Timor Sea

30jul, Darwin

Ungefär såhär är det tänkt att Ambika och hennes glada gastar ska segla, från nu och fem månader framåt...
Ambika´s route, from now and five months ahead ...

Sista kvällen här i Darwin, helt spegelblankt hav och en blodröd solnedgång över Timor Sea.
Last night here in Darwin, completely flat calm seas and a blood-red sunset over the Timor Sea. Three days from now we will hopefully make landfall in Kupang, Indonesia :)

Såhär ser det ut på dagstid i Fannie Bay där 80+ segelbåtar ligger ankar. Fast inte har vi sett några krokodiler ännu.
Here's what it looks during the day in Fannie Bay, where 80+ yachts are anchored. But no crocs...

Australien är underbart! Lite många pekpinnar bara ibland, kan man tycka :)
Australia is a wonderful country! But there are quite a few no-no´s... :)

Valar, ödlor, krokodiler och massor av hav

28jul, Darwin (Cairns – Darwin, 17-28jul, ca 1300nm)

Lizard Island blev vårt första stopp
ca 150nm norrut, på väg till Darwin. ”Ni måste bara stanna där” var det många som tipsade oss. Med rätta, det är en väldigt vacker ö som dessutom hade mycket historia att förtälja bl.a. från Captain Cooks äventyr med sin Endevour, år 1770. Han kom seglande med sitt skepp provisoriskt lagat (han hade gått på grund på ett rev längre söderut) och var plötsligt ”vilse i pannkakan” och kunde inte hitta någon väg ut ur Barriärrevet. Han valde att stanna på Lizard Island för den är hög och där, från toppen av berget, kunde han se en väg ut ur revet med blotta ögat. Vilken äventyrare! Blotta tanken att gå innanför revet utan sjökort…

Lizard Island är som en sagoö med turkost hav, levande korall, långa sandstränder, mangroveträsk och ett utkiksberg. Vi stannade bara två nätter men kunde lätt ha tillbringat en vecka eller mer här.

Escape River var nästa stopp, inför rundningen av Cape York, Australiens nordligaste spets som är bra att runda i dagsljus. Det visade sig vara en bred flod och inte särskilt mysig och med massor av pärlodlingar i vattnet som man fick akta sig noga för. Vi var den enda båten här och vi visste att det skulle finnas massor av krokodiler i faggorna. Det bekräfta pärlodlarparet som kom förbi med sin snurra och bjöd oss till sig på en fika följande morgon (de höll som bäst på att läsa nr 2 av Stig Larsson böckerna). De berättade att häromdagen hade krokodilen, han som bor alldeles nära, attackerat en kanadensisk segelbåts flagga – hoppat upp och bitit i den!!! Det var inte roligt att vara fördäcksgast där och hålla på med ankaret…. Vi såg dock inte en enda krokodil.  Tyvärr var vi tvungna att lämna floden i gryningen för att passa tidvatten och strömmar runt udden… synd, det hade varit jättespännande att prata med pärlfarmarna!

Vi var nu lite luttrade på långa överfarter med ganska kallt väder och hårda vindar och därför blev Albany Passage, rundningen av Cape York och passagen genom Torres Strait en angenäm överraskning; Lätt vind, ett vackert öde landskap, knappt någon sjö, tidvatten och strömmar var på vår sida. Lätt som en plätt och vi njöt av fulla drag av vår första dag på den 800nm långa etappen!

Efter Torres Strait sa vi hejdå Stilla havet och hej Arafura Sea som skulle ta oss till Darwin. Vi lämnade det kornblå, djupa havet till förmån för ett grönt, grunt hav, bara 50m hav under kölen. Prognosen hade lovat oss 10-15ms slör/läns och ett gropigt hav. Istället blev det 5-7ms, en sol som vrålade ner på oss och nästan inga vågor. Vilken bonus.Bortsett från sex timmar av styv kuling sista dygnet, var det en helt underbar överfart!

Var är alla, alla? Vi hade förväntat oss högar av sjunkande flyktingskepp från Indonesien och massor av australiensiska patrullbåtar, det hade vi minsann hört till leda på nyheterna i Cairns. Det fanns absolut INGENTING! Öde stränder, två små fraktfartyg, en ensam delfin, en sköldpadda, två flygfiskar och så lite havsfågel. Det var allt, plus detta fantastiskt gröna hav. Fast ett dygn före Darwin blev vi identifierade av kustbevakningsflygplanet. Så koll har de nog.

