På ett stilla hav mot Nya Zeeland

05nov, Stilla havet
Position: 25,20 W 178,28
700nm kvar till Opua
Det var ett helt omöjligt väder att förutsäga. Om vi inte sticker nu får vi ”Analysis paralysis” av allas väderfunderingar, resonerade vi och hissade seglen för tre dygn sedan. Dessutom hade Lasse precis läst ”A Voyage for Madmen”* och nu vill han absolut prova på att ”dreja bi” :D (not so funny tycker jag…)
Ett gäng har nu kommit fram till NZ, det tog dem 7 dagar i hård vind. Vi, tillsammans med ett par båtar är på väg och ett stort gäng är kvar och tänker segla på söndag. Flera går först till ”Minerva Reef” som ligger ca 250nm sydväst om Tonga. Där kan man stanna och ”invänta väderläge” mitt i en revlagun mitt i öppna havet…! Detta rev har, tro´t eller ej, fortfarande ”väpnad konflikt” mellan Fidji och Tonga om besittningsrätten…. (HERREGUD!!)
Seglingen har i alla fall börjat bra och lugnt, lite väl lugnt just nu, med spirat försegel gör vi hela 5kn, WOW, jämfört med förra dygnets snittfart på ca 3kn!! Det är rena semestern :P.
Vi är nu inne på tredje dygnet och har 700nm kvar (av ca 1100). Minerva Reef har vi passerat och går raka spåret mot Opua. Havet är platt och det har varit strålande sol ända tills idag då det är lite mulet och åskmolnen närmar sig stadigt.
Nej, nu ska jag ta en ny väderprognos via HF (vilken bra grej) och sedan baka kokostoppar, till Lasses stora glädje :D
****

*Boken ”A Voyage for Madmen” handlar om Knox Johnston och ”grabbarna boys” som tävlingsseglade jorden runt single handed i 9 deltagande båtar, UTAN ATT STANNA, anno 1968-69.EN (1) kom i mål och en begick självmord. Gissa om de hade det tufft ibland!!!!!! Den ledande franska båten bröt tävlingen för att segla ytterligare ett varv runt jorden!

PS. Vinnaren, Knox, gav hela sin prispeng till änkan (hedervärt) och han blev sedan dubbad till Sir och är fortfarande aktiv skribent i Yachting World.

Inlägget är publicerat av viceredaktören, Petra Ödmark :D

Kommentarer
Postat av: Peter

WOW!! (Franska)

Bon Voyage!

Hoppas ni får en riktigt fin överfart, det är ni värda.

Osso lite kokostoppar förstås.

Det mest spännande här hemma handlar om Papandreo och Greklands ekonomi och politiska stul. Vilken följetong!!

Happy sailing!

2011-11-06 @ 11:51:07
Postat av: Tove Hultman

Här hemma i höstrusket drömmer jag mig tillbaka till Stilla havet, att baka kokostoppar och fiska tonfisk. Tack igen! (Erja, jag jobbar på mitt gästboksinlägg också, kommer snart..) Lycka till med överfarten!

Fair winds!

2011-11-07 @ 15:43:53
Postat av: lasse & erja

Hej Peter och Tove och tack för era hurrarop! Det känns skönt att vara parkerade nu ett tag och upptäcka NZ ;) Tror nog att det blir många wow-upplevelser här (på flera språk :)

2011-11-12 @ 07:50:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0