Fångar i lagunen

03apr, Hulhumale, Male, Maldiverna
 
Vi hade en lång dagsetapp framför oss och därför steg vi upp i ottan för att ta oss ut ur lagunen vid Holiday Island för att gå till Halaveli island i samma atoll (Ari). Det gick inte så bra. Solen stod för lågt och vi kunde inte se korallhuvudena som vi vet omgav oss. Det var bara att vänta tills solen stod lite högre på himlen. Sedan var det bara att kryssa sig ut och passera genom det trånga passet ut ut lagunen och in i atollen. Vi beslutade oss för att gå ut ur atollen också och segla (med motor i svag motvind) på östra sidan för att slippa ha ögonutkik hela dagen. Sjökortet stämde dåligt denna dagen med rev som var förskjutna en halv distans och det fanns öar i verkligheten men inte i sjökortet..!
 
Vi angjorde Halavelis lagun sent på eftermiddagen genom en otroligt smal ränna med 3.1m som lägsta djup. Intressant! På Constance Halaveli Resort bodde Hans och Ingeborg kvar, det var deras sista dag i Maldiverna och tillika Hans födelsedag (nästan:). De bodde verkligen så lyxigt som man kan bo i en s.k. "water villa" på pelare i det turkosa havet och med en läcker egen liten swimmingpool på terassen! Fantastiskt! Vi åt middag tillsammans i den trevliga bufférestaurangen på stranden och nästa dag kramade vi våra gastar adjö, innan de tog sjöflygplanet och Turkish Airlines hem.
 
Nästa morgon blev uppskakande. Vi klev upp tidigt för att dagsegla tillbaka till Male och gå ut ur lagunen i  halvhögt tidvatten. Mitt i den 15m breda rännan satt vi fast i revet. Neeej, det är inte sant, tänkte vi, jag som utkik på fördäck och Lasse styrde! Dessutom var tidvattnet på väg till lågvatten, ytterligare 50cm. Lasse gjorde flera försök att backa och till sist gick det, vi kom ut på fritt vatten. In i lagunen igen och ankra. Vi bryggde en stark kopp kaffe och begrundade "läget". Nästa högvatten skulle vara kl1700 vilket skulle innebära mörkerangöring i Male som låg ca 35nm bort. Därpå satte vi oss i jollen och lodade djupet i rännan med rep med djupmarkeringar och som tyngd, jolleankaret. Det visade sig att man skulle hålla sig helt på den högra sidan mellan stolparna, där fanns en knappt 5m bred ränna som var LITE djupare. Bra, då vet vi (vi måste haft absolut megatur när vi kom in..). Medan vi lodade kom en resortpersonal ut med sin speedboat och sa att vi ABSOLUT INTE får fiska i lagunen!! Herregud, vad tröttsamt! 
 
Kl1600 drog vi upp ankaret igen och gjorde ett nytt försök, väldigt nära den högra stolpen och i ganska kraftig vind snett från sidan. Det var pirrigt men med 3,1m som lägsta djup (igen) klarade vi biffen. PUH! Som plåster på såren fick en härlig segling i 7-8knops fart i bidevind hela vägen till Male där vi ankrade i mörker nära vår tidigare waypoint :D Vi sov som grisar den natten!

Så imorse var det lite småkrisigt igen, vi satt fast i korallerna med ankaret eftersom strömmen var väldigt strid på vår plats och ankaret ville linda in sig i dem. Efter en stunds lirkande fick vi loss kroken och flydde fältet. Vi gick till en ankringsplats norr om flygplatsen, vilket resulterade i ett herrans debakel från vår agent. Vi hade inte lov att gå dit trots att det inte fanns någon annanstans för en liten båt att ankra. I 40-50m ankrar man bara inte, inte med 60m kätting som vi har! För att göra en lång historia kort beställdes tullbesiktning av Ambika. Det visade sig vara ett "piece of cake" att göra (en tullare kom ombord, tittade sig omkring och sa; ta inte med alkohol iland och bjud inga "locals" heller). That´s it! Det skulle vi såklart ha gjort dag ett om vi hade fått relevant information! Nåväl, NU ÄR VI FRIA! Vi kan röra oss som vi vill inom landet. Vilken skön känsla!!


 
 

Prisoners in Halavela lagoon, Ari Atoll

One morning was a bit shocking. We got up early to sail from Halavela back to Male and go out of the lagoon in half high tides. Amid the 15m wide trench, we were stuck on the reef. NOOO, and in addition, the tide was on the way to low tide, further 50cm. Lasse made several attempts to back and finally did it! Back to the lagoon again and anchor. We brewed a strong cup of coffee and pondered the situation. The next high tide would be kl1700 which would mean a dark landing in Male, 35nm away. Then we sat in the dinghy and sounded the depth of the trench with ropes with depth markings. It turned out that we should keep well on the right side between the posts, there was a barely 5m wide chute that was LITTLE deeper. Good, then we know. While we sounded a resort staff came out with her speedboat and said we were ABSOLUTELY NOT allowed to fish in the lagoon! My God!

