Svettig Sightseeing i Porto Santo


28sep, Porto Santo

Vi måste röra på oss och vi måste se ön
! Alltså, vi hyrde en cykel till kapten Totte och så bar det iväg. Först cyklade vi längs stränderna ca 11 km, från den norra ändan av ön till den södra. Där tog vi en paus och beundrade den tropiska utsikten. Sedan tillbaka nästan ända fram till båten igen men då bestämde vi oss för att cykla upp till en utkiksplats som låg på en höjd av mer än 160m över havet. Puh, med en enväxlad cykel är det tungt med branta berg så vi, Lasse och jag, fick leda cyklarna långa bitar (medan Totte svischade förbi med sin 21(!)-växlade). Äntligen uppe på toppen med utsikt över ön och marinan. Nu skulle det smaka gott med lunch nere i stan. En lång utförslöpa tillbaka bara, jag kunde nästan känna smaken av den kalla ölen i strupen.

Då kommer kaptenerna på att vi ska runda ett annat berg och på vägen skulle det finnas restauranger i långa banor. Inte mycket uppför, bara lite och så skulle vi snart vara tillbaka i centrum igen, fast från andra hållet.
Det var då jag gjorde mitt stora misstag! Jag litade på deras marknadsföring av prospektet, kartläsnings-kunnighet och deras omdöme (de är ju trots allt piloter..)!! OKAY, full fart nedför nästa backe som vår lång och skön. Allt väl. Men sedan förbyttes allt! Det var bara uppför, uppför och ännu mera uppför och sedan mer uppför, fast brantare. Lutningen måste varit nästan 80 grader och jag fick släpa cykeln baklänges tidvis. Det var hett. Vattnet var slut sedan länge. Min ansiktsfärg tävlade med färgen på min klänning (orange), sa Lasse, vilket inte gjorde honom mer populär!! Mer uppför! Det som fick mig att kämpa var min ilska. Arg, dels på mig själv (mea culpa) som lät mig bedras av vackra ord, men huvudsakligen på de två inkompetenta kaptenerna framför mig i backarna. Restauranger? Pyttsan, de hade läst kartan LIITE fel. Topografin hade de OCKSÅ missat LIIITE! Killarna höll ett säkerhetsavstånd från mig på minst 5m under hela vägen. Vi kämpade oss upp på nästan 300m ö.h. innan det äntligen bar av utför. Klockan fem på eftermiddagen, efter ca 4 mil (ett maratonlopp) i bushen, kom vi till stan och slukade en hett efterlängtad öl (jag satt vid ett eget bord). På kvällen, grillad Dorado. Mmmmm. Fast jag pratar fortfarande inte med dem!!

Imorgon vidare till Madeira…. :D

 

Vackert på södra Porto Santo, Madeira syns lite 30 nm bort.


Marinan lite "von oben" och allt är forfarande väl...



Tufft, jag lovar!!

 


Kommentarer
Postat av: Elisabet K

Holy sh....... Erja, jag håller med dig! Tack vet jag lite yoga på stranden!

2010-09-29 @ 08:36:12
Postat av: petra

hahahah stackars mamma! ta en sån tur varje dag så kommer ni inte behöva någon midjemåttstävling :D

2010-09-29 @ 12:28:49
Postat av: erja

Jepp, nu kommer det att bli yoga (i sittande ställning)framöver och faktum är att jag tror att midjemåttet (jaja rumpmåttet) har minskat lite.... snart får vi veta :D. Fast igår promenerade vi 11km x 2 längst playan!!!

2010-09-29 @ 19:49:44
Postat av: Anna

Hej Sweetie

Den cykelturen kör jag varje dag på jobbet :) Enda skillnaden är att man inte får öl efteråt. Du kommer bli förslappad i den där båten med rumpmätning och fiske... Snart får du ta och tröttna på att segla och komma hem och jobba med mej istället. Det blåser bättre här. Saknar dej så.

Kram x 1000

2010-09-29 @ 23:10:05
Postat av: Hanne Sjöblom

Vilket spinningpass!

Förstår att ölen smakade gott efteråt.

Pensionerade piloter skall man inte lita på!

Kram

2010-09-30 @ 12:55:27
Postat av: erja

Anna; Jag har aldrig varit "fittare" (!?) än nu (fast nu ljuger pigan).. Saknar dig också jättemycket! Du måste bara "keep up the good work" :D. kram erja

2010-09-30 @ 21:36:43
Postat av: erja

Hanne; Du får nog ta din kapten till en kartläsarkurs när han kommer hem! Låt dig inte luras ut på en cykeltur!!!! kram

2010-09-30 @ 21:38:12
Postat av: Totte

Hej Lasse o Erja! Anlände Arlanda enl. schedule, exakt kl. 1430, trots den tidiga pick upen! Fortfarande vackert höstväder i Svedala, +14° på dan minusgrader på natten.Jag har googlat lite på Columbus: han dog 1506 i Valladolid, Spanien men begravdes i Santo Domingo och eventuellt senare i Sevilla.Det råder fortfarande viss förvirring om var han egentligen ligger. Nog om detta !! STORT TACK för trevliga dagar till havs och till lands, mönstrar gärna på igen om tillfälle ges!

Kram från andrestyrman!!

2010-10-01 @ 22:56:47
Postat av: lasse & erja

Hej kapten Totte! Bra att du kom hem ordentligt, det var jätteroligt att du ville vara med och gasta och FISKA!!Ses snart :)

2010-10-02 @ 16:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0