Vi firade igår...!

04sep, Lagos

...att HF radion ÄNTLIGEN är operativ! Vi kan faktisk HÖRA saker i den. John Halloway, en duktig radiotekniker, jobbade fyra timmar med att byta ut kabel till kopparband och att identifiera och laga en kortslutning, etc. Fantastiskt! Fast det har kostat oss väldigt mycket pengar att få HF:en upp och stå, senast över 3.000 till John inkl. kablar...

Som om inte det vore nog så träffade vi flera svenska båtar här, bland andra S/Y Solea där Per gastar. Per hjälpte oss att få igång vår PC så att vi nu kan ta emot väderdata via Satcom - mitt ute på oceanerna!

Nu är vi beredda på ALLT, nu kan vi tryggt segla iväg på de stora vattnen! Vi ska också ladda ner Navionics sjökort i min iPhone så har vi ytterligare redundans avseende naviagtion.

Om någon timme drar vi vidare österut. Det är vindstilla och 27 grader och morgonpromenad och frukost är avklarade, mat-och vinförråden och vatten påfyllt, liksom bränsle (á 11 SEK/lit.) Ready to GO!




SÅ glada var vi (och så suddiga blev vi) att våra kommunikationssystem äntligen verkar stabila!!



Jag lurade t.om. Lasse att dansa en svängom på torget! (Titta på de söta barnen i mitten :D)



Samling på Ambika. Vår hjälte, Satcom-Per, sitter som 3:e person från höger!!!! (Jag räknas fast mitt huvud inte är med :D)



Glad Lasse skakar tass med glad John Halloway, HF-guru i Lagos!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0