Göteborg vid Lilla Bommen (eller är vi på Liseberg?)


Affe med Sk16, med kamera utan teleobjektiv...


Nattsegling på kanalen


Vänern & Göta Älv

26jun. Helt otroligt, det är nog inte meningen att vi ska segla. Vänern ligger blank som ett oljigt dansgolv (!?), inte en ända vindpust.

Nåja vi tuffar vidare och tänkte lägga till i kvällningen i Vänersborg men vi missade den enda gästhamnen som fanns och kom in i en stöm av slussningar och broöppningar - det gick bara inte att hejda skeendet - och det fanns inga bryggor för fritidsbåtar inne i Vändersborg eller Trollhättan. Kl.0130 fick vi äntligen parkerat framför en sluss efter att ha passerat även Trollhättan....
Nästa dag: Slussarna i Trollhättan och Lilla Edet (sammanlagt 6st á 8-9m höga) gick lugnt och sansat och vi gled ut på havsvattennivå igen.

I Lilla Edet kommer Affe flygande med en SK16 och gör en flyguppvisning för oss. Vi blir lyckliga och stolta, Lasse fick ståpäls! Tack Affe!! Tyvärr fibblade jag med kameran så några pangbilder blev det inte...

Nu är vi framme till Göteborg, min barndomsstad, och ligger vid Lilla Bommen i strålande solsken och med stolt akterförtöjning vid operahuset. Här ska vi se Götheborg, som anländer i morgon, träffa bror Tim med familj och Elsie innan vi far vidare till Tjörn. Avenyn, here we come!!! 


Det är roligare att prata än att dansa...


Midsommarkväll


Kjell i midsommarskrud


Akterförtöjning på planka i Sjötorp


Midsommar i Sjötorp

Så har vi landat vid Vänerns östra sida, i Sjötorp, och sammanstrålat med gamla pilotkollegor. Göta Kanal är klar och kostade oss ca 7 500 SEK. Återstår Trollhättekanalen. Vi har övat på akterförtöjning i 12 m/s... funkar bra (hittills!). Som traditionen bjuder har vi ätit silllunch med nubbe och jordgubbar... nu är det dags för grillning fast vi helt enkelt inte orkar äta mer!!

Imorgon ska "KORSA VÄNERN" (ca 50 nm) och alla segel ska förhoppningsvis upp (nästan för första gången denna säsong).

Glad midsommar önskar Lena, Lasse och erja!
Särskild tanke går till nära och kära och så S6 på Skabbholmen :D

Lasse testar "Spare Air" tub - resultat godkänt!


Karta över Göta Kanal


Lyrestad

Nu har vi åkt hela västgötadelen av Göta Kanal i racerfart! Varför kan vi inte bara ta det lugnt någon gång? Tanken var att vi skulle stanna på olika ställen och vara kulturella... Efter sjön Viken bar det av nedför, mycket lättare att slussa ner än att slussa upp. Vid Viken var vi nästan 100m över havet. Idag har vi klämt nitton slussar och lagt till i Lyrestad denna vackra sommarkväll, dagen före midsommarafton. Lasse har testat "Spare Air" dykartuber som innehåller luft för ca 15min. Han var under vattnet i flera sekunder sammanlagt :D.
Sov gott och dröm sött!!

Slussning i Borensberg


Matros Dick vilar mellan slussarna


Nya matroser ombord i Söderköping

 

Göta Kanal till Motala

Söderköping
Vi möter upp Dick, Elisabeth och syster Lena i Söderköping, som visar sig vara en otroligt gammal och välbevarad stad med trånga gränder, gammal bebyggelse med så  söta hus att man nästan kräks. Vi äter middag med Christer Stening och hustru Katarina som bor i Söderköping och de blir våra ciceroner runt staden.

Så börjar slussningen
Strul innan man får rätt på alla tampar och hur de ska dras och varför, samtidigt som man bekantar sig med slusskompisarna och hur de tänker och agerar i slussarna. Snart blir det rutin och alla vet sin plats och kan sina procedurer. Sen blir det nya konstellationer i slussarna... och tyskarna vet att ta för sig. Sista kanaltrappan före Motala och vättern gjorde vi på rekordfart, 32min, vattnet forsade vilt om fören. Lasse utmanar alla att bräcka rekordet (ni känner ju Lasse)!!
Solen skiner på oss fast det är kallt fortfarande. Efter två dagar från Söderköping landar vi i Motala där Elisabeth och Dick överger skeppet.

Stuvning ombord
Fortfarande inga krokar. Tänkte leta vidare i Göteborg när vi lägger till vid Lilla Slussen. Marie Louise saknar jag djupt och tänkte skeppa över henne till Tjörn som stuvningexpert :D
 

Lotshamnen i Häradsskär


Ållunch på Häradsskär


Heidenstam på Häradsskär


Häradsskär och Kapten Kenneth

Vi hälsar på ännu en kapten, denna gång Sjökapten Kenneth, barnfödd på Häradsskär i Gryts skärgård, som också är en oas i Östersjön. Fyrvaktare och lotsar var bosatta här och elektricitet fick man inte förrän 1964! Fyren är en typisk "Heidenstamfyr" och byggdes 1863. Sägnen säger att flickebarn las ut i skogen efter födseln för de var inte starka nog att bidra till det hårda livet pål fyröarna... hmm. 
Fast det känns avlägset idag när Kenneth bjöd på nyrökt ål, snaps och en kall öl i solen på verandan. Då leker livet och jag känner mig stark!

