MeraMera BoraBora

30aug, BoraBora

Position: S 16,30 W 151,45

Idag har vi simmat med stingrockor, vilka härliga djur, fast liite "läskigt" var det :D. Det var ett helt gäng (kanske 20st) utanför jollen så vi kastade oss ur jollen, med vatten över midjan, och fick till och med klappa på dem, mjuka som sammet. Några "black-tip-sharks" hade förirrat sig in i bland rockorna också... Vilken upplevelse!!!!!

Lite besvikna är vi på BoraBora, det måste vi erkänna. Antagligen hade vi för stora förväntningar… Visst är det vansinnigt vackert men alla fina playor är upptagna av hotel/resorts och där göre sig inte en långseglare besvär. En stadsplanerare har lyckats förstöra resten av huvudön då all mark ner till havet är privat, bara en ynka playa är publik och den var inte mycket att hänga i granen.

Men vi hade en mysig cykeltur på slät mark, bara en enda liten kulle behövde vi flåsa uppför under den ca 3,5 mil långa turen runt hela ön. Fika hade vi med oss, liksom vinden en stor del av dagen (det blåste hårt). Bergen reste sig mäktiga mitt på ön och bara plattformen runt om var bebyggd. Några fastigheter var översvämmade pga av den häftiga viden som hade fört med sig vattnet in i lagunen, upp på den grunda platån runt ön.

Vår ”favvisö” på Sällskapsöarna är Huahine och därefter har vi röstat fram Mo’orea – bägge är tillgängliga och helt outstanding!! Fast vi har ju bara skrapat på ytan…..

Det bästa är att ligga för ankare på grunt vatten bredvid revet och bara njuta av färgerna; Havet är koboltblått, kornblått, azurblått, från djupt turkost till ljusgrönt och skiftande, ständigt i rörelse. Stränder är vita och bergen har alla gröna nyanser man kan tänka sig….

Imorgon seglar vi vidare så idag är det dags för att göra sig redo för ”Le grand etappe” till Tonga (mer info om detta följer). Proviantering, sjöstuvning, analyser av väder, etc. Nu lämnar vi den fransktalande delen av söderhavet och övergår till den engelsktalande. Från ett söderhav till ett annat!

PS Tack Christer och Ulla på S/Y Circe för alla filmer som ni laddat ner på vår externa hårddisk, underbart!!

Längst ut på revet var det en meter djupt och massor av stingrockor som var helt orädda, snarst nyfikna på människor!!
At the reef there were a lot of Stingrays and they liked to be cuddled :D! They were soft like velvet...

Oj då, kom alla kompisarna också!!! Då blev det liite läskigt!
But when a whole gang came around, it was a bit scary :)

Cykeltur på BoraBora, ska vi ta högervarv eller vänsterv? Alla dessa ständiga beslut!
We went by bycycle around the island (35km)... shall we go clockwise or anticlockwise...?

Såklart måste vi också, liksom "alla andra kändisar", besöka Bloody Mary´s krog :D
Yes, like all other "rich and famous" (hmmm) we had to visit Bloody Mary´s restaurant.

Vy från en liten kulle på cykelturen där passagen mellan ön och öarna på revet syns. Man kunde segla nästan hela vägen runt innanför revet.
View from BoraBora island to reef islands outside and the passage in between.

Så kommer vi "hem" igen till Ambika som ligger på boj vid BoraBora Yacht Club, jättemysigt! Gissa om ölen smakade...
"Home" again at BoraBora Yacht Club and the beer tasted just great!

Så här fantastiskt ser det ut! Revet består av organiskt sand och korallhuvuden, som är veritabla fiskträdgårdar, och det är svårt att bedöma djupet när man ska ankra!
It´s sooo very beaufiful!!!!!! But we have to be careful not crash into some coral heads..

Från BoraBora samt Rally till Nya Zeeland

The “All Points Rally” is a *FREE rally and departs
from Tonga, Fiji, Vanuatu and New Caledonia for
New Zealand in late October/ early November for
festivities, free seminars and fun at Opua in New
Zealand’s sunny north, from 13th to 19th of November
2011
The event is run by “All Points Rally Ltd” in association
with the Island Cruising Association, the Opua Business
Association, head Sponsor “Cater Marine” and a host of
other local sponsors putting up prizes, activities and free
seminars.
The aim of course is to make New Zealand your choice
for the 2011/12 cyclone season. To showcase Opua as
a place to stop, have fun and have all the work you need
done. Then to explore the Bay of Islands and some of
our fabulous coastline.
To help you with this in the months leading up to the rally
start we will be providing you with a host of resources to;
plan your passage, understand NZ weather, enjoy your
stay in NZ and your clearance into the country.
There are many benefi ts to joining the rally starting with
a free Associate Membership of the Island Cruising Association,
opening a world of resources for cruisers.
Have a read of the information in this publication, when

