På återseende Mattias

27feb, Rodney Bay, St Lucia

På den häftiga överseglingen från Martinigue till St Lucia (30nm) fick vi en massa äventyr på vägen; ett stort stim delfiner, ett gigantstim flygfiskar som for åt alla håll, paus för snorkling i en vacker vik, toppensegling i halvvind i 12 m/s, mörkerangöring till St Lucia och... det bästa av allt... Mattias lyckades fånga en superfin tonfisk!

Väl fastsatta i boj utanför marinan i Rodney Bay på ön St Lucia får Mattias till uppgift att rensa firren!! Det gick bra och den var jättegod!!! Vackert stekt med god sallad till, mums!

Dagen efter åkte Mattias vidare till nästa äventyr; golf i USA. På snart återseende, hoppas vi på Ambika :)!
Vi stannar kvar här (vi har plats i marinan) och inväntar bättre väder, det blåser utan h..e och det har regnat floder...:(! När det bedarrar drar vi norrut till Martinuque igen för att ta emot en ny besättning den 3mar; paren Hägerfälth och Kyller :)!

Äntligen en tonfisk, det har vi längtat efter länge och nu fick Mattias upp en!

MUMS, en supermiddag för fyra och ändå orkade vi inte äta upp allt :)

Dopp i poolen i St Lucia före Mattias avresa till Antigua och vidare till golf i det stora landet i väster :)

Artikel i "Praktiskt Båtägande" ute nu!

Nu har Johan Cooke fått in en artikel om oss som skrevs före vår avfärd från Skärgårdsstad. För den intresserade handlar det om våra jorden-runt-planer - som de såg ut när vi åkte - och hur vi utrustat Ambika.
Sedan återstår det att göra en utvärdering om hur verkligheten blev :)!

Uppe i bergen i Dominica

23feb, Fort de France, Martinique

I söndags gjorde vi en häftig utflykt (som fortfarande känns i ALLA muskelgrupper)! En heldags trekking till den kokande sjön i Dominica, den näst största i världen. (Den största finns i Nya Zeeland). Det beräknades ta ca 6-8 timmar och man uppmanades att ta riktiga skor/kängor på sig…

OK, off we went! Vår guide, Aidrin, var en 20-årig grabb med gulligt leende (och alldeles för bra kondition)! Han nästan joggade och vi försökte hänga på…. Jisses, vilken terräng!! . Jag stånkade på som ett gammalt ånglok och jobbade så musklerna skakade.. Upp för berg, ner för stup, upp för nästa brant, över en smal ås 1000m över havet, genom regnskog och djungel, över svavelosande bäckar med hett vatten, upp igen genom tjock lera och stenbumlingar, genom en gammal rykande krater, upp igen för ännu ett berg och till sist var vi framme vid sjön. Efter tre timmars hård vandring. Sjön kokade kraftigt och var, enligt Aidrin, 250 grader het!!

PUUUUHH!!  RAST!! Matsäck? Nej, det hade ju ingen av oss tänkt på! Vi hade liiite vatten kvar i ginflaskan, that´s all! Hmmm, magen kurrade och KRÄVDE ersättning för den häftiga ansträngningen…  när Aidrin förstod att vi inte hade något att äta, var han gullig och lät oss få ett av hans två kexpaket. Gott! Men så blev man ju törstig igen J. Efter femton (15!!) minuters paus startade vi hemåt igen, samma väg. Vi stannade och drack ur bäckar. Lasse och jag var mer döda än levande när vi kom tillbaka till ”camp base” igen, efter 5,5 timmar stenhård vandring/klättring. Tack och lov var det mer nedför på hemvägen men det tog på knäna istället (varför kan man inte vara 20år som Aidrin och våra ungdomar..). Vi formligen slet av kängor och skor, vilade i fem minuter och sedan hoppade vi i en KALL, underbar källa. Källan kom ur en 50m lång och hög spricka i berget som ledde till ett vattenfall. Vi simmade in där och njöt av varenda simtag!!! En härlig avslutning på trekkingen :) :)!
VILKEN DAG! VILKEN BEDRIFT (tyckte vi själva :))!