I eftermiddags kom vi äntligen till Darwin. Vi kom i tid för att se hela rallyt (på AIS ekona på plottern) starta mot Kupang, en seglats på drygt 450nm och 3 dagar. Vi ligger för ankare i Fannie Bay och nu är det ”full rulle” som gäller för att komma ikapp gänget. Hämta passen på konsulatet, hämta storseglet, proviantera m.m. Tänkte hyra en bil för att snabba upp det hela.

På tisdag planerar vi jaga vidare till Kupang och där… där ska lugnet lägra sig över Ambika. Där ska vi segla 1500nm på TRE MÅNADER till skillnad från den senaste sträckan på 1300nm på 11 dagar :D

Det bästa av allt; hit kommer snart Petra med två veterinärstudiekompisar, Tove (gammal Ambikagast) och Maria, och gastar på Ambika som ett ”break” i deras ”backpackande” i Indonesien. TJOHOO! Välkomna tjejer!

Precis före Lizard Island mötte vi den här glada knölvalen som gjorde flera glädjeskutt (?) ur havet. Mäktigt!
Prior to arrival in Lizard Island, we met this happy humpback whale who made several big jumps from the sea. Impressive! We had our first pitstop on route to Darwin, 1300nm from Cairns.

Utsikt över ankringsviken i Lizard Island.
View over the anchor moorings at Lizard Island.

En stor ödla (såklart) på Lizard Island. Den var över en meter lång och förr grillades de tydligen av urinvånarna och åts ”con mucho gusto”. Vilken häftig färg på tungan!
A big lizard (of course) at Lizard Island. It was over a meter long and they were apparently eaten by the natives "con mucho gusto".

Blue Lagoon, på andra sidan av ön, med en jätteträdstam, som man absolut inte vill krocka med på havet!!
Blue Lagoon, on the other side of the island, with a giant tree trunk, which we certainly do not want to crash into at sea!

Mera Blue Lagoon - more of the truly beautiful Blue Lagoon...

Social kväll, en ”sundowner” på stranden med seglande ozzi-bor.
A "sundowner" on the beach with a bunch of nice sailing ozzies.

Kartbild över Barriärrevet. Det ser ut som massor av öar men det är bara någon enstaka, resten är ett stort hav som möter ögat då revet ligger precis under vattenytan.
Map of the Barrier Reef. It looks like lots of islands, but there are just a few, the rest is just a great ocean that  meets the eye, the reefs just below the surface.

Lasses fina krokodilstaket i Escape River :D
Lars's excellent croc fence in Escape River, North Queensland : D

Albany Passage, prior to Cape York. Piece of cake :)

Den grunda och trånga passagen genom Torres Strait. Går man längre norrut är det en mycket bredare passage men då måste man igenom hav som är ”kontaminerat” av någon sorts farlig mussla. Det i sin tur innebär att man måste besiktiga båten (på egen bekostnad) när man kommer till Darwin och rengöra den om någon mussla har fastnat!
The shallow and narrow passage through Torres Strait. If you go further north, the passage is much broader, but then you have to pass where the ocean that´s "contaminated" by some sort of dangerous clam. This in turn means that you must inspect and maybe get the clean the boat (at own expense).

Så grööönt var aldrig haaavet...
No translation is possible :)

"Red light at night, sailors delight. Red light in the morning, sailors warning".

Denna bilden är tagen just minuterna innan vi fick en häftig kuling på oss i gryningen. Har aldrig sett en så röd morgon!
This picture was taken just minutes before we encountered a gale this morning at dawn. Have never seen such a red dawn!

Nu ligger vi kortast möjliga tid i Darwin, Fannie Bay, tillsammans med många andra
segelbåtar. Det är mycket tidvatten och jollen får man parkera på sandstranden och ta buss till sta´n. Kupang nästa!
We´ll spend the shortest possible time in Darwin, Fannie Bay. It is very tidal and the dinghy has to be "parked" on the beach and then one takes a bus to town. We are in a hurry to cath up with Rally (they left for Kupang today)!