31aug, BoraBora, Sällskapsöarna, Franska Polynesien

Position S 16,30 W 151,46

Idag seglar vi vidare
från Sällskapsöarna, den södra rutten till Nya Zeeland. Det blir från BoraBora till Mautpiti (sista anhalten på Sällskapsöarna), Rarotonga (Cooks Island), Niue (värdens minska land) till Vava'u på norra Tonga. En distans på ca 1500nm totalt. Hur lång tid det tar beror på hur trevligt vi tycker att det är på öarna på vägen :P

Från norra Tonga seglar vi i sakta mak ner till ön Tongatapu på södra Tonga där vi har beslutat oss för att delta i i ett Rally (typ eskader) till Opoa på Norra Nya Zeeland.

RALLY till NYA ZEELAND

ICA, Island Cruising Association, samlar upp seglare från Tonga, Fidji och New Caledonia för att på ett säkert sätt ta sig till Nya Zeeland. Överfarten är känd för att vara "ruff" och väderfönstret är kort, bara  en månad. Den 15okt börjar vårstormarna försvinna från NZ och den 15nov börjar cyklonerna härja i Söderhavet!!

Förutom att man får hjälp med "active weather routing" är det dessutom, har vi hört av seglare som deltagit, jättekul och socialt, särskilt när man kommit fram till Opoa. Nedan lite info för den intresserad

The “All Points Rally” is a *FREE rally and departs from Tonga, Fiji, Vanuatu and New Caledonia for New Zealand in late October/ early November for festivities, free seminars and fun at Opua in New Zealand’s sunny north, from 13th to 19th of November2011

The aim of course is to make New Zealand your choice for the 2011/12 cyclone season. To showcase Opua as
a place to stop, have fun and have all the work you need done. Then to explore the Bay of Islands and some of
our fabulous coastline. To help you with this in the months leading up to the rally start we will be providing you with a host of resources to; plan your passage, understand NZ weather, enjoy your stay in NZ and your clearance into the country.

EVENT PROGRAM 2011
DEPARTURE DATES FROM THE ISLANDS
TONGA- 31st Oct. to 5th November 2011
All start dates are subject to weather and at the skippers discretion

PROGRAM – OPUA
Wednesday 9-13th November- Arrival of yachts.
Early bird BBQ Pot luck
Official Welcome & Cocktail
Tuesday 15th November
- Wine Tasting – Omata Estate
- Pizza Night
- Amateur Comedy night
Wednesday 16th November
- Culture Night at Waitangi
- Opua Cruising Club, race night.
Thursday 17th November
- Bus Trip to Kerikeri & Waipapa culminating at Fat Pig Winery
- BBQ Pot Luck
- Amateur Night. (Presentation by participants of stories, songs, best fi sh.)
Friday 18th November
- BBQ hosted by Ashby’s Boatyard
Saturday 19th November
- Caters Trade Day
- Prize Giving,
- “Pig on the Spit” Live music.

....låter väl kul!!

BoraBora

27aug, BoraBora, Vaitape

Position: S 16,30 W 151,46

Det blev en regnig översegling från Raiatea till BoraBora men det var bara ca 25nm, en "piece-of-cake-segling"! Det blev i alla fall en lyckodag för kaptenen (mest) för han drog upp en stor Mahi Mahi (Dorado) på över 10kg. Jag tycker det är gott att äta fisken men lider av det blodbad som är en konsekvens av Lasses fiskelycka ;)

På BoraBora ("den förstfödde") ankrade vi först på ett grunt rev utan skydd för den ganska starka vinden. Där låg också en annan svensk segelbåt, S/Y Circe med Ulla och Christer!! Vi har haft "sun-downers" tillsammans, de lärde oss att det är en omskrivning (trevlig sådan) för kvällsdrink!

Idag gick vi över till den lilla byn Vaitape med 4.000 invånare, lade till vid en boj och tog jollen in för att kika lite. Inte så mycket att se, mest turistbutiker med dyra svarta pärlor och annat "handicraft".