Igår, tisdag, har vi seglat – i hård bidevind såklart – ca 50nm till en ny ö men tillbaka (!) till Frankrike. Nu är vi i Martinique, i dess huvudstad Fort de France
.  På vägen mellan Dominica och Martinique seglade vi om en stor, ny, engelskflaggad Najad 490 med triradial laminatsegel!! Gissa om testosteronet skvätte ombord på Ambika när vi seglade ikapp och förbi dem (då hände det klassiska; de tog ner seglen och startade motorn fast det blåste 10m/s) :O.

Här stannar vi någon dag för utforskning, men framför allt (tycker jag) för proviantering. Detta är den största staden på ”the windward islands”, de södra karibiska öarna. Det lär ska finnas allt man kan begära i matväg här. Jag hoppas verkligen att det stämmer och att dessa fransmän förstår liiite engelska i alla fall!!! :)

Fatta vad upp & ner det var!

Lite skönhetsvård på vägen - en svavelansiktsmask applicerades.....

....även grabbarna blev inspirerade :)

Monstermannen i kokande svavelkrater!

15minuters paus med lite gin och en påse kex!

Den kokande sjön och fem glada äventyrare :)

Otroliga växter - mitt i djungeln!

In i Domincas djungel

19feb, Roseau, Dominica

Från Les Saintes i Gudeloupe seglade vi söderut ca 30nm (i dikt bidevind såklart) till nästa ö, nästa land, det självständiga Dominica med bara 70.000 invånare och ett korrupt styre. 365 floder går kors och tvärs på ön och de har riklig tillgång på vatten, till skillnad från andra öar. Första anhalten var den näst största staden (byn), Portsmouth, där vi förtöjer på boj i en stor sandvik som ligger vackert på den nordvästra sidan av ön, omringad av strandbarer med reggaemusik. Stora, rostiga lastfartyg "pryder" också stränderna som resultat av ”hurricanes” som drabbat ön.

Människorna är fantastisk vänliga och inte alls påflugna! Ursprungsbefolkningen består av Carib-indianer (som fortfarande finns kvar) och importerade svarta slavar (av engelsmännen). Det är fattigt! I affärerna finns bara enstaka konserver, brödfrukt, sötpotatis och några frysta kycklinglår. Ägg hittade vi en pytteliten skrubb längs huvudgatan, i en annan skrubb tiggde vi till oss lite sallad… Överallt växte det bananer, mango och kokosnötter – men det fanns inte att köpa i affärerna!!! KEX fanns. Överallt sålde de kex. Kex till förbannelse. Vem vill ha kex??

Här gjorde vi några utflykter. En dagstur med bil runt ön och med stopp för fruktprovning och vattenfallsbad (Lasse badade som vanligt i sina kalsonger till barnens stora förtret :O). En annan tur, gick tidigt på morgonen, på floden ” Indian River”. Vår guide, ”Cobra”, rodde båten för att inte störa djurlivet och förorena naturen. Cobra var otroligt kunnig och entusiasmerande. Magiskt med alla förvridna trädrötter, dofter, djurljud och syner.

Igår seglade vi 20nm längst kusten vidare till Roseau, Dominicas huvudstad på sydvästkusten. Vi firade Petras 20:e födelsedag á la Carib på ett hotell som var inbyggt i ett gammalt fort. Under folkets jubel dansade hon "on stage" med reggaebandet. Det var en given succé!!
Vi stannar här tills på måndag då Petra flyger iväg hem till sina veterinärsstudier i Uppsala, och snön, och kylan... medan vi andra fortsätter söderut, till Martinique.

****

Status vatten/ström ombord
Första vattentanken tog slut på tre dagar (med fem personer ombord)!!! Då blev det andra toner i pipan: Diskning i saltvatten och bara en liten sötvattendusch per person och dag = ransonering igen. Den andra tanken räcker fortfarande, efter 8 dagar!!

Det blåser ofta som attan här. Solen skiner. Det gynnar strömförsörjningen i alla fall och både ”Solan” och ”Rutan” jobbar för fullt. Vi kan ligga flera dagar för ankare utan att starta motorgeneratorn. Det är bra! För att få kyla i kylskåp två tänkte vi köpa is och fylla boxen med. Det har ju funkat förr… för dem som seglat utan något kylskåp alls :).

