Mot Fatu Hiva – EN JÄTTEVAL!

Midsommar 24jun 2011
Position:  02,30S 097,45W

”Stökigt men snabbt” är ledorden för de första dygnen! Första dygnet loggade vi 180nm (personbästa för Ambika) vilket blev ett fartsnitt på 7,5kn! Andra och tredje dygnet 160nm. Men priset är en skumpig seglats i halvvind, 8-14ms, motström, brytande sjö och med revade segel. Ett dygn efter oss i spåret ligger segelbåten ”Good News” och med dem har vi HF-kontakt varje dag. En läkare i kölvattnet är ju superbra ; )

Varje morgon hittar vi små squids på skarndäck, inte mer än 5-10cm långa. Hur i hela friden hoppade de upp med sina korta ben (eller är det armar)? Antagligen följde de stackarna med brytade sjöar… Andra djur vi sett är pyttesmå fåglar, snabba som svalor, äter något från havsytan, havssköldpaddor på 3000m djup(!), stora delfiner och så flygfisk så klart, stora stim.

Igår, strax före mörkret, fick vi upp en jättestor svärdfisk, 185cm lång och vägde över 20kg (Lasses bedömning : )

Idag, midsommarafton, sitter jag och läser en bok (I Cooks farvatten) när jag nästan får hjärtslag. EN JÄTTEVAL, större än Ambika, frustar ut en kaskad med vatten fem meter bakom mig. Jag skriker något oartikulerat till Lasse som är nere i ruffen, han hör att det är bråttom. Vi klamrar oss fast i båten under sprayhooden. Bara valen inte får för sig att hälsa på oss lite kärvänligt, en puff med stjärten på kölen och vi får kalla på MAYDAY!  Valen kommer upp igen 10m från fören, flåsar med två andningshål (!) och dyker ner. En gång till gör han så och sedan är han borta, PUH vilken pärs!!!! Jag vågade inte gå ner för att hämta kameran, det grämer mig nu! Pilotvalarna på Galapagos var som stora delfiner jämfört med denna jättelika bjässe!

Med bultande hjärta går vi så småningom ner i pentryt och förbereder midsommarlunchen, sill som sig bör (tack Anette och Göran) och jordgubbar med grädde till efterrätt, visserligen på burk men ändå : D. Mums och så snaps förstås (en liten, liten en..).

Nu hoppas vi att valkillen inte har några kompisar som vill hälsa på också!!


Petra lägger in en galapagosbild – på valar kanske…: )

Här fotas valarna för fullt! (...typ 300 bilder på tio minuter :P)  Taking photos of the whales, 300 pics with the same motif :P

Här fotas valarna för fullt! (...typ 300 bilder på tio minuter :P)
Taking photos of the whales... 300 pics with the same motif... :P



De kom så nära att man blev nedstänkt när de andades ut. Vilken upplevelse!
The whales were very playful and came extremely close to the boat.



Mamma och pappa, otroligt nog fortfarande kära efter ett år tillsammans på båten! :O
Still in love after a year on a boat <3, amazing!



Inte jordens mest aktiva djur...
Lazy iguana cilli'n in the sun.



Galapagos Golden Retriever



Ornitologen lockar på fåglar med ett "pysssch pyssscchh-ljud" vi fick lära oss av en fågelexpert.
Mom allures the green finches with with a "pysssch pysssch-sound" we learned.

Kommentarer
Postat av: Lina

Hej på er,



Vad glad jag blev när jag hittade er blogg häromdagen. Tack för att ni delar med er av er fantastiska och inspirerande resa! Jag kommer själv ta mina första stapplande steg i mitt egna seglingsäventyr nu i sommar...vilket innebär en kurs jollesegling! :)



Lycka till med allt!



Varma hälsningar,

Lina

2011-06-26 @ 16:08:09
Postat av: Eva och Hasse

Det låter fantastiskt !

Kram Eva o Hasse

2011-06-26 @ 22:41:40
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0