Stilla havet, here we come!


05maj, Panama City

Den 1:a maj lämnade Lalle skeppet, det var slutgastat för denna gång. Kom snart tillbaka!

Kl,1200 den 02maj, tre timmar före avgång mot slussarna hade vi fortfarande ingen besättning!! Då hade vi just, i panik, printat ut alla tusen kopior på diverse dokument som kanalmyndigheterna krävde (tack och lov för vår kamera och printer).

Lasse gick ut på bryggorna  för att ragga ”linehandlers” som måste vara ombord på Ambika i två dagar med en övernattning… Till slut lyckades det! I sista momangen! Steve, en intensiv amerikansk långseglare + Darrah, en 25årig äventyrerska utan mål och Andree, en jättetrevlig ung chilenare som aldrig seglat tidigare… det var vår brokiga besättning.  Kl.1600 plockade vi upp vår ”advisor” (som hoppade på från en pilotbåt), band ihop oss med två andra båtar och sedan bar det av. Redan vid första slussen var det mörkt. De tre första slussarna var uppför ca 30m över havet upp till Gatun Lake där vi övernattade fastbundna vid en stor boj. Till middag serverade vi det sista av Victors 20kgs tonfisk, mycket uppskattat!

Natten i den konstgjorda sötvattensjön var het, luften stod helt stilla. Vi trotsade alla krokodiler och tog ett svalkande dopp, kl0600 och strax därpå kom pilotbåten med en ny ”advisor” som lotsade oss igenom Gatunsjön och de tre slussar ner till Stilla havet. Vi hade tur att vår ”advisor” gick med på att gå den  så kallade” Banana shortcut ” en liten led som går genom  tät, tropisk regnskog. Fantastiskt vackert!

Hela genomfarten avlöpte helt odramatiskt
och vi kan lägga ytterligare 6 slussar till de övriga 102 vi gjort genom Sverige och Skottland : )!  Ca 10.000 SEK fattigare har vi nått en stor milstolpe på vår väg jorden runt; the point of no return, brukar vi säga och le lite snett åt varandra ;)

På eftermiddagen, dag två,
blev vår ”advisor” upphämtad, vi släppte av vår besättning vid en angiven marina (med 40$ till taxi och buss) och så ankrade vi i Panama Bay, med Panamaq City´s skyline framför oss. Wow! Nu måste vi börja tänka tidvatten igen; på den Karibiska sidan var det bara fråga om centimetrar, här handlar det om 4-5m!!


Igår,
i tryckande värme och mellan tropiska regnskurar, åkte vi runt i Panama City på jakt efter en SKRUV som hade lossnat i förstagsprofilen. En rostfri dito. Alla affärer hade inches, inte millimeter! Vi var på åtta ställen och fick ändå nöja oss med en icke rostfri, jaja! På kvällen åt vi middag på Ambika med Lena och Mattias från S/Y KatyC, som ligger brevid oss.

Idag, ligger vi här med ca 50 andra båtar och ett stort antal pelikaner och måsar som plaskar ner vid Ambika i jakt efter småfisk. Vi kippar efter luft, orkar inte företa oss någonting..

Imorgon, får vi kanske våra solpaneler skickade från Aruba hit! I så fall ska vi öppna Lalles och Anders skumpa och fira med klackarna i rufftaket :)!!!!!


Här kommer däcken som ska "monteras" på Ambika plus ett antal meter tjock tamp..



Våra linehandlers; Steve, Darrah och André. Vi hade en jättekul upplevelse tillsammans :)


"Vårt paket" ska in i slussen.


Ytterligare en linehandler (yours sincerely) tillika kock, städerska, fördecksgast, etc.... :)


Vi var så små, så små jämfört....


André i Gatun Lake, vilket fenom det är; värdens största konstgjorda insjö med krokodiler och det hela!

..här är en bild med Panama Canals webcam. Vi syns knappt! Vi är i den vänstra slussen, närmast den bakre slussdörren!!!!


Lycka är....... att "crossa" Panamakanalen en gång i livet :)


Kommentarer
Postat av: IIWII cat

Hi Ambika!! This is IIWII, catamaran from Aruba and ShelterBay. We saw your pictures (we cant read your blog rsrs) and we stayed at the same island at San Blas and talked with the same indians! Amazing!

www.charavela.com , our site. of course you cant read too (in portuguese), only see the pictures!!

keep in touch!

IIWII Family! Paulo, Giovanna, Jessica, Giulia and Enrico

2011-05-06 @ 21:42:34
URL: http://www.charavela.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0