Rumpa- och mage tävlingen
Det går inget bra!!! :( Vi mätte oss igår och resultatet var beklämmande. Vi är konserverade i vår nuvarande form! Inget hjälper. Bägge har vi EXAKT samma mått idag som när vi lämnade Sverige för snart åtta (8!) månader sedan. Vi predikar bra kost för våra barn och försöker leva som vi lär (oftast :)), vi rör på oss super-mycket, men inga synliga resultat på våra ”akilleshälar”. Ack ja. Nu gäller det att tänka kreativt för att åstadkomma resultat!

En dynamisk guide; Cobra visar oss floden, en tidig morgon, och berättar hemligheter..

...i den "förtrollade" floden "Indian River".

Svalkande bad i vattenfall med rent, sött vatten. Vissa (inga namn) badade med kalsongerna på :O!

Vi visste inte hur en muskotnöt ser ut, förrän nu! Vår guide har just plockat den från ett stort träd.

Stora fartygsvrak ligger överallt i den stora viken utanför Portsmouth... mycket pengar i rent skrotvärde så varför gör ingen något??

Five minutes of fame... Petra blir forcerad upp på scenen. Hon dansar till folkets jubel!!!

Mys-pys i Les Saintes

15feb, Iles des Saintes, Guadeloupe

Det var ca 10nm från Deshaies till Pigeon Island där det utlovats vackra fiskar och sköldpaddor i reven längst med lilla Pigeon Island. Vi stannade där i ca en timme och snorklade och det var väl OKAY… men revet lågt för djupt för att snorklingen skulle vara riktigt bra. Mitt emot ön låg en vik som var mer skyddad inför natten så vi gick dit och kastade ankar. En promenad, bland fattiga skjul, i regnet till livsmedelaffären var det enda vi åstadkom innan det började STÖRTREGNA och vi fick ta skydd i en strandbar bland alla dykare som hade denna vik som ”sitt” tillhåll. Nej, denna dagen var  ingen höjdare. Det här stod det inget om i broschyrerna :).  Ingen fisk fick vi heller på vägen över… men vattensköldpaddor fanns det överallt (så fina) och mangon plockade vi från träden. Inte mogna, men de mognar väl vad det lider. Kanske.

Nästa dag låg molnen som en mössa på Guadeloupe med regn och dis i. Fort, fort, fort skyndar vi vidare söderut, förbi BASSE TERRE (huvudstaden) per motor i dikt bidevind upp mot 12 m/s.. hmmmm…

till Iles des Saintes! VILKEN SKILLNAD! En liten ögrupp strax söder om Guadeloupe. Här skiner solen och det är så vackert!! Här har vi nu ankrat i viken i dagarna tre och njutit av en väldigt pittoresk by, klättrat upp för 300m berg till ett fort som hade en magnifik utsikt över öarna Guadeloupe, Marie Galante och Dominica. Öarna ligger inom synhåll och bara ca 20-30nm från varandra. Ungdomarna har pluggat lite och snorklat och vi har träffat trevliga svenska långseglare och vi konstaterar att här är det lätt att leva! Särskilt när vi fått höra att det snöstormar för fullt hemma….!!

Imorgon tänkte vi checka ut och dra vidare till Dominica.

Här i viken, i myllret av segelbåtar, ligger vi och njuter...

Ja det ser ju avslappnat ut det här. Men då är inte jag med på bild och det är ju tur för efter 300m nästan spikrakt uppför var det ingen grann syn :)

Lite suddig kanske, men det är en stor leguan (tror jag). I alla fall en ödletyp på ca 1m..

Trekking i Guadeloupe

11feb, Deshaies, Guadeloupe

Det var ca 45nm från Antigua till Guadeloupe i ganska hård vind, upp till 17 m/s i byarna och med regnbyar som kom farande. Vi seglar halvvind. Det gick som tåget nu när Ambika var fin och rengjord från allsköns otyg. Äntligen (tycker Victor) fick han napp! Nu har även Victor sällat sig till storfiskarna. Han fick upp en stor Dorado (eller Mahi Mahi som de heter på restaurangerna här) och var lycklig som en lärka!!!