En alltigenom lyckad överfart tycker hela besättningen på S/Y Ambika!!!!!!!!
An altogether successful crossing says the entire crew of S/V Ambika

PS

Är alla dagar lika kul, kanske någon undrar. Jo, i stort sätt finner vi oss väl till rätta; ”come rain, come shine”. Men en dag i förra veckan gick allt galet; det blåste och regnade småspik, håret stod på ända (har inte varit hos frissan på ett år så det är inte så konstigt), det var kallt, vi fick massor av fartygsmöten i trånga passager och brödbaket gick åt h..e (som vanligt). Jag var sur och ALLT var såklart Lasses fel!… nästa dag var ordningen (hormonen) återställd.

Jag är så himla less på alla glada och vackra långseglarkvinnor (det är bara kvinnor..) som gärna delar med av sina fantastiska recept på matbröd. Jag har provat dem alla – och misslyckats. Svaret är nog att jäst tål mig inte. Alla recept som innehåller jäst är dömt att misslyckas! Och s.k. ”Self raising flour” är ett skämt - inte alls raising! Men skam den som ger sig =D

Det enda jag tycks klara av är cocoskakor och Maries supergoda örtaknäcke som jag nu, efter ett års flitig övning, blivit en fena på trots att gasolugnen far upp och ner i temperatur. Den som vill kan prova, se recepten nedan.

***

Cocostoppar á la Victor - med strykande åtgång

50g smör
2 ägg
1,5 dl socker
200g cocosflingor

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Blanda ägg och socker, tillsätt cocosflingorna och rör till sist ner smöret. Låt vila en stund. Fördela ut topparna på en bakplåt, grädda i ca 10min. Kan med fördel doppas i smält choklad, säger Victor J

Fiffiga Maries Örtaknäcke

2dl majsmjöl
1dl solroskärnor
1dl sesamfrön
0,5dl krossade linfrön
0,5dl rapsolja
2,5dl kokande vatten
1tsk salt

Blanda ihop allt bara! Häll ut degen sedan i en långpanna klädd med bakplåtspapper och smeta ut i ett tunt lager. Tips: ta en lika stor bit till av bakplåtspapper och lägg över degen och smeta/tryck sedan ut den jämnt över långpannan.
Strö över flingsalt och valfria örter (tex. Rosmarin, timjan, fänkål och basilika) efter behag.
Ställ i ugnen 160 grader i ca 70 min, eller tills den är hård (och har samma gyllenbruna färg som en pepparkaka)

Passar också utmärkt som snacks, istället för chips J kanske med lite ost, pesto och/eller tapenad. Mums!

ByeBye Pacific Ocean

24jul, mitt i Arafura Sea, söder om Papa Nya Guinea
Pos: 11,15S - 139,27 E

Det har varit en jobbig men spännande etapp hittills, milt sagt! Vi har ju
bråttom till Darwin för att hinna med Rallyt till Indonesien och har därför
gasat på extra mycket. Nu ser det ut som om vi kommer fram till Darwin samma
dag som flottan på ca 100 båtar seglar iväg till Kupnag (!) - bara lite på
efterkälken!

Från Cairns upp till Cape York (Australien nordligaste spets) är det ca
500nm. Innanför Barriärrevet seglade vi, i trånga passager, med rev under
havsytan överallt, i mörker och med mycket fartygstrafik. Mer spännande än
nöden kräver :O Mer om detta i nästa nummer av Ambikasailing :).

Nu har vi lämnat ännu ett spännande område bakom oss; passagen över Cape
York och genomfarten i Torres Strait som är allmänt ökända för starka vindar
och strömmar mot motarbetar varandra. Våra vänner på S/Y TeApiti (en
Discovery 55) hade en mardrömsresa här med 30kn medvind och riktigt stark
motström och tidvatten. Havet blir som galet då för det är bara 14m på det
DJUPASTE stället!! De hade fullt segelställ och full power på deras starka
motor och gjorde ändå bara 2kn framåt mellan grynnorna!

Med detta i åtanke var vi "supertaggade" och spända när vi startade denna
deletapp, i gryningen, från Escape River där vi ankrat över natten. men det
blev platt fall för vi fick världens "SMÖRRESA" hela dagen; över grundbanken
i Escape River i lågvatten, genom Albany Channel, Cape York och Torres
Strait - alla ökända för bus!!! HELT UNDERBART!

