Kryddornas Grenada

18mar, True Blue Bay, Grenada

Vi har ankrat upp i en liten vik på södra Grenada. Den är verkligen truly blue och en bay är det också förvisso. Grenada är kryddornas ö och vi dricker goda Nutmeg (muskot) drinkar ideligen. Hela ön doftar av kanel, ingefära och nejlikor (om jag överdriver lite). 

Igår gjorde vi en jättetrevlig utflykt runt ön. Den är väldigt kuperad och de smala vägarna slingrar sig utmed bergskanterna upp och ner. Det bor knappt 100 000 människor här och standarden verkar högre än på flera andra öar. Det var nog tur att Castros anhängare inte fick vara kvar vid makten... Målet för dagen var ett besök på Belmont Estate, som är en gammal (över 200 år) Cacaoplantage och chokladfabrik. En hel del exporteras till Schweiz och blir Lindt choklad som vi alla känner till. Ett kul och intressant besök med en vacker och kunnig guide. 

Idag, bustidigt, åkte gastarna iväg till flygplatsen för transport tillbaka till Martinique med Liat (det lokala flygbolaget) för att därifrån flyga hem imorgon. Fjorton dagar blev det och Lasse och jag ska nu påbörja ännu en avgiftningskur :)! Tack kära, generösa gastar för en fin resa tillsammans genom den Karibiska övärlden och för att ni kom med det fina vädret!!

Vi är kvar här några dagar till. Victor ska mönstra på igen och på måndag har vi möte med en elektriker (IGEN!!!!) för en konsultation om våra "läckande batterier". 




Nästa vecka (ungefär) bär det av västerut igen - mot ABC-öarna (Aruba, Bonaire och Curacao). Ca 800nm och sedan lika mycket till mot San Blas och Panama!



St George, Grenadas huvudstad. Helt dött på gator och torg efter kl.2100. Var är alla alla?



Vår exotiska och kunniga guide - står under ett cacaoträd....



...och visar oss hur frukten ser ut innuti och förklarar den komplicerade tillverkningsprocessen mot färdig cacao.
Under den vita hinnan finns den röda cacaobönan. Cacao tea = varm choklad serverades efter visningen.



Puh, det är så varmt så man inte ens kan gå i shorts :) 



Sista kvällen med gänget inmundigades Conch - se bilden nedan - på True Blue Bay Restaurant - mums!



Conch, smakar som ett mellanting mellan lobster och calamares :)
(Bilden är googlad)


Kommentarer
Postat av: Jessica

Till Rune och Sissa,



Möte med arbetsträningsplatsen på tisdag! Börjar säkert veckan efter! .) Jo, om fastigheten Gattorp - verkar bli många tyvärr på visningen - men jag tror jag kan använda mitt uppskov på ca 600.000 och lägga in dem, kollar regler om det nu. Det kommer bli budgivning på den där kåken.. Allt bara bra här annars! Älskar dig! Puss

2011-03-19 @ 11:37:22
Postat av: Jessica

Hej Pappa Rune,



Fick du mitt förra meddelande? Kanske han inte är kvar på båten? Ska ju vara hemma i morgon..? Jag trodde jag lag in en liten hälsning och uppdatering till honom, men nu kan jag inte se inlägget.. Förstår om det togs bort om han lämnat båten eller så avslutade jag aldrig kommentar..Hjälp.. Hoppas ni haft det trevligt! Kram Dotter till Rune

2011-03-19 @ 12:17:06
Postat av: Jessica

Åh det tar lite tid bara.. för saker att finna sin plats på andra sidan jorden.. Nu ser jag meddelandet. Tack för mig! Kram

2011-03-19 @ 12:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0