Panama – Galapagos i motvind

11jun, Wreck Bay, San Christobal, Galapagos

Äntligen framme!
Kl.1000 idag landade vi. Till sjölejonens rike. Det tog 7dygn. Här kommer vi att fira vårt ettårsjubileum den 15jun :)!

Seglingen hit motsvarade inte vår förväntan att Doldrums (stiltjebältet) skulle vara rådande. Nej, vi hade motvind och stark motström i ca fyra dygn då vi gick motor och stångades mot vågorna och huttrade i regnbyarna. Vi gick först söderut för att fånga vindarna som skulle bära att sätta segel mot Galapagos, vid ca 2´N. Precis detta hände! När vi äntligen kom ner till 2´N kunde vi sätta segel och seglade KRYSSBOG i tre dygn i 6-12ms. Av de sydostliga vindar som utlovats blev dock intet och vindprognoserna var helt åt pepparn, det blåste dubbelt så mycket. Hela tiden. Hmmm.. De sista 12tim gick vi för motor i hård motvind och grov sjö.

Trots allt hade vi en bra mycket bekvämare segling än många av båtarna som seglare strax före oss där en tredjedel fick återvända till Panama för att laga något eller bara tanka diesel och pusta ut! En Brasiliansk familj med katamaran fick segla i hela 14 dagar!!
Det är en helt annan och kyligare och torrare luft här, jämfört med Panama. ”Bara” 22 grader i vattnet och på nätterna får vi ha täcke på oss igen.

Allt har fungerat jättebra ombord! Ingen sjösjuka trots krabb motsjö. Flickorna styrde båten som gudarna själv skulle gjort. Och lagade mat i 90 graders lutning! Och tog dubbla nattpass (så Lasse och jag fick bara var sitt)! Och var på jättegott humör!

HF-radion fungerar och vi kunde ta väderfiler och skicka email via den. Helt otroligt och helt gratis! Nya solpanelerna vrålar in med ström. Nu fungerar ALLT ombord, efter ett års segling : )!!

Nu ska vi uppleva Galapagos och imorgon tar vi en kryssning på fem dagar runt till de olika öarna – oj vad vi har längtat!! I ärlighetens namn ska det bli skönt att ta semester från semestern : )

Fiskebloggen fortsätter... Vilken början på resan!! Första dagen nappade det direkt, en stor tonfisk (som vi fick äta på i fyra dagar :)

En typ mindre firre, upplockad på däck. Han fick åka i igen men de är goda att äta. Stekta smakar de som strömming, mums!

Två galet glada tjejer solar på fördäck när de inte styr båten, bakar cocostoppar eller gott matbröd :)....

...eller har nattpass. De ser forfarande glada ut efter x antal nattpass. Det blir några stycken när man erbjuder sig att ta dubbelt upp i sju dygn ;O

En sååå belåten kapten Lars Ö, jätteleende efter att ha (bokstavligt) trängt sig ner mellan Petra och Tove !!!! :)

Mission completed!! Med bravur har Stilla havet (delvis) erövrats och första terminen på veterinärhögskolan avklarats!!!

Vi började våra procedurer att checka in kl.1000 och kl.2000 var vi klara. Då hade vi ändå avtal med en agent som skulle hjälpa oss för USD 10 per meter båt :) Alla var väldigt trevliga och hjälpsamma tack-o-lov! Miljoner olika avgifter och instanser skulle betalas/passeras före vi kunde ta ner karantänflaggan den gula, och åka in till byn.

OBS! Man kan, av bilderna att döma, förledas att tro att det var soligt hela tiden! Det var det inte! Det regnade ibland och seglatsen var stundtals ganska motig, vilket inte framgår så "jättebra" av bilder :)