ETA Darwin 28 juli!
På snart återhörande : )

Lasse & erja via Petra

Ambika mår bra, allt verkar fungera! Bara autopiloten (Charlie II) måste vi
få intrimmad bättre och elen ska följas upp på lite längre sikt. Otroligt
skönt att allt efter blixtnedslaget verkar vara i ordning!

Mot Darwin

17jul, Cairns, Marlin Marina

Idag lämnar vi Cairns! Blixtnedslaget var en riktigt otäck händelse men vi är glada att det gick så bra som det gick och att vi inte blev skadade! Om man nu absolut skulle få ett blixnedslag så var Cairns den absolut bästa platsen att få skadorna reparerade. Tänk den hemska tanken att vi fått gå tillbaka till Vanuatu - himmel och pannkaka!!!!!

Vi kommer att minnas den fina marinan, varvet vi tillbringar en månad i med den trevliga varvschefen och hans fru, staden fylld av semesterliv med restauranger och strandpromenaden med Laguna beach, de stackars (?) aboriginierna som verkar leva ett liv vid sidan av "de vita", de fantastiska räkorna, alla roliga och högljudda fåglar, gatumusikanten vi sett varje dag i samma gathörn, alla asiater (det gick förbi 37asiater och 14 vita under de 5min som vi satt på bänken och tittade), försöket till att slå sveriges världsrekord i ukulele, cyklandet mellan varvet och hotellet varje dag .... Cairns har varit en fantastiskt trevlig bekantskap!

Igår åkte vi ut med båten för att kalibrera kompassen och autopilioten men blev inte 100% nöjda med autopiloten som rycker lite väl mycket. Men efter lite telefonsamtal och ändrade inställningar hoppas vi att det ska fungera. I alla fall såpass att vi vågar lämna Cairns.

Om 30min släpper vi förtöjningarna och sätter kurs mot Darwin, dit det är ca 1200nm. Lika långt som från Nya Zeeland till Nya Kaledonien, fast med den skillnaden att här finns det möjlighet att stanna på vägen - mellan revet och fastlandet. Om man hade haft tid vill säga! Men några stopp blir det nog, som t.ex. på Lizard Island. Just nu blåser det över 15 m/s så det lär gå undan... Crocodile Dundee Territory, here we come!

Vi hörs från Darwin :D och vi hoppas att regnet och kylan hemma ger med sig och att ni får en finare fortsättning på sommaren!!

PS
Tips: Glöm inte att försäkra båten - hos Pantaenius :)

Kapten Haddock är inte heller nöjd med autpiloten vid gårdagens test :P
Captain Haddock is also not satisfied with the autopilot at yesterday's test....

Igår roade jag mig med att köpa lite "piff" till Ambika efter många, många timmar av städning. "Vi" är inne i en orange period just nu :D
The other day I amused myself by buying little "spices" to Ambika after many. many hours of cleaning. "We" have an orange period right now :D

Back in business!!!!!!!! Ambika is back in the marina with all system go!

Nu lämnar vi lämnar Cairns och Marlin Marina bakom oss.. vingklippta anlände vi hit för 5 veckor sedan...
Today we say thank you and good bye to Cairns, it´s over a month since we arrived... we are soon sailing to Crocodile Dundee Territory. Next stop is Lizard Island and then Darwin!

Ambika i sjön igen :)

Fredag den 13 juli (!) Cairns, Marlin Marina

Vi tror knappt det är sant! Plötsligt lossnade det, typ ketschup, och de sista reparationerna/installationerna gick snabbt. Nu, efter 1mån -2 dagar på varvet,  ligger Ambika så fint i marinan och guppar på vattnet igen. Det är bara diverse tester av instrument som kvarstår. Tyvärr gjorde elektronikkillen (som hade väldigt bråttom) en miss när han skulle sätta dit den nya plottern; han bröt sönder sittbrunnsbordet :( men betalade oss cash för en ny.

Det mesta med kretskort blev skadat så de flesta elektroniska instrument är utbytta. Det känns tryggt att segla iväg nu! Det är tydligen så med blixnedslag att även om instrument fungerar strax efter händelsen brukar de sluta fungera efter ett tag. En uppgradering av Ambikas elektroniska instrument blev lite plåster på såret.

