Status teknik på Ambika

15aug

Ström
Solan (solpanelerna, 260W) och Rutan (Rutland 913, vindgeneratorn, 90W) gör ett bra jobb. Vi har inte behövt använda Yanne (Yanmarmortorn) för att ladda batterierna :D. Efter 2 dygn har vi fortfarande 81% kapacitet (530 AH) på morgonen. Vi räknar med att Solan laddar upp batterierna under dagen.
So far - väldigt positivt!!

Kommunikation - Vår huvudvärk :( 
VHF antennet har trasslat sedan start och är nu utbytt mot en ny (Victor i masten). Den bärbara och vattentäta VHF:en har varit till stor glädje i sittbrunnen (eller Cockpit som vi numera säger..), dels för kommunikation med hamnar (de flesta vill att man ropar upp innan man går in) samt kommunikation med fartyg som ropat upp oss tack vare AIS:en.

HF
:en - det STORA sorgebarnet! I Inverness hade vi en radiotekniker ombord en hel dag och allt fungerade bra - i 2 dygn!! Sedan la antennatunern av. Förmodligen är det ett kabelbrott... The story continues...

Satcom
(Iridium 9555). Fantastisk, vi kan ringa när vi vill, vart vi vill samt sända SMS (men det kostar skjortan). Om ni vill SMS:a oss (billigt) måste ni gå via Telemars hemsida: http://messaging.iridium.com. Vårt nummer är
+881631657192. Problemet med Satcommen är att vi inte kan ladda ner väderfiler pga USB-kabelproblem..

Navigation
Raymarin E80 med Avionic Gold Charts är en fantastisk maskin! När man väl lärt sig den; i vårt tycke väl komplicerad att använda om man ska utnyttja alla finesser. T.ex. finns alla strömmar och tidvatten inlagda för samtliga hamnar, aktuell tid på dygnet och med animeringsprogram (slut med att slå i olika tabeller!).

Backup system (vi har inga papperskort)
Nummer 1: 2st PC med nedladdade Tsunamiskort med GPS-puck börjar fungera hyfsat på datorerna med XP, men är fortfarande kasst med Windows 7.
Nummer 2: Handburen GPS med hamnbok med angöringskoordinater fungerar klanderfritt

Radar: Ett fantastisk hjälpmedel i dimma och i kombination med AIS. De flesta fiskefartyg och segelbåtar saknar AIS med kan lätt upptäckas tack vare radarn (vi testade detta en dag med 50m sikt i 4 timmar).

Båten
Mycket positivt! Ambika är absolut tät, inte en droppe vatten inne i båten. Värmaren är bra att ha även här, för att torka ur (vattentemeraturen i Atlanten är mellan 15-18 grader). Båten är designad för att segla på öppna bogar och undanvind, vilket är PRECIS vad vi tänker göra!
Diseltankarna på 440lit har inneburit att vi endast tankat 2 ggr sedan vi lämnat Skärgårsstad för 2 månader sedan (idag fulltankat). Det har varit mer motorgång än vi förväntat oss pga av stiltje.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0