Imorgon ska vi antagligen ha en "näradödensupplevelse" då vi ska cykla över 3mil runt ön och upp&ner för berg och kullar.... flåset är ju inte det bästa efter ett år på segelbåt :D

Klippt ur Wiki, för den vetgirige;
Bora Bora beboddes troligen av polynesier redan på 400-talet. Ön upptäcktes 1722 av nederländske Jakob Roggeveen och återupptäcktes 1769 av brittiske James Cook denne landsteg dock först år 1777.

1842 blev ön ett franskt protektorat och 1903 införlivades ön tillsammans med övriga öar inom Franska Polynesien i det nyskapade Établissements Français de l'Océanie (Franska Oceanien).

Under andra världskriget blev ön en central försörjnings- och underhållssplats för USA efterJapans attack på Pearl Harbor.

Det verkade bli en ganska trist dag...
It seamed to be a dull and rainy day...

...men så fick kaptenen en ordentlig adrenalinkick (och mjölksyra i musklerna)...
...but then it happened...

...och det blev ju en lyckad dag, han ser ganska-så nöjd ut :D (Lasse alltså)!
...and at look at his face, so happy (Lasse that is)!

Ulla och Christer på S/Y Circe, på sitt andra jorden-runt-år. När de inte seglar njuter de av Malta och sin nya fina lägenhet där!
Another Swedish boat, it´s a rare occation! Which was celebrated with a "sundowner", of course!

Ankrade på BoraBora, Lasse mumsar på en kaka med den berömda siluetten av bergen Otemanu, 727m, i bakrunden! (Ganska-så färgkoordinerad bild, eller hur :)
BoraBora with the famous mountain Otemanu, 727m, in the background.

Kyrkan mitt i byn, som vanligt, och Otemanu reser sig stolt bakom... man kan bestiga berget med guide men vi tror en cykeltur runt ön blir bättre...
This is the village; a church, a couple of turist shops loaded with expensive, but beautiful, black pearl jewels...

Hejdå Raiatea

24aug, Raiatea
pos S16,44 W151,29
Ambika ligger och flyter i ett akvarium på 3m djup. Vi har knappt 1m vatten under kölen och det är HEELT FANTASTISKT. Vilken ankring och mysig snorkling på korallhuvuden omkring oss....

Nu drar vi i alla fall upp ankaret från denna fina plats på jorden och seglar till BoraBora, bara ca 20nm härifrån. Återkommer med mer nyheter snarast :D

Helt fantastisk ankring på "öppet" hav, innanför de skyddande reven, på tre meters djup!!
This anchorage is totally marvellous, we have less than one meter of water under the keel!!

Surfa i Huahine

20aug, Huahine

NJUT av dessa underbart duktiga surfare!!

Visste ni att Huahine har "worldclass" surfing! Sydafrikanska Brian, erfaren surfare på katamaranen S/Y Malakate, berättade det igår. Han har massor av "Polynesiska tatueringar" = ärr efter att ha ramlat på de vassa reven....

Vågorna bryter bara 300m från där vi ankrade Ambika (utanför byn Fare). Inte en enda våg hittar in innanför reven där båtarna ligger blick stilla!!! Vi tog bilderna på väg ut genom passet från Huahine på väg till nästa ö, Raiatea (som syns i bakrunden på den första bilden).

Sugen, någon??

Vackra Huahine

17aug, Huahine, Avae Bay

Position S 16,48 W 150,59

Vi tog en nattsegling från Mo'orea till Huahine (90nm) i lugn sjö, först för motor, sedan med segel i slör. Vi kom fram precis när den nya dagen grydde. Passagen i genom revet var lätt och vi ankrade utanför den lilla byn Fare. Vi skulle handla lite mat och det var måndag så vi tog jollen in till byn men... det var kyrkodag (eller vad det heter) och alla affärer var stängda men alla kyrkor var öppna :) så det fick bli en kall öl i strandbaren. Det går att cykla runt on på plattformen runt vulkanön men förkylningen vill inte riktigt ge sig så det får bli cykling en annan dag.. Lasse fick klippa mitt hår igår (!), så desperat blev jag till sist :D

Nästa dag var butikerna öppna igen och vi fick våra baguetter och ost, etc. och drog upp ankaret och fortsatte (i regnskuren) innanför revet, ca 8nm till Huahines södra sida till Avae Bay, som ligger så skyddat och är så turkost och vackert med en lång sandstand och sköldpaddor som kikar på oss med jämna mellanrum.

Här ligger vi nu och ska ta en lång promenad och se om vi hittar nya strandfynd!