Vi kommer att bli försenade till Rallyt men vi tror oss kunna ta igen det så småningom. Vi måste göras ett "pitstop" i Lizard island, för det är tydligen något i hästväg vackert samt i Darwin för att hämta våra pass och storsegel. Annars ska vi försöka segla mer eller mindre non-stop, genom Barriärrevets 2900 rev och 900 öar, till Kupang för att ansluta till Rallyt.

Nu återstår städning, städning och åter städning och så proviantering. Det är fruktansvärt vad smuts och sot och damm och fläckar det blir när båten står på varv och killarna som jobbar med båten är mer eller mindre okänsliga för att detta är vårt hem... Allt är upp-och-ner men på måndag eller tisdag fortsätter vi mot Darwin!

Vi vill också ge en stor eloge till Pantaenius som gjort allt de kunnat för att bistå oss, heder åt dem!!
Utan aktiv hjälp från Pantaenius samt att vi "puschat på" (milt sagt :) och att Lasse ställt upp med kunskap om båtens el/elektroniksystem, alla dagar/hela dagar, hade vi säkert stått här i flera månader...

Lycka är att kasta loss igen!

Sjösättningen firas vederbörligen med jätteräkor och lite bubbel :P
The launch was celebrated properly with prawns and a little "bubbles"

Lite extra bonus var också att vi fick bottenmålat båten igen och så köpte vi en utomhus-VHF som är kopplad till "huvud-VHF:en"
We got some added bonus; we got the bottom painted again and we bought an outdoor VHF that we connected to the "head-VHF"

I botaniska trädgården finns den här lilla orkidéen som heter "Sex & death". Den lurar till sig spyflugor för pollinering genom att lukta "död"... Alla sätt är tydligen bra!
We found this little orchid called "Sex & Death" in the Botanic garden. The trick to attract blowflies for pollination by smelling "dead" ...

Mycket fåglar finns det i Australien..tror att detta är en Blue heron.
So many birds in Australia .. think this is a Blue heron.

Petra, som sommarjobbar på hästkliniken i Uppsala, där de fick in den här sötnosen häromdagen. En lite udda figur bland alla hästarna :D
Our daughter Petra, having a summer job in a horse clinic in Uppsala, where they got this cutie installed the other day. One little oddity among all horses :D

Världsrekord i Ukulele?

09jul, Cairns, Norship Yard

Nya gummijollen har kommit och den ska förhoppningsvis klara UV-strålning bättre än vår gamnla Quicksilver (som blev 2år). Den har dessutom aluminiumbotten för att motstå vassa koraller och stenar.

På varvet går allt långsamt men masten står på plats igen med en helt ny rigg och hon ser ut som den segelbåt hon är. Torsdag och fredag förra veckan gick med ultrarapidfart men vi tror (mest hoppas) att eljobben är klara nästa vecka och att Ambika ska komma i vattnet då. Då kan det sista av elektronik-installationerna göras liksom test av autopiloten och annan elektronik samt intrimmning av riggen....

Vi deltog i Cairns försök att knäcka SVERIGES världsrekord i ukulelespelande. Man kan kanske kalla oss överlöpare men vi trodde aldrig att Cairns skulle klara det :D För att lyckas måste Cairns ha samlat över 1700 ukelelespelande människor, det blev 1395. Det kan kanske skyllas på vädret för det var mulet och just när vi alla skulle ställa upp oss började det regna. Stackars alla ukuleles. Flera med oss hade lånat sina små instrument för detta tillfället men de flesta hade sina egna med sig. Vi träffade en tjej som hade varit i Sverige när de slog världsrekordet. Liten värld! Tyvärr hittar jag ingen bra film på YouTube som visar spektaklet, men det kommer väl...

Igår hyrde vi en liten bil för att upptäcka Queensland lite mer. Hyrbilsfirman hade problem och vår bokade lilla bil visade sig bli en lastbil....

PS Bilderna är tagna med min iPhone, alltså är kvalitéen inte den bästa :)

Nerverna var på högspänning (!) när vi gick för att låna våra ukuleles. Vi skulle delta i ett historiskt ögonblick, att slå världsrekordet som Sverige (av alla länder) just nu har...
The nerves were on high voltage (!) when we went to borrow our ukuleles. We would participate in a historic moment, to beat the world record in ukuleleplayers. Must be over 1700 persons playing the same tune at the same time. Sweden (of all countries) holds the reccord right now ...

Först skulle man registrera sig som deltagare...sedan låna var sin ukulele.
First we had to register...then we had to lend the ukulelels.

