"Driftsnorkling" i Komodo

14sep, Teluk Dalam, Lombok, Indonesien
Position: 08.21.83 S - 116.07.75 E

Vilken vecka det har varit! Vi är alldeles begeistrade i vattenlivet här i Indonesien (om man bortser ifrån att Lasse aldrig får fisk i våra väntande grytor). Våra nyfunna vänner på Roxy, Paikea Mist och Imagine är inbitna och erfarna dykare och snorklare och de tog med oss på snorkeläventyr norr om ön Komodo; Vi tog jollarna ut till ett trångt pass mellan två öar där strömmen var ca 8kn. Där hoppade vi ur jollarna och forsade med strömmen till andra sidan medan vi storögt betraktade livet och naturen under oss; över korallbäddar och djupa raviner for vi i sällskap med stora fiskar, sköldpaddor, hajar, små fiskar och njöt av underbara koraller. Så tog vi jollarna tillbaka och gjorde om "driften" många, många gånger! Vilket paradis för seglare detta är!!

Peter på grannbåten, den supersnabba katamaranen Mojo, var modig. Han kastade ett stort fiskhuvud till varanerna som occuperat en strand på ön Komodo. Han stod bara några meter ifrån dem när de slogs om maten. Modig eller bara dumdristig?! Häftigt under alla förhållanden, se filmen nedan som Stuart på Imagine tagit.

Igår kom vi fram till ön Lombok där vi ska stanna ett tag. Resan hit på ca 250nm, 1,5 dygn, var oväntat jobbig med vindar från alla håll - från 0 till 17m/s, någon måste haft en av- resp. påknapp för skiftet gick på någon minut bara. Passadvindarna hade tagit ledigt så sista biten hade vi västliga till nordvästliga hårda vindar = rakt i den berömda näbben :) Vi avslutade med en trång nattangöring mellan två rev men fick hjälp av bra kordinater från hjälpsamma kompisseglare och av ett enslinjelyse (ny för dagen faktiskt) kunde vi tråckla oss in sakta, sakta mellan lokala kanoter som nattfiskade med starka strålkastare och segelbåtar som låg åt alla håll i den stilla natten.

Här i Lombok ligger det just nu ett trettiotal Rallybåtar och den lokala borgmästaren har via Rallyt bjudit in alla seglare till fest den 20sep. Om alla kommer blir det runt hundra segelbåtar här. Det blir nog high life på den lilla marinan :D

Alldeles nära oss (3nm) ligger Giliöarna dit vi antingen kan ta Ambika eller också ta turbåt, ett måste att besöka enligt Petra och tjejerna :) Fast Giliöarna är hårt utsatta för vind och fyra (4) båtar har draggat de senaste två (2) dagarna - fast de låg på boj - så det blir nog turbåt över någon dag!

Med ön Komodo i bakgrunden låg vi vid dessa vackra öar
With Komodo Island in the background we anchored at these beautiful islands

Ankringsplatsen på andra sidan av ön
On the other side of the island, the anchorage

...med turkost vatten ovanpå en underskön korallträdgård..
...with turqoise water above a wonderful coral garden..

...med strida strömmar, där vi "driftsnorklade" mellan öarna.
...with a strong current (up to 8kn) where we drft snorkled between the islands...

Njuut av denna underbara skapelse, en korall som format sig sig som en lerkruka med blommor i!
What a creation, a coral shaped like a clay pot with flowers in! It´s almost not possible :) I´m quite sure that Gloria on Paikea Mist took this great photo.

Vi simmade med en vänligt sinnad djävulsrocka
We swam with a Manta ray

..och en babysköldpadda
..and a baby turtle

..och en gladlynt firre
..and a happy little fellow

..och massor av andra skapelser
 ..and tons of other creatures

..och former!
..and shapes!

På Komodo, en bjässe med kluven tunga... vi vågade inte sätta foten på stranden!
A giant with a forked tongue...The famous Komodo Dragons in action.
See the dragons fight, filmed by Stuart on Imaginehttp://youtu.be/fDOe5t_qL6Y

Smyckesverkstán i full fart igen. Här med superexperterna Gloria från Paikea Mist och Kicki från Roxy. Vilka fantasifulla alster det blev av diverse snäckor och koraller :)
The jewelery factory at full speed again. Here with super experts Gloria from Paikea Mist and Kicki from Roxy. What imaginative creations it became of assorted seashells and corals :)