540nm till St Helena
26feb, onsdag, Sydatlanten
Pos: S20,55 E002,39
Så hände det som INTE får hända! Vi började lukta lite illa och efter 6 dygn till havs beslutade vi oss för att tvaga oss, oavsett höga vågor och kyliga vindar. Lasse satte på motorn i 30min för att värma vatten för detta behjärtansvärda ändamål. En i sänder gjorde vi oss rena, Nisse och Lasse balanserade på badplattformen och jag gjorde akrobatövningar inne i duschen. Heelt underbart, vi doftade plötsligt som nyponrosor alla tre. Så upptäckte kaptenen att batteriet inte laddade under motorgången. INTE bra. Han testar igen; fungerar inte. Nu är vi helt beroende av solpanelerna och den nya vindgeneratorn (tack-o-lov att vi köpte den). Ändå kan det bli krisigt under gång så ena kylskåpet slog vi av och inledde ”operation handstyrning” för autopiloten tar också massa ström, särskilt i höga vågor och mycket vind. AIS:en har vi på stundtals (så att ni kan se var Ambika är) och plottern är avstängd. Natten som var tog vi rullande 2-timmars pass och handstyrde halva tiden. Bara solen skiner och vinden blåser som nu, ca 15knop) kommer det att fixa sig men vi kan inte lämna St Helena utan att det fixas! Ankarspelet fungerar inte utan motorström och när vi lämnat St Helena är det BARA ankring som gäller ända upp till Västindien!!
Nu är han ju klok, kaptenen, och har köpt en reservgenerator som finns ombord. Nu behövs bara en duktig elektriker så är vi back in business! Men ALLTID måste det vara något! Ni hör att jag är förbannad :D
Igår vände det; den kalla vinden byttes ut mot en ljummare dito, kulingen bedarrade, havet la sig märkbart, den krabba sjön blev plattare, mycket mer behaglig och havstemperaturen har ökat med 10+ grader. Vi seglar nu i 15knop på plattläns med stor och spirat försegel. Vi loggar 7,1 knop SOG. Äntligen!
Solen skiner, fiskreven är ute, stim av flygfisk susar förbi (några missar och hamnar på Ambikas däck), kaptenen läser manualer om ström och generatorer, Nisse avverkar sin 10:e bok (minst) från skeppsbiblioteket och yours truly skriver, tar ut väder, mailar, lagar mat, etc. Alla grönsaker från det avstängda kylskåpet ruttnade snabbt och är nu offrade till Neptun och hans polare.
M.a.o ”just another day at the office”!
Om allt går som det ska blir det färsk Wahoo till middag, vi passerar 0 meridianen om två dagar (inne på västa halvklotet igen) och är framme i St Helena på söndag, efter 12 dagar på havet…
Nisse, Lasse & erja
via Petruschka
Lite bilder från Indonesien:
1000nm till St Helena
23feb, Sydatlanten
Pos: S26,11 E007,07
Månen är halv och lyser mellan de gråsvarta molnen. Nästa svarta vågberg är på väg; den glittrar som silver på toppen innan den börjar fräsa, ryta och skumma när den bryter. Ambika lyfter upp häcken i vågen, 3-4m upp från vågdalen och i nästa sekund är aktern helt inne i bruset och hon börjar sin surf nedför, i vågskummet, i 8-10kn, som skjuten med en slangbella! Det känns i magen och vilket skådespel det är – varje gång!
Nattvakterna fungerar bra och vi har kommit bra in i ”arbetet”, i våra tretimmars skift. Att vi är tre i besättningen stället för två gör stor skillnad i belastning och vi vaknar alla tre utsövda som Törnrosor på morgonarna (nåja). Förra natten hade vi bara ett revat storsegel uppe och gjorde ändå stadiga 6-7 knop i slör.
Vi är inne på femte dygnet och har tillryggalagt drygt 700nm. Vi börjar bli lite väderbitna, det blåser 20-28kn stadigt sedan vi lämnade Kapstaden och vågorna har byggt på, är oftast krabb och stökig, men ibland också elegant och smidig. Det där med att ligga i sittbrunnen och softa i bikini/badbyxor… glöm det! Hittills har det blåst kalla vindar och det man kan göra ombord är att hålla i sig. Läsa och hålla i sig. Läsa, hålla i sig och sova. Läsa, hålla i sig, sova, äta och prata flyg (Nisse och Lasse förstås). Ofattbart hur det kan finnas så mycket flyg och flygfolk att prata om. Obegripligt, men kul förstås, att stridstupparna… f´låt piloterna, kan återuppleva ”de bästa åren” igen och igen och igen….! Nisse var faktiskt pilot på Jaktviggen yrkesmässigt ända tills han blev 55år. Det är ”respect”!
