Wild Life Safari med Ambika

07jan, Whangarei, Town Basin Marina, North Island, New Zealand

Efter en dimmig nyårsnatt i Auckland
hissar vi segel och får en underbar läns/slör i upp till 15ms till Great Barrier Island som ligger ca 55nm nordost om Auckland. Denna ö är ett ”måste” för seglare; vacker och fiskrik och full av naturstigar för ”trecking”. På vägen ditt möter vi delfiner i två omgångar och den första gången leker de och hoppar upp ur vattnet en stund :D  Vi får en snabb segling och sex timmar senare ankrar vi upp i en skyddad vik tillsammans med MÅNGA andra båtar som tydligen tänkt samma tanke. Det är sommarlov i NZ och ALLA verkar ha en båt.

Nästa dag drar vi upp ankaret för att fiska runt ön. Det är djupt och ankaret når inte ner dit de Fina Fiskana Finns (läs stora) så vi driver en stund, startar motorn, hittar en bra position, driver en stund, etc. Vi får upp massor av ”Snappers”, en femstjärning matfisk som vi äter på flera sätt; grillad, rå med soya och wasabi, stekt ölpanerad, ugnsbakad!!! Allt smakar gott. Elisabeth fick upp den största, 6kg (killarna gnisslar tänder än)!
En flock späckhuggare (Killer Whales), med bebisar, dyker upp och stöter till en av båtarna som ligger och fiskar medan de jagar mat. De är ca 8m som vuxna och det är ett fantastiskt skådespel.

En morgon, när Lena ska doppa tårna i havet och äta sin morgonmacka på badplattformen, dyker det upp ett gäng hajar runt båten, lockade av fiskresterna från vår middag dagen innan och av ett stim Kingfish. Lena tänker om och ropar istället ”HAJ” till oss sjusovare… Vi studsar ut och tittar på när hajarna cirkulerar runt länge i viken jagandes stora Kingfish. De vackra Gannet-fåglarna störtade ner i vattnet bredvid båten när de fick syn på en godbit och lyckades ofta fånga den. Vilken morgon, vilken show!

Senare på dagen tog vi på gympadojorna för att gå en liten ”trecking” upp till det högsta berget på ön, 621m ö.h. Det tog oss nästan 7 timmar att gå fram och tillbaka (sista biten upp/ner för bergstoppen gav märkbara bieffekter i form av superträningsvärk i vader och lår :D) Som vanligt hade vi underskattat tiden och vi hade bara varsin mandarin och ett halvt äpple med oss… gissa om vi blev hungriga!!! Det vär mödan värt, det var bedövande vackert på toppen med 360 graders utsikt runt ön. I djungeln såg och hörde vi Kea papegojorna prata och vi hade bra lust att bada i de små vattenfallen på vägen men det ”hanns inte med”.

Efter två nätter drar vi upp ankaret igen för att segla vidare till ”The Hen and the Chicken Islands”, 33nm nordväst från Great Barrier Island, där vi ska ankra den sista natten i naturen. På vägen får vi först syn på en ”Mako Shark”, en väldigt aggressiv haj, ca 3-4m lång, som gärna skulle äta en Ambika crew om den kom åt… När vi kom fram till vår naturhamn såg vi små gröna pingviner och Kyle fiskade upp två jätte squid och en Snapper. Vilken middag fick. IGEN! Morgonen därpå fiskade Kyle upp ytterligare tre stora squid innan vi andra gnuggat sömnen ur ögonen. Otroligt! Vi såg också en gäng delfiner som hoppade långt upp ur havet och gjorde volter i pur glädje (alternativt för att fånga sin föda)…

Sedan kom Den Stora Kampen! Människa mot Haj! En 80kg tung och ca 180cm lång ”Bronze Whaler” nappade på kroken som var kryddad med resterna av färsk squid. Kyles kamp varade i 40 minuter och som tog massor av muskelkraft och adrenalin (inte minst från oss påhejare)!!! Vilket äventyr! Till slut landades bjässen och efter mycket krångel fick vi lossat kroken ur den skrämmande bestens käkar – och så lät vi honom gå. Härligt! Häftigt!

NZ är fantastiskt!! Det är vi de första att skriva under på!

På kvällen igår kom vi tillbaka till marinan i Whangarei och alla våra gästgastar tog bussen tillbaka till Auckland idag för att förbereda hemresan till Sverige. Själva har vi busmycket att göra inför vår egen hemresa om några dagar =D

Otroligt!
Unbelievable!
We had a marvellous time visiting the "Great Barrier Island" and the "Hen and Chicken Islands".

Vilken show!
Quite a performance!

Späckhuggare på G! Bara fenan är 1,5m.
Killer whales in the bay, attacking this motor yacht!!!

Fantastiska scenarion!
Beautiful nature!

Så söt liten grön pingvin!
A cute little green penguin!

Havssulor är sjyssta jägare, störtdyker från 20-30m rakt ner i havet!
The Gannets are great hunters, diving from 20-30m straight down!

Kyle visste precis hur man skulle fånga OCH tillreda denna delikatess!
Kyle new precisely how to catch AND prepare these delicacies :)

En studie i ögonfärger...inget behov av mascara där inte :)
No need for mascara for these Squids :)

Mumsig tonfisk på 4kg. Mmmmm!
A great tasting Tuna!

Alla fiskare bakom "sin" fisk :D = GIRLPOWER!
Elisabeth captured the biggest Snapper = GIRLPOWER :)

Här kommer han...
Here he comes, the Bronze whaler. 80kg of pure muscles!!!...

...allt närmare...
..closing in...

...närmare...
..closer...

...nästan uppe...
...almost there...

... paxad! Tack-o-lov fick vi loss kroken från munnen och han kunde (utmattad) dyka ner i djupet igen :)
...GOT HIM! Then we released him from the hook and he went (exhausted) back into the deep blue!

Skål och GRATTIS Kyle. Inte gör det något att musklerna värker :)
Cheers! What a victory!

"Promenad" upp till högsta berget på Great Barrier Island. PUH!
Trecking on Great Barrier Island, up to 621m above the sea level...

Två nöjda besättningsmedlemmar vittnar om att vi har haft enorma nuturupplevelser!!!
Two of Ambikas crew members truly enjoyes the "Safari"!

Röda strecket är vår rutt på "ett ungefär" :)
Wild Life Safari Route :)