Ha’apai Group, Tonga

25okt, Ha’afeva, Ha’apai group, Tonga

Position: 19,56 S 174,42 W

Nattseglingen till ön Lifuka, i Ha’apa group, gick fint, vi var tre svenska båtar som slagit följe och vi hade visuell kontakt med varandra nästan hela natten. Lite coolt! Det blåste 10-11ms halvvind och som vanligt fick vi segla med revade segel och gjorde bra fart 7-8kn hela vägen. Ganska lugn sjö, vågorna var nog inte mer än lite drygt 2m. Vi startade kl.2100 och var framme, parkerade i ”huvudstaden” Pangai, kl.0800.

Efter några timmars vila tog vi jollen för att klarera in. Pangai hade en sandig huvudgata längs fallfärdiga ruckel, en liten grönsaksmarknad, en livsmedelaffär (driven av en kines), en bar/kafé (faktiskt med långsamt, men dock, Internet). Kyrkan var den mest påkostade byggnaden av alla (vad trött jag blir)! Skolbarnen var klädda i sedvanlig skolkostym och var hur söta som helst! Grisar och höns strövade kors och tvärs…. Det var fruktansvärt varmt!!!

Nästa dag fortsatte vi resan till en obebodd öUoleva, som nog har den längsta sandstranden hittills – helt fantastisk! Hela Ha’apai är full av rev och koraller och här låg vi inneslutna i en revlagun och bränningarna hördes överallt runt oss. Grillparty (ibland i ösregn), strandpromenader och snäckletning. Robinson-Cruse-liv i några dagar, helt enkelt :D
Annat kul här var ”Flygande hundar” och underbar snorkling….

Nästa ö, Ha’afeva, låg 18nm söderut och vi fick en fin dagsegling i 10ms halvvind. Med bara genuan uppe gjorde vi över 6kn stadigt. Vårt Navionics sjökort är inte helt tillförlitligt här så uppsikt och pilotböcker är ett måste, särskilt vid angöringar. När vi kom iland gick vi en promenad över ön till en liten by och välkomnades av människorna där, särskilt barnen. Nästa dag tog vi med oss bytesgrejer bestående av olika konserver, knivar, pennor, saxar, lite kläder, etc. och bytte till oss bananer, papaya, tomater och kokosnötter. Ojojoj vad fattigt de flesta bor, i hyddor snarare än hus….

Numuka Iki hette nästa lilla ö och dit var det ytterligare ca 20nm söderut. Vårt sjökort hade inga djupsiffror alls här så vi fick gå helt och hållet på pilotböckerna… lite läbbigt var det! Här blåste det småspik så vi lade bara ut ankaret över natten och fortsatte tidigt nästa morgon till...

...slutetappen på Tonga, 60nm söderut. En helt suvärent härlig segling i bidevind till Nukualofa, Tongas huvudstad och ligger på ön Tongatapu. Här ska vi samla ihop oss inför överseglingen, 1100nm till Opua på Nya Zeeland =D. Det har varit en fantastisk upplevelse att segla i Tongas fina skärgård (eller snarare skärgårdar) och samtidigt spännande och nytt för oss nordbor.

SÅ - GOODBYE HA'APAI!

********

PS Varje morgon kl. 0800LT har vi kontakt med ca 6 båtar (växande skara) via kortvågsradion på vårt eget ”Desperados Cruisers Net”. Namnet kommer av att vi (läs Lasse) köpte massor av ”Desperado” öl i Papeete (Duty free). Det är bara det är denna öl (vars namn lät inbjudande) är smaksatt med söt Tequila) och smakar ”sådääär”  (om man är artig!)….. Vi försöker bjuda alla, så fort vi kommer åt….. med allt sämre resultat då ryktet föregår oss :D

"Huvudstaden Pangai i Ha'apai är pytteliten och många bär fortfarande den traditionella klädseln med bastkjol över långkjolen... barnen med ryggen hitåt är skolbarn.
---
The Capital of Ha'apai is Pangai where most people still have the traditional clothing.

Från ön Uoleva. Vilka paradisöar, stränderna verkar oändliga…
Island of Uoleva. This is Paradise on earth, untouched by civilization…

Hunden fick heta “Tisdag”. Orginellt, inte sant :D
We named the dog “Tuesday” :D

…….OTROLIGT vad naturen kan skapa, man vill bara ha mera!! Hoppas jultomten kommer med en undervattenkamera :)
Incredibly beautiful, the underwaterworld!!!! We hope Santa Claus brings an underwater camera :)

Träffa Peter från ön Ha'afeva. Vi följde med när han plockade papaya, bananer och kokosnötter till oss i skogen...
---
Meet Peter from the island of Ha'afeva who picked and climbed to get us papaya, bananas and coconuts...

Vraket vid Ha'afeva lockade mängder av olika fiskar och koraller. WoW (finska)
Nice snorkling! The wreck was an old Japanese cargoship, full of corals and fish.

När inte sjökortet stämmer så är det verkligheten som gäller.....:D