Late that afternoon we pulled up the anchor again and made another attempt (at high tide), very near the right post and in fairly strong wind. It was nerve-racking but with 3.1 m as the lowest depth (again) we managed. POOH! As a "plaster on the wound" (Swedish saying), we got a lovely sail, 7-8kn all the way to Male, where we anchored in the dark near our previous waypoint: D We slept like pigs that night!

This morning we were stuck in the corals with the anchor. After a few attempts we got the hook off and fled the scene. We went to an anchorage north of the airport, which resulted in a scoldning from our agent. We were not allowed to go there even though there was not anywhere else for a small boat to anchor. In 40-50m dephts you just can not, not with 60m chain as we have! To make a long story short, our agent ordered a customs inspection of Ambika. It proved to be a "piece of cake" (a customs officer came on board, looked around and said, do not take alcohol ashore and don´t give any to locals). That's it! We would of course have done the inspection on day one if we would have known! Well, NOW WE ARE FREE! We can move as we want within the country. What a great feeling!



Hans and Ingeborg´s last day in "Paradise".

 

Perfect luxoury, a private swimminpool :)


Great snorkling in Halavela, Ari Atoll. Don´t know the name of this little cute one...
 
 
This is the entrance/exit to Holiday island lagoon, much wider than the entrance to Halavela lagoon where we were stuck! 
 
 

This is a special buildt Twin Otter whith huge windows, used in Grand Canyon USA for sight seeing flights. Maldives air taxi found the aircraft as a wreck and restored it to mint condition, it took 6300NMH of work.


We counted to more than 30 different spicies at the reef.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda Wictorin

Åh vad vackert det är.
Det är verkligen en dröm att få åka till maldiverna=)

Alltid lika spännande att läsa om era äventyr när man själv sitter hemma i ett grått och småkallt Sverige.

Den sista bilden på fisken ser ut att vara en krabat som tillhör blås och piggsvinssläktet. De är så söta. Ser man dem framifrån tycker jag de ser ut som E.T. Så jag kallar dem E.T fiskar ;)

Ha en fortsatt härlig resa. Jag väntar med spänning på uppdateringar

Mvh Linda

Svar: Hej Linda, gällande E.T. vi tycker han ser ut att ha sålt smöret och tappat pengarna :DMaldiverna är verkligen vackert men snart ska vi lämna och segla iväg till Chagos, ett nytt äventyr av stora mått för oss för där är det totalt obebott! Ha en skön vår!!
erja Ödmark

2013-04-04 @ 08:37:05
Postat av: Marie Holmqvist

Lite äventyr låter det som... Tur att det händer nåt' lite då och då så ni inte blir uttråkade...;0) Stärkta av många, långa, härliga dagar i Björnriket är vi i storstan' igen fulla av ny energi! Solen hänger sig kvar och våren anas... Även här kanske vi tids nog får värme. Maldiverna låter lockande förutom det där med de religiösa aspekterna. Trist.. Men ni njuter säkert i fulla drag ändå och fulla får ni väl dricka er ombord.. ;0) Sköt om er go vänner!!!

Svar: Hej Marie! Det går ingen nöd på oss. Vi ligger ankrade brevid en engelsk båt (dom har varit tre år i Indien). De ska som vi nu till Chagos.Njut av våren!
erja Ödmark

2013-04-04 @ 21:13:35
Postat av: Hans Johansson

Hej vänner, resan hem gick smidigt. Började arbeta igen i onsdags och det mest av visa upp solbrännan, va social och berätta alla historier om alla "påsk käringar" på Halaveli. Västkusten har bjudit på friskt vårväder, med strålande sol och nästan +10 och nattfrost.
Hunnit vara "spårvagnsexpert" , och lite annat kul som vi diskuterade vid solnedgångs GT. Ingeborg har startat hårdträningen, vårsysslorna, kört tvättmaskin och är ikväll i gbg och hjälper Anna att välja kakel till Torpet.
Satsade optimistiskt på Friskis&Svettis ikväll och den goda maten och drycken kan skall nu jobbas bort. Sitter nu här med träningsvärk och imorgon fredag blir det jobba från Tjörn. I helgen skall vi börja putsa på BlueS och förhoppningsvis skall hon segla om några veckor. Tack för allt igen!

Svar: Hej Hans! Kul att ni ville vara med dock kunde vi inte bjuda på någon segling pga av vindbrist bättre lycka nästa gång.Om tre dagar styr vi mot Chagos, kolla passage weather det är en elak orkan söder om Cagos med vindar upp till 90kn
erja Ödmark

2013-04-04 @ 22:14:58
Postat av: Peter

Det ser bara sååååå härligt ut!
Tyvärr får nog jobbet på Twin Ottern anstå, tills ungarna flyttat iaf.
Men det vore ju bara så himla kul!
Hade en dröm om att jobba på Chalk's i Miami också.
Dom flög med Grumman Albatross, Mallard och Goose till Bahamas.
Jag får nog nöja mig med