Djurlivet var enormt de första dygnen med massor av sälar, stormfåglar, en val, flera magnifika albatross och massor av små, små svarta fåglar som ser ut som svalor. Sedan avtog djurlivet markant och nu syns någon enstaka albatross sväva och någon stormfågel flyga avancerat. Flygfisken börjar komma men har hittills gäckat Nisses öga. Men det kommer, lovar vi i munnen på varandra.
Väderprognosen som vi tar varje dag via Satellit lovar inte bot och bättring förrän tisdag/onsdag i nästa vecka. DÅ blir det genakersmörsegling och bikini på :) !!
Hörs snart!
Nisse, Lasse & erja
Via chefsadministratören och tillika viceredaktör Petra
Lite bilder från Madagaskar:
Farväl Cape Town och heil havets vågor
När vi kom tillbaka blåste det full storm i vindbyarna och bryggan hotade ge med sig. Men allt höll och framåt natten stillade det sig och lugnet återvände. Det är som våra Sydafrikanska vänner säger; om du inte gillar vädret, vänta bara en halvtimme :)
PS Petra har lovat att hjälpa oss vidarebefordra nyheter från havet via vår Satelittelefon.... :)
Now, the South Atlantic will be defeated (!) and the first stop is St. Helena. We have already passed Cape Point which is the furthest point at the Cape of Good Hope and we are now in RCYC ( Royal Cape Yacht Club ) in Cape Town to check out. We had to go us here, 50 unnecessary miles! A bit unfair for 50% of the boats that has allready left, could leave directly from Simon's Town!
But to take it all in right order; our crew Nisse arrived on the appointed day, the last work on the boat was made, Ambika was launched in hard "cross wind " but it went well, the wind generator was connected improperly and got fixed up and the anemometer could not be fixed at all, for the guy who makes change of cable in the mast did not have time, may be a later question (it seems that it is sensitive to moisture).
After all practical issues was completed we rented a car and made a trip to wine district. When we booked, almost everything was fully booked but we got hold of two rooms in the most beautiful B&B and the trip was an amazing experience at various wineries in Stellenbosch, Franschhoek and Paarl.
It´s a hard life to circum navigate the globe, but someone has to do it!
Inför Sydatlanten
Samtidigt blir Ambika fin igen botten är slipad och målad och den nya vindgeneratorn, en Air Breeze, håller på att installeras, men jisses vilket lågt arbetstempo! Imorgon kommer Nisse gast :) All mat ska inventeras och snart ska ny proviant skaffas som ska räcka helst ända till Västindien, dvs 5-8 veckor. Det blir en utmaning. Ägg och färskvaror får vi nog fylla på lite i St Helena men annars är det nog lite knapert med möjligheter..
A seal had just got the catch of the day, in the marina :)
The days just fly away and we are so privileged to experience so much fun! South African sailing friends, Irene and Rolf on Ketoro , who has organized a sightseeing round the Cape, meeting with old sailing buddies , Lena and Mattias on KatyC , which we have not seen for two years and who happens to be here in Cape Town right now, climbing up to Table Mountain (PUH!), we are helped by nice Tony who owns the chandler shop and he drives us around on errands in his landrover, there are cute penguins and cool seals, good food, long beaches and a warm sun .. what can be a sailor more ask for! Cape Town and the area around here is extremely nice, the people friendly and everything is cheap (at least if you have a stronger currency).
Meanwhile Ambika is beeing painted and the new wind generator, an Air Breeze, is installed , but jeez what a low speed of work! Tomorrow our new crew, Nisse, arrives! Provisioning must last to the Caribbean, ie 5-8 weeks. It will be a challenge. Eggs and fresh produce we´ll get in St Helena but otherwise it's probably a bit hard to find...
Maybe (hopefully) we´ll have time to take a trip to Stellenbosch Winelands and buy / drink some good local wine ... and then we will check out ... then we´ll let go of the moorings, hopefully this weekend :)
..och det varde ljus...
Imorgon åker Ambika upp på landbacken för att bli vacker... vackrare alltså. Hon ska bottenmålas, poleras och så ska ett nytt vindkraftverk (!) installeras. Den nygalvade kättningen ska tillbaka i ankarboxen, etc..
Den 12feb väntar vi vår nya gast, Nisse Gullman, en glad f.d. flygare, liksom Lasse. Hur kul som helst! Sedan är det bara att invänta väder för avfärd.. Eventuellt går första etappen bara runt Godahoppsudden till Kapstaden för att klarera ut om vi inte kan göra det medan Ambika ligger i Simon´s Town... Det kunde man förr men nu är det något med korruption som gör att vissa (!) måste dit och måste då betala ZAR 1.000 (ca 600SEK) för hamnplats under tiden. Hmmmm. Inte okey!
Tomorrow we are also invited to go on a sight seeing tour with Irene and Rolf on S/V Ketoro. That will be a lot of fun!!