6: Vi fixar det - men vi måste göra en ny plan eftersom ni inte kan komma förrän efter den 08sep :D

2010-08-16 @ 21:47:29
Postat av: ANDERS GRAFFNER

Kul att allt går så bra. Vi seglade från Södertälje till Nyköping i helgen. Otroligt så mycket sten det finns i dessa vatten! I Nyköping träffade vi en trevlig man, som berättade att han kände någon, som seglade jorden runt. Det kan jag också skryta med sa jag. Det visade sig att det var samma person. Hans båt heter BLÅSNINGEN och var gul.

7/9 drar vi till båten. Jag läser Göran Schilts Önskeresan som skildrar samma seglats, som vi gjorde i våras, men 50 år tidigare. Det är verkligen roligt att jämföra våra erfarenheter. HLSG ANDERS

2010-08-17 @ 12:20:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0