Vi angjorde Guadeloupes västra sida och lade ankar i en vik utanför Deshaies, en pytteliten pittoresk by. Första natten var ingen höjdare. Stormbyar och störtskurar gjorde att vi var tvungna att sitta ankarvakt för att vara redo om vi skulle dragga på någon eller om någon skulle dragga på oss. Först kl.0400 mojnade det och lugnet lade sig åter över viken J.

Igår var det trekking på agendan! Efter besök på Immigration Office för att checka in bar det av in i regnskogen, upp längst en stenig flodbädd och upp till ett vattenfall som låg på ca 250m höjd. Sanningen var att vägen dit genom att klättra på stenblock var roligare än målet. Vi var ganska möra när vi kom hem, fyra-fem timmar senare. Då smakade middagen som Victor lagat, helt ljuvligt! På kvällen pep det i igen med kraftiga vindbyar och en båt bredvid oss draggade ca 100m men ingen vaknade i båten och ankaret verkade få fäste igen… konstigt!

Nu ska vi vidare och prova snorklinglyckan på Pigeon Island, ett ”Cousteau National Park” som ligger ca10nm söder om Deshaies, superspännande!

Ännu en dröm i uppfyllelse... Victor får upp sin första Dorado (som sedan skulle rensas och fileas :)...

Detta är Immigration Office i Deshaies :o. Eller snarare har Immigration outsoursat ärendet till detta Internetcafé. Snabbt via Internet gjordes inklareringen.

Djungelvandring längs flodbädden. De enda "vilda" djuren vi såg var tamgrisar, bundna i skogen :).

Äntligen framme efter 3 timmars klättring. Målet var dock lite av en beskvikelse, om sanningen ska fram :)

Ett svalkande dopp mellan stenbumlingarna i flodbädden var inte heeelt fel :)!!!

På kvällen rensas cocosnötterna efter dagens jakt!

Nu lämnar vi Antigua

09feb, English Harbour, Antigua

Ambika är vacker igen! Rengjord och nymålad, då är vi tjejer som bäst :). Det var en pärs att bo ombord men nu är den erfarenheten också gjord. Naturligtvis hade vi dåligt väder under tiden också och målningen fick i pauser bland regnskurarna.

Petra har också mönstrat på nu, blek men skön :)! Igår kämpade vi oss för motor från Jolly Harbour till English Harbour (igen). Även denna gång i 14 m/s motvind. Pust. Ännu en gång gick vi till Falmouth Marina och tittade på alla gigantbåtarna fast denna gång fick vi se dem i dagsljus. OOOOTROLIGA är de!

Natten som just passerat var inte en av våra skönaste! Strömmar och stormvindar från alla håll gjorde att vi titt som tätt krockade med våra ankrande grannar i viken - inte roligt! Men nu skiner solen igen och vi ska just klarera ut från Antigua för att besöka nästa land söderut, Guadeloupe (franskt). Spännande!

Fast Lasse var inte glad när han träffat utklareringsmyndigheterna. Fyra kopior på samma blankett skulle skrivas (med 5 passnummer, etc.) Pengar skulle de ha för allt och otrevligt bemötande... att de aldrig lär sig!
Nu vet vi inte hur det blir med Internet och bloggande... men den som väntar på något gott... :O!

Adjö för denna gång Jolly Harbour - en mycket trevligt plats och en minnesvärd upplevelse!

Tack Silvia och Heinz för ett varmt välkomnande till Jolly Harbour och en god middag hemma hos er :)! Hoppas att vi ses igen!

Så fin är hon igen, nymålad och vacker som en dag!

Nu skiner solen igen och Victor är törstig :)!

This is the second largest sailing yacht IN THE WORLD!! Mr Oracle äger den! WOW sa vi i korus!

One of a kind, en... ja vi vet inte vad..
Designad av Wall-E. Grabbarna tyckte den var häftig men Petra och jag tycker att den är FUUL!

Campingliv och besättningsbyte i Antigua

05feb, Antigua, Jolly Harbour

Vi har idkat campingliv sedan igår för Ambika står på backen, 4m över marken, och vi bor kvar ombord. Utan vatten och toa, etc..... Ja, ja, allt går ju. Jag diskar efter frukost i damduschen (resterande måltider äts på lokal), en spann finns i sittbrunnen på brådskande ärenden på natten. På måndag är förhoppningsvis denna prövning till ända och Ambika ska i sjön igen :).
Killarna som målar botten verkar superproffsiga och den nya färgen (jättesnygg, ser ut som diesel) ska hålla ett par år. Det vill vi ju gärna se!!!