Genom revöppningen, in till Fare för att handla och sedan vidare innanför revet till en paradisisk vik, Avae Bay.
Through the passage, a stop in Fare and then further via a narrow channel to Avae Bay.

Utsikt från den lilla strandbaren i Fare, jollen förtöjd vid bryggan utanför.
View from the little beach bar, where they served a superb "Desperado" bier!

Den glada barägaren... observera svärdfiskens huvud och stjärt på väggen!! Den firren var "nästan" lika stor som Lasses senaste svärdfiskfångst... :)
The happy bar owner.. observe the "Blue Marlyn" on the wall!!

Jättefina kanoter som fortfarande används för att fiska (eller något..:)
They still use these "old style" canoes to fish (or something..:)

Lösa hundar överallt. Denna jycke adopterade oss på promedanden. Jag kallar bilden; "Pojken och hunden" :D
Dogs everywhere and this one adopted us while walking on the beach.

Här i Avae finns några fina "pensiones" här med tillhörande charmiga restauranger. Så här kan man också inreda sitt badrum...
There are a couple of nice "pensiones" on the beach. Imagen to brush your teeth with this view...

...och så här ser själva rummen ut...!!
...and this is what the rooms looks like!!

På besök hos Lynda, Brian, Tristan och Tegan på S/Y Malakite, en FANTASTISK katamaran....vilka ytor att vistas på! (Vill ha en så'n!! ;)
We had a great time on Malakite, eating Tegans fantastic Bananacake and had an introduction tour on our first catamaran... we have only one thing to say: WOW! (Now we want a catamaran...;)

Förkylt i Mo’orea

13aug, Opuohu Bay, Mo’orea

Position: S 17,30 W 149,50

Det är så vackert här så man bara dånar. Höga spektakulära berg, djupa vikar, sandstränder med palmer och skrattande barn som badar, palmer, turkost vatten med stora fiskar och sköldpaddor. Det är lördag och ungdomar spelar ukulele och sjunger på stranden. En liten by ser på andra sidan viken. Solen går ner i havet. Ett kav lugnt hav! Tog fram akvarellfärgerna och målande....

…och så är vi bägge förkylda och skyr solen med rinnande näsor och feber…. Just häromdagen sa vi att vi hade sådan tur att vi inte blivit sjuka en enda gång sedan vi åkte iväg för ett år sedan..  så i det stora hela har vi ändå haft makalös tur!

Det är ca 20 båtar som ankrat här, precis innanför revet, bredvid stranden. Att vara ensam i dessa fina vikar är det tydligen inte tal om. Men det är gott om plats för alla. Det var enkelt att gå igenom passagen genom revet och väl utmärkt med gröna och röda bojar, fransmännen är duktiga på sådant, också.

Här sitter vi alltså, på en avlägsen ö i Stilla Havet, och Bloggar och Googlar :D! Knasigt!

När vi lämnade Tahiti såg vi denna lilla rara sommarstugan...
When we left Tahiti we noticed this little sommer cottage...

Mo'orea, sagolikt vacker ö...
It´s a beautiful island...

...med en underbar ankring nära stranden...
...and a faboluos bay to anchor in...

...med levande musik från stranden. Härligt avslappnat!
...with live music (ukulele och polynesian songs) from the beach!

Good bye Papeete

09aug, Papeete

Härligt har det varit
att vara i civilisationen ett tag, men nu längtar vi iväg igen…. en Big Mac på MacDonalds är ju supergott (men bara ibland). Nu har vi hyrt bil och kört runt hela Tahiti, gått på Gaugin museet, cyklat, ätit pic-nic på stranden, sett en fantastisk show av traditionell dans på InterContinental Resort, städat, putsat, handlat och fejat.

Igår firade vi med våra supertrevliga båtgrannar, Ari och Anne på S/Y Seili, att de snart skulle få sitt första barnbarn medan vi firade att vårt/Lasses fjärde nu anlänt till världen, en ljuvligt söt liten pojke!

Imorgon åker vi vidare till Mo’orea, bara 16nm från Tahiti, för bad i turkosa laguner. Sedan vidare genom övärlden till bl.a. BoraBora som ska vara helt gudomligt vacker. Detta är troligtvis den sista marinan för oss före Nya Zeeland, dit vi kommer i början av november. Nu är det ankring som gäller igen, frysen är fulladdad med mat och förråden fyllda med öl och vin från ”Duty Free” affären :D.

