Madeira och besättningsbyte


02okt, Madeira

På vägen till Madeira från Porto Santo låg fiskereven i HELA vägen (33nm), dock utan resultat. Kaptenerna var beskvikna! Nu ligger vi på Madeiras nordspets, i en liten marina. För en gångs skull är marinapersonalen proffsiga, språkkunniga och hjälpsamma! Vi har hyrt en bil (Micra) för att kunna ta oss runt på ön som är helt enormt kuperad med branta klippor och dalar och vars högsta topp ligger på över 1800m (dit ska INTE jag cykla!). De gamla vägarna är tvärbranta med stup på flera hundra meter och kurviga. Man förstår varför ön är grön, det är ofta mulet och det verkar regna på toppen varje dag där molnen skymmer.

Kapten Totte har nu mönstrat av och vi hoppas och tror att han snart kommer tillbaka (senast till Panamakanalen :D). En ny matros har anlänt, Victor, som har några dagar ledigt från plugget. Urkul!

Vi har besökt lavagrottor, åkt linbana, strosat i Funchal och fiskat (ingen fisk). Fast det är 10m djupt i hamnen ser vi botten och de vackra fiskarna som vi matar med bröd. Lasse och Victor har dykt under båten (28 grader i vattnet) för att byta offeranod, den var helt uppfrätt på bara några månader!!

Vi stannar här till på måndag när Victor åker hem och vi far vidare till ön Isla Graciosa på Kanarieöarna.

PS
Världens gräl utbröt igår, den 01okt, när vi skulle göra vår månatliga buk- och rumpmätning. Vår nya mätmetod var att använda en tunn lina (istället för stållinjal). Lasse fuskade grovt med att dra in magen, precis som jag befarade! Det står dock utom allt tvivel att bägges omkrets ökat snarare än minskat!! Grälet bedarrade till slut och vi blev överens om att köpa en våg istället för att mäta omkrets (han fuskar ju hela tiden….).  Ändå hade han mage (!!) att köpa ett nytt fiskedrag igår :D




Vansinnigt vackert och dramatiskt landskap!

 

Grillade Sardinas med kapten Totte på mysig krog i Funchal



Hmmmmm...vad roliga man kan vara :D



Victor provar fiskelyckan, men ingen firre ville..



Ny och gammal offeranod - skyddet mot galvaniska strömmar.


Kommentarer
Postat av: Åke Gustavsson

Hej!

Härligt att få ta del av eran fantastiska resa. Trevligt skrivna reseskildringar. Fortsätt så.



Men Erja..... Du vet väl? Två Kaptener i ...... kan orsaka ett och annat.



Tacksam om ni kunde ge oss läsare Long/Lat ibland så kan vi alla se exakt var ni är på Google Earth.



Ha det bra och lycka till på seglatsen!

2010-10-03 @ 10:38:04
Postat av: Åke Gustavsson

2010-10-03 @ 10:39:31
Postat av: Anonym

Hej Åke

Kul att du läser om resan och det är klart att vi SKA skrivA ut lat/long :D

Två kaptener på cykel - nej tack //erja

Imorgon far vi vidare till Isla Gracisiosa, long/lat kommer

2010-10-03 @ 20:52:23
Postat av: Anonym

Heissan!

Jag inte talar svenska bra, men jag ska görä min bästa! Jag är glad när jag hörde att du skriver en blogg. Förhoppningsvis du förstår vad jag menar.Jag skriver kunskaper i svenska att jag lärde mig i skolan och hjälp av eb ordbok. Jag ska börja följa din blogg!

hälsningar,

din bror Raimos,son Pekkas tjejer Anni Mustonen :)

ps god och säker resa



2010-10-11 @ 20:24:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0