Idag lämnade kusin Anna och hennes Pelle Antigua efter sex mysiga dagar ombord och Victor med kompis Mattias kom istället. Besättningarna hann precis bara skaka tass med varandra i skiftbytet! På måndag kommer Petra också :). Hur roligt som helst.

Det har varit lite ombytligt väder här senaste dagarna. Sol, plötsligt regn några minuter, kraftiga vindbyar kommer farande ibland. Men varmt, hela tiden :).

Här firas X antal väskor ner medelst rep...

...och med dem åker Anna och Pelle tillbaka till ett kylslaget Helsingfors, bra mycket brunare än när de kom och hela tiden nynnandes på låten Feeeling Hothothot :)

Två nya pigga (nåja kanske inte, efter en häftig natt i New York..) besättningsmedlemmar anländer samma dag. Här är Mattias och Victor på väg till playan som första aktivitet :) på ön!

På kryss till English Harbour och bottenmålning

04feb, Antigua, Jolly Harbour
Det kändes lite konstigt att fara ut på havet igen efter 6 veckors stillestånd :). Ännu konstigare kändes det för hon var långsam som en padda (?!) och i början drog rodret starkt åt vänster... Naturligtvis fick vi bondkryss till English Harbour, som ligger bara 10nm från Jolly Harbour, på samma ö. Hon måste vara helt övervuxen med sjögräs och snäckor!! Det var hon!!!! Se själva nedan. Vår svenska bottenfärg var inte mycket värd här i tropikerna :0.
English Harbour och Falmouth Harbour var jättetrevligt att se. Vi har ALDRIG sett så stora, och framför allt så många, nöjessegelbåtar på en gång. Helt gigantiska! En del var rena UFOn med mast och segel som måste vara tagna ur "Stjärnornas krig" eller någon annan utomjordisk film...

Den brittiske amiralen Lord Nelson valde English Harbour på Antigua som bas för den engelska flottan under 16-1700 talet. Idag är området restaurerat och i de gamla kolonialbyggnaderna finns numera hotell, restauranger, butiker, m.m. Vi besökte det gamla fortet och klappade på en gammal kanon, allt medan vi kände historiens vingslag.

Efter två dagar i English Harbour återvände (med bondkryss) vi till vår "hemmahamn", Jolly Harbour FÖR NU SKULLE HON UPP på varvet för rengöring och bottenmålning! Så här kan vi bara inte ha det! Vår budget var tyvärr inte ämnad för detta - ännu. But a man gone do what a man gone do :).

...ett kanonkort från English Harbour!

Datastyrd fullriggare i Falmouth Harbour, toppmodern och säkert 80 METER lång!!! Detta är en av två master tagna med Iphone, i mörkret.. Har aldrig sett något liknande...

Här lyfts hon upp, vår Ambika, av proffsiga varvskillar! Liften tar båtar upp
till 65ton!

Heeelt OTROLIGT mycket sjögräs och snäckor. Inte undra på att hon seglade trögt!

Vind i seglen, igen!

01feb, Antigua

NU ska vi lufta seglen och köra ett varv runt Antigua. Efter nästan sex veckors stillestånd. Vi startar med ett pitstopp i St John (huvudstaden) och stannar för natten i Deep Bay, för ankar. Nästa dag är planen att segla till English Harbour och titta på alla super-yachts som ligger där. Där är Ambika att betrakta som en liten jolle…..

Fast vi hade lite otur i förrgår! När vi skrapade bort snäckor och sjögräs under vattenlinjen med hjälp av gummijollen, kom snäckor mellan borsten och jollen som SKAR UPP GUMMIT – och luften pyste ut. Punka helt enkelt på den sprillans nya jollen!!! Surt! Igår fick vi tag på en lagningssats så nu är det (förhoppningsvis) helt igen!

Off we go again!!!

Stolt pojke visar upp sin fångst av Squid. Fast det visade sig att den var köpt i
i livsmedelsaffären och användes som bete som större byten :0

Nu är Anna och Pelle installerade på Ambika. Cheers!