...därefter måste man ju stämma instrumentet har vi hört, här görs inget halvdant... (om ni inte vet det så är både Lasse och jag tondöva :)
Then one has to tune the instrument, we have heard. This is nothing for the mediocres ... (unfortunentaly both Lars and I are tone-deaf :)

Så fick vi lära oss tre accord av en trevlig man i ett tält. Stolta spelade vi dessa accord hela eftermiddag fram till stunden med stort S. Fast då skulle det vara helt andra accord visade det sig :D
After that we learned three accord by a nice man in a tent. Proudly, we played these accord all afternoon until the moment with big M. But then it would be different accords, it turned out: D

Massor med folk var samlade förutom de 1395 som skulle delta med "egen" ukulele (som vi). Man skulle spela i 5min tillsammans efter det att alla procedurer med uppställning och räkning var klara..

På väg hem från festivalen hörde vi en annan sort musik, annorlunda gatumusikanter här :)
Another kind of music, another kind of street performers :)

Vår lilla hyrbil denna söndag... vi skumpande fram genom Queensland på jakt efter sevärdheter...
The car rental company had a "logistical problem" and our prebooked, minicar turned up to be a truck...

...och detta blev resultatet. Skämt åtsido var det landsskapet som var kul att se men turistattraktionerna inne i landet var inte mycket att hänga i granen :)
Queensland´s coutry side was beautiful, but we were not impressed by the turist attractions :)

Ljus i tunneln och Barriärrevet!

02jul, Cairns, Norship Yard

Förra veckan lossnade äntligen proppen och saker och ting började hända igen. Det visade sig att varvets stoppkloss heter "ekonomiavdelningen" som vägrat beställning av reservdelar och elektronisk utrustning tills dess förhandsbetalningen satt på deras konto. Det kom fram att de hade meddelat Pantaenius fel konto för utlandsbetalning! Detta har orsakat oss minst fem dagars försening i ett redan tidspressat schema och ökade kostnader för Pantaenius!!

Nu har alla (!?) beställningar gjorts och när de kommer är det "bara" att installera.... typ! Det finns fortfarande en liten chans att vi kan hinna - om vi sträcklseglar till Darwin. Vi måste dit för att hämta upp våra pass som vi skickat för att få vårt Indonesiska visum och för att hämta vårt nya storsegel som är där för justering hos Doyle Sails.

Den gågna helgen var minnesvärd med lördagmiddag hemma hos varvschefen Marc, hans hustru Marcia och två av deras vänner från Tasmaniren. Marc har varit i Sverige och arbetat med Kockums varv i sin ungdom för att utveckla ubåtar. Tänk att få träffa "äkta" infödingar :) Det blev en supertrevlig kväll med god mat, gott vin och många skratt. Vi åkte hem med en hel kasse full av frukt från deras trädgård; lime, apelsiner, peppar...

På söndagen tog vi en dagskryssning ut till Det Stora Barriärrevet. Finns bara ett ord för våra uppevelser där; WOW (OZZI-variant)! Vi tog en tur med "Magic Reef" som körde ut oss med en stor katamaran till det yttersta revet, 32nm österut. Där väntande en stor plattform där alla aktiviteter genomfördes, inklusive en god buffé. Dykning för mig (första gången) och en entimmes snorkelsafari på "The Wall" för oss bägge. Helt fantastiskt!

The Lagoon, mitt inne i Cairns, har öppnat efter reparationer. Det är helt otroligt fint ordnat med en jättepool vid sidan av havet (för havet går inte att bada i).
---
This is The Lagoon, a fantastic invention! A fresh water pool in the middle of the city just by the waterfront.

LAASSSE!!!! VAD är det som är såå intressant!??
LARSSS!!! WHAT are you looking at?!!

QUE???

Hemma hos infödingar, Marcia and Marc (längst till vänster) bjöd på fantastiska panerade räkor och massor av andra rätter :D
---
We visited a native family (:D) Marc and Marica (left). We had a very pleasent evening with LOT'S of fantastic food and wine! From their garden we picked bag full of organges, limes, lemonads and pepper..

***

Barriärrevet
The Great Barrier Reef

Så var det måndag igen... Monday again...

Things look a bit better now when, finally, the yard said go-ahead to order all spare parts and electronic equipment.