Rigghaveri – drama mitt i Sydatlanten
17mar, Sydatlanten på väg till Fortaleza, Brasilien
Pos: S06,10 W022,35
Det var natt, månen sken, jag hade nattpass och satt helt fredligt uppkrupen i sittbrunnen, lyssnandes på Mozarts 40:e symfoni när jag kände en ovan duns i båtskrovet. Inte en sådan där dask från en brytande våg i sidan utan en dov, lite vibrerande smäll. Först trodde jag att vi kolliderat lite lätt i en sovande val men så upptäckte jag att hela backstaget var löst. ”Alle man på däck” ropade jag varpå full aktivitet följde, med ficklampor i högsta hugg, för att försöka förstå vad som hänt. Förstaget med furlingsystem och full genua ute var helt lös men satt ändå fast i masttoppen. Masten vajade farligt – skulle den ramla ner i huvudet på oss??? Om den skulle komma ner skulle vi bli tvungna att låta den går ner i djupet..
Medan vi snabbt försökte reva genuan började det regna och en svart fågel kom och försökte landa på biminitoppen, 20cm från mitt huvud, flaxandes vilt - jag blev tvungen att vifta bort den med kraft. Nisse fick samtidigt ett hårt slag i ryggen och tänkte precis slänga sig platt på durken, helt enligt kaptens order om masten skulle ramla ner, när han fick se den stora flygfisken som låg och flämtade vid hans fötter… M.a.o. full uppståndelse och allaskulle lägga sig i!
Med genuan inrullad, en rigg som hängde och slängde och motorn på, fick Lasse tag i genakerfallet och liften och säkrat masten från fören. Sedan försökte vi gå upp i vind (vi seglade plattläns) för att rulla in storen. På väg upp i vind upptäckte vi att masten var på väg att falla och vände snabbt tillbaka. Masten behövde stadgan från vindtrycket bakifrån. Till sist fick vi fick rullat in halva storseglet på plattlänsen. Vad har hänt; riggen är helt lös men förstaget har inte ramlat ner? Det visade sig vara genuafallet som hängde i svirveln som gjorde att hela paketet inte bara föll och vi kunde sedan bärga försegel och förstag och lägga upp den längst båtsidan. Med genuafallet fastsatt i peken fick vi ytterligare stabilitet och kunde fortsätta färden för segel. PUH!
Glöm stopp i paradisöarna Fernando de Noronho, nu gäller det att komma till ett ställe med pir och helst kran samt att skaffa reservdelar till förstagsfästet i masten; bultar och ”what not”! Vår seglarvän Ilkka på finska båten Melina ligger i Fortaleza och väntade på ankommande crew. Vi skickade mail till honom med ett frågebatteri och baserat på den kunskap vi har nu styr vi kosan dit, 1100nm (ca 8-10dagar!) medan Victor försöker reda ut med Oxelesunds marina vad som ska till för att vi ska få förstaget på plats.
Varför händer det saker för oss när vi är som längst bort i förgängligheten – sist blixtnedslag utanför Vanuatu och nu detta?? Varför händer det över huvudtaget? Varför går en rigg sönder som är helt ny, bytt i Australien..? Kanske, eller snarare troligtvis, har nuvarande skada uppkommit vid blixtnedslaget då halva antalet kardeler i förstaget brann av…
Shit and corruption!!!
Lasse, Nisse & erja
PS Om ni inte helt hänger med i seglingstermerna, strunta i det och tänk er in i att vi är mitt på en stor ocean långt från ära och redlighet (och hjälp), det är natt, vågorna bryter, vinden tjuter, regnet öser ner och vi kanske får en 20 meters mast i huvudet… :D
åhhhh NEJ! Ser scenariot framför mig….. Vilken otur! Men, ni reder upp det, igen. KRAM
I dessa lägen gäller det att ha samtrimmad crew.
Ni synes ha tagit bästa beslut i "vanskligt läge". Vi är inte förvånade...
Grattis till gott sjömanskap och lycka till på väg mot hamn i brasilien.
Kram
Lal o Eva
Återigen har ni visat er duglighet när ni drabbats av svåra prövningar. Imponerande hur ni hanterat situationen! Klarade ni blixtnedslaget så klarar ni detta också - god lycka på färden mot säker hamn!
Bästa Hälsningar
Anders
Proffsigt av er att reda ut även detta. Tänk på att om det är svårt att transportera ett helt stag så använder man ofta idag spektra tamp. Jag har det på min XP och det är normalt både starkare och klenare dimension. Dessutom är det lätt att splitsa och göra öglorna på plats med rätt längder etc.
Shit, pommes frites... Vilket äventyr! Tur att ni har många sjömil i kroppen, god vana och coolt agerande... Håll nu alla grejer upprätt och se till att fixa till allt så att det sitter fast! Ordentligt fast!! En mast huvet' är nog inte så nyttigt... Segla nu lugnt!!! Varma kramar och all lycka på er vidare framfart
Ojojoj. Kämpa på. Vår pushpit lossnade med akterstag & allt när vi hade 12 dagar kvar till Barbados. Dynema Dynema! Sen gick aktre undervanten som var nya, 2år från Benn's(?!?). Ni klarar det! Håll ut, segla konservativt! Så ses vi kanske i Karibien senare i år?
Himmelska fridens torg!!!!! Allt skall ni tydligen behöva prövas igenom innan ni har gjort det kompletta varvet runt! Allt tyder dock på gott sjömansskap, kalla huvven, medhjälpare utifrån (flygfiskar och fjäderfän), så något vingklippta kan ni ta er till säker hamn och fixa detta - igen!!
Vi önskar er allt gott och vi säger som Marie: ALLT SKA VA ORDENTLIGT FAST!!!
Lycka till och vi håller alla tummar och tår för att det skall hålla hela vägen fram. Kramar i massor från oss. (Även här en vingklippt)
Jo vi är kvar! Stannar till nästa säsong! Sen får vi se. Fix i massor på båten om vi skall korsa fler hav, ex stilla havet. Så vi passar på att ta det lungt. Vilka stopp planerar ni i Karibien? Vi befinner oss på Dominica nu, går norr sen söder. Må gott & lycka till med reparationerna.