Kallt, det är allt! Ett beskrivande citat av Tage Danielsson när han skulle beskriva Sverige.... så sant som det är sagt, tur att vi far söderut!

Fortfarandre kaos i båten! Fast lite mindre än förut. Behöver man arton par skor måntro..!? Sladdar till olika elektroniska pryttlar överallt, måste hitta bra påsar/lådor som vi kan stoppa dem i :D. Vi har också köpt en liten bokhylla och några tidningsställ för det finns inget sådant i Ambika nu. Varför finns det inga krokar i båtaffärerna??? Vi letar förgäves efter praktiska (och ursnygga) krokar att sätta på skotten för upphängning av kläder. Snart går jag till en köks- och badrumsaffär och letar. Problemet är bara att krokarna måste vara av bra rostfri kvalitet för att hålla i saltare och fuktigare breddgrader.. Tips mottas gärna :D

 

3:e dagen

Jag ser Landsort för första gången och blir kär vid första ögonkastet. En mer pittoresk skärgårdsidyll får man leta efter. Här har Kapten Totte vuxit upp och gått i skolan till sjätte klass. Då var han en av två elever i klassen. Idag bor ca 30 personer här året om och antalet växer till flera hundra på sommaren. Missa inte att åka till hit, dit Vaxholmbolaget kör och det finns vandrarhem i militärens nedlagda förläggningar.

I Ambika är det fortfarande kaos men pö om pö stuvar vi in saker i möjliga och omöjliga platser ombord....

Landsort hos Kapten Totte


Landsort 17jun


Tjejgänget S6 i högform


Gungande höfter i söderhavsrytmer


Nu är vi på väg!!!!!!!!!!

20min efter tidplan, dvs kl.18.20 den 15jun 2010 vinkade vi adjö till barn och många vänner i Skärgårdsstadshamnen. Efter en hel räcka intensiva dagar, veckor, månader har vi nått målet: Nu börjar vår jorden-runt-segling! Många glada tillrop och lycka till från vänner har följt oss längs planeringen och på Söderhavsfesten i Vaxholm gungade många höften i takt med rytmerna och grupperna *"S6" (som nu temporärt blir S5) och "Trådrullarna" hade surpriseuppträdanden och var i verklig högform. Presenter fyller hela båten med fiffiga saker, praktiska saker, tekniska grejor, läsvärt, mascotar och champagne (helt ärligt; vi kommer att vara alkoholister redan innan vi kommer Inverness). TACK ALLA för ert stora engagemang och fina presenter!

Punkt för planeringen var igår med bubbelvin och hej-då-kramar på bryggan. Så roligt men ändå måste tårarna komma!! Första etappen gick till Tynningsö (1tim motorgång från Skärgårdsstad :D för att äta en god middag hos Torkild, Christina, sonen Håkon och kompisen Fredrik.

Idag SKINER SOLEN och vi motorar till Landsort för att träffa Kapten Totte. På vägen dit tänker vi börja stuva alla saker som ligger huller om buller i båten. Omöjligt att sätta segel :D


* S6 är "Tjejgänget" alltid klädda i limegrönt och står (idag) för SEGLANDE, SKIDÅKANDE, SUPERSNYGGA, STOLLIGA och STRÅLANDE.

Ambikas utrustning

Mycket prylar blir det. Efter att ha seglat Ambika en säsong, och tagit del av erfarenheter från andra långseglare, har vi gjort följande modifieringar:

·          Extra bränsletank(räckvidd ca 1000nm)

·          Dubbla spinnakerbommar i kolfiber (man blir inte starkare med åren)

·          En targabåge med dävert, lyftanordning för mob, radar, AIS, Satcom, HF-radio med pactormodem för Internet, VHF, vindgenerator och 230W solceller, strålkastare och mistlur.

·          Ny batteribank (Gel 530AH)

·          Ledlampor överallt

·          Sexmans livflotte

·          Inverter 12V/240V, 2000W

·          Gummijolle med utombordare

·          Invändigt modifierad för att klara rundslagning

·          Navigationsutrustning: Raymarin E80 med Navionic guldkort för hela världen, PC med sjökortprogram,   reserv GPS:er, översiktskort i papper.

·          Uppgradering av motorgenerator till 150AH

Efter att ha seglat Ambika en säsong, och tagit del av erfarenheter från andra långseglare, har vi gjort följande modifieringar:  •Extra bränsletank(räckvidd ca 1000nm)  •Dubbla spinnakerbommar i kolfiber (man blir inte starkare med åren)  •En targabåge med dävert, lyftanordning för mob, radar, AIS, Satcom, HF-radio med pactormodem för Internet, VHF, vindgenerator och 230W solceller, strålkastare och mistlur.  •Ny batteribank (Gel 530AH)  •Ledlampor överallt  •Sexmans livflotte  •Inverter 12V/240V, 2000W  •Gummijolle med utombordare   •Invändigt modifierad för att klara rundslagning  •Navigationsutrustning: Raymarin E80 med Navionic guldkort för hela världen, PC med sjökortprogram, reserv GPS:er, översiktskort i papper.  •Uppgradering av motorgenerator till 150AH

10° och svettigt värre

Installation av sjökortsprogram, flytt av alla prylar (som införskaffats under 21 år i Skärgårdsstad), papper, papper och papper.... nedräkningen visar på 14 dagar kvar till måldatum, 15jun.

Det var lätt att skriva in sig på Åland visade det sig och trevligt bemötande överallt. Det bor bara 27 000 personer på Åland, varav 11 000 i Mariehamn (som ökar till det tiodubbla under sommaren). Nu är vi småstadsbor - härligt!



RSS 2.0