Ruttplanering för atlantöverfart

27okt, Puerto Rico (27.46N 15.42W)

Det närmar sig...




Överfarten
12 dagar kvar tills Elisabeth och Krister kommer till Las Palmas! Första etappen blir till Gomera där vi provianterar det sista av färsk mat (och allt det vi glömde köpa..). Därefter omröstning om vi ska direkt till Västindien eller om vi ska ta ett "pitstop" på Cap Verde öarna.

Just nu sonderar vi efter lämplig plats att lägga Ambika i Västindien under vår jul/nyårsresa till Sverige och Mariehamn. Vanligtvis välunderrättade källor (tack Johan Stening) låter meddela att St Martin är superbra, så det ligger på topplistan nu.


Mat ombord
Hmmm. Jag har gjort en preliminär meny för fyra personer under tre veckor (frukost, lunch, middag, nattamat och snacks för 20dagar). Personer = besättning som behöver mycket näring (och förströelse) dygnet runt och med bara ett tillgängligt kylskåp (att ha två kräver för mycket ström - I hate ström!)… Funderar just nu vart allt ska stuvas så att det blir rimligt lättåtkomligt.

Vad sägs om exempelvis 72 ägg, 144 burkar öl (inmundigas bara i flytväst och vid kanonväder och då bara en halv öl åt gången :D), 50 tomater, 28 lökar, 30 äpplen, färskt kött och fisk den första veckan, ett oändligt antal burkar och paket med frysorkad mat. Nätet vi har köpt för förvaring av grönsaker och frukt ter sig löljigt liten och måtte fiskarna nappa ordentligt på oceanen säger jag bara!!!!!

Vatten ombord. Enligt ”experter” går det åt minst 2,5lit vatten per dag och person till bara mat och dryck. 2,5x4x21dgr=210lit. Och då har vi inte tvättat – varken oss själva eller våra kläder..........




Kommentarer
Postat av: Elisabet k

Tror jag packar en x-a Deo..... lovar att vara liten i maten, spec. vid sjösjuka, måtte det gunga. har nu slitit ut apparaterna på gymmet, får jag komma snart...Kram,kram

2010-10-28 @ 13:09:09
Postat av: lasse & erja

Hej Elisabeth! Det går bra att köra med saltvatten - man blir bara lite stel efter 7 dagar och frisyren blir liksom konserverad !! :D

Du får hjälpa mig med fräscha menyer som är lätta att laga i sjögång men smakar gudomligt :)

2010-10-29 @ 00:13:25
Postat av: elisabet

Stjälvklart, vi fixar det på plats,eller....

2010-10-29 @ 15:55:55
Postat av: erja

Elisabeth! Ja finliret kör vi tillammans, jag förbereder så mycket jag orkar/förmår :)...

2010-10-29 @ 17:05:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0