Utflykt till Kuranda - Visit to Kuranda

18jun, Cairns

Vi beslutade oss för att göra Något Helt Annat för ingen arbetade på varvet i helgen. En söndagsutflykt till Kuranda blev resultatet. En historisk järnvägstur med spåret byggd på slutet av 1800-talet och ett gammalt tåg, ett besök på en nationalpark, aboriginer som instruerade spjut- och boomerangkastning, dans, didgeridoo...

På kvällen avslutade vi dagen med en supergod middag på en australiensisk restaurang. Där smorde vi kråset med känguru, krokodil, ostron, jätteräkor... en värdig avslutning med smaksentationer vi inte visste fanns :D

Efter middagen tillbaka till lilla (hemska) hotellet med en alldeles för kort säng så fötterna sticker ut och pyttepyttepyttesmå myror springer omkring på det skrangliga kylskåpet och på den lillalilla TV:n som, för övrigt inte fungerar... Enda fördelen är att den ligger mitt i centrum så det är nära till allt. Ut till Norship varv tar det 17min med cykel. Nu har vi bott här i fyra dagar... det räcker!

Nu är det måndag igen och elektrikern har varit här i flera timmar för att kolla 220-systemet för att sedan gå över till 12V-systemet så att killen som jobbar med batterier, och han som jobbar med elektronik kan komma igång. En "break trough" har varit att vi fick kontakt med en fantstisk kille, representant för Beneteau i Brisbane. Han har lovat att fixa alla eventuella Beneteau-unika reservdelar som vi kan tänka behövas. DET är positivt!

På varvets herrtoa, står det skrivet; "Here I sit, tired and dirty, hiding out until 4.30". Hoppas det inte gäller våra gubbar =D



Gosiga kängurus (eller wallabies)  sprang fritt i parken...
---
On our "day off" we went to Kuranda and the National Park. They have funny Kangaroos, or Wallabies..



...och de verkar gilla att bli klappade. Så mjuka!
---
that liked to be cuddled :)


Och så söta kualas, som inte är björnar får vi veta, utan pungdjur.
---
sweet Kualas



hemska krokodiler
---
awful crocodiles




...söta (jag menar häftiga) aboriginer som visade bumerangkastning...
---
Boomerang-throwers..



...och spjutkastning. Fullträff på smala stolpar på 40m håll. SMACK, tre gånger i sträck. Häftigt!
---
and Jawelin throwers



Utav termitätna, urholkade smala stammar görs Didgerdoos som man kan härma djurläten med (för att locka dem och sedan skjuta dem med spjuten?)
---
Check out how they make the Didgeridoos work... click on the link below

http://youtu.be/r_pEBZr6F74



Så åkte vi med denna "farkost" i regnskogen, en "Army Duck" amfibiebil, som går på både land med hjul och i sjön med propeller. De har 11st här, byggda för 70 år sedan i USA.
---
Army Duck excursion to the rainforest


Helt otroliga blommor!!
---
awesome flowers!


Från Kuranda tog vi tåget hem till Cairns. Historisk känsla och fantastiska vyer...
---
and a great train adventure back home to Cairns



...nära vattenfall och 300m stup. Hisnande!
---
via waterfalls



och höga broar.
---
and precipices.



Måndag 18jun. Vardag igen elektriker och batterikille på probleminventering...
--
Monday 18jun. Mini holiday is over and the work starts again...



Kommentarer
Postat av: Mary afRövarhamn

Oj, verkar som ni hunnit med det mesta Australien har att bjuda på över en dag. Bra att ni tog upp även amfibiebilen. Den verkar australiensarna vara särskilt förtjust i. På guldkusten har de stora amfibiebussar : ) /Linda

2012-06-20 @ 23:08:45
URL: http://www.symary.com
Postat av: Marie

Så suuur jag blir...!! här har jag lagt in uppmuntrande, roliga, kloka inlägg så ser jag att de inte ens finns där... Så trött jag blir. Nu har ni missat en massa som jag inte orkar skriva om igen... :O( SUR! Nåväl :O)det är ju sol och midsommar i morgon så jag får väl tina... Ni verkar ha fullt upp med att turista och att få båten fit for havet. Hoppas det går vägen, men å andra sidan.. Det är väl inte hela världen om det skulle bli en annan plan? Vi kan redigera våra planer.. Kanske skulle vi ta med oss alla grabbar och dra till Thailand och träffas till jul? Nåväl, meka på nu och glöm för allt i världen inte bort att NJUTA!!! Miljoner kramar och en midsommarskål till er!!

2012-06-21 @ 10:27:21
Postat av: Marie

Så ringer ni när jag inte kan svara... :O( Bamsekramar och bästa midsommarhälsningar till er - eller blir det midvinterhälsningar för er del kanske... :O)

Svar: Hej och glad midsommar! Idag kanske det är lite skallebank istället :)
erja Ödmark

2012-06-21 @ 13:40:45
Postat av: Marie Holmqvist

Hi ,hi... Nej, det var inget av den sorten. Jag gjorde något som jag aldrig gjort förut, jag firade midsommar ensam... :0) jag hade erbjudanden om Klövsjö och segling, men ett båtväkteri på midsommardagen begränsade mina möjligheter.. J-A är i Phoenix å jobbets vägnar.. Det låter kanske eländigt, men det var ganska mysigt.. Jag är ett trevligt sällskap.. ;0) kram!!

Svar: Ja, det är du verkligen :) trevligt sällskap alltså! Sköt om dig och krama familjen från oss när du får tillfälle. Nu är det måndag igen och vi cyklar iväg till varvet för ännu ett nappatag med båten. .. Ännu är hoppet inte ute att hinna med Rallyt :)
erja Ödmark

2012-06-24 @ 13:56:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0