Hört "på sta'n": Det finns så många transvestiter på de polynesiska öarna. Det beror tydligen på att förr hade föräldrarna alltid uppfostrat det sistfödda barnet som en kvinna för att hon eller han skulle ta hand om föräldrarna när de blev äldre. Barnet kläddes och uppfattades av alla andra som en flicka även om det var en pojke. Det är något helt naturligt här och är en del av den traditionella kulturen..... Där ser man, allt har sin förklaring :)

InterContinental Resort, Tahiti, med ön Mo'orea i bakgrunden....
Sunset at the InterContinental Resort... The island Mo'orea in the background....

....där serverades ostron, hummer och Polynesiska rätter i långa banor för läckergommen...
...where they served oysters and a lot of delicious food....

...och så en hel del ögonfröjd :) Man borde fylla år oftare!
...and then a GREAT show :) One should celebrate ones birthday more often!

Hyrbil runt Tahiti. Kul att se hela ön. Platt på kanterna och hög i mitten. Och grön!
We rented a car and drove around the green island.

Två pyttesmå brickor med Gaugin-motiv, blev minnet av vårt besök på Gauginmuseet där vi var superkulturella (en hel timme ;)..
A visit to the Gagin museum. A must while here.

Vidare längs Tahituis kust där lagunerna är skyddade innanför reven.
A natural lagoon, totally sheltered by the reefs outside.

Middag tillsammans med Anne and Ari på "Seili", luften fylld av skratt och blomdoft!
Dinner together with Anne and Ari, from the yacht "Seili", the air filled laughter and the scent of flowers.

En liten en har kommit till världen. Lasse är morfar igen :)!
Lars is a grandpa, again! The fourth grandchild has now seen the daylight ;)

Papeete, Tahiti

04aug, Papeete
Position: S 17,32 W 149,34

Ia orana, eaha te huru? (hej, hur är det, på polynesiska)

Efter lite drygt ett dygns seglande (200nm) från Rangiroa atollen, i halvvind och bidevind, kom vi fram till Papeete den 03aug. Vi lade till i en marina mitt i staden och för första gången sedan april ligger vi vid en brygga och har tillgång till obegränsat med vatten och el = lyx! Bilarna surrar som en bisvärm på den stora gatan förbi marinan.

Tyvärr hade inte hamnkaptenen gått SAS-Carlzons charmkurs och man kände sig verkligen inte välkommen. Synd! När vi berättade det på turistbyrån, sa den vänliga polynesiskan att de (hamnpersonalen) blivit sådana sedan de varit på kurs i frankrike och certifierat sig. Hmm!

Det ligger inte många båtar på marinans tre bryggor (hamnkaptenen + marinans prislista lockar nog inte) men från norden finns en finsk och en norsk båt. Den finska båten S/Y Seili ligger bredvid oss och vi tar en ”välkomstdrink” med Ari och Anne ombord på Ambika när vi förtöjt färdigt. De är inne på sitt andra år med samma rutt hit som vi, fast de tog ett år i Panama och reste runt i Nord- och Sydamerika. Smart drag!

Här i Papeete finns allt! Och lite till. Á la Polynesien med fransk ”touch” till franska priser + mer därtill (i alla fall i mataffären, som är helt super).  Staden verkar mysig. ”Kanterna” på ön är platt och cyklingsbar, ett rev runt ön skyddar från dyning och mitten av ön är grön med höga vulkanberg. Vackert! Det bor knappt 30 000 personer här och det märks att turismen är viktig för ekonomin. Här blir vi kvar några dagar till....

Här är vår framfart i Franska Polynesien...
Our route through French Polynesia...

Vi lämnade Rangiroa med goda Pamplemousse (typ grapefrukt) packade och båten tung av "minnen" (Lasse tror att vi ska sjunka) seglade vi iväg mot Papeete.
We left Rangiroa with the ship full of Pamplemousse and "a few memories".

Några smycken blev också tillverkade på atollen; ett armband, en ring och ett halsband :)
A bracelet, a ring and a necklace saw the daylight in my "floating factory" :)

Här berättar Lasse hur det kom häftiga regnskurar på natten, på väg till Papeete..
Lasse describes the squalls that we encountered during the night on our way to Papeete..

Tahiti, vi närmar oss Papeete..
Closing in..

Framme, nu ska vi bara lägga till vid den mittersta av de tre bryggorna mitt inne i staden.
Arrival to Papeete, a berth right in the middle of the City.

En kort promenad till den stora marknaden...
A short walk to the produce market...

...där allt, bl.a. märkliga fiskar, såldes.
...where everything, including strange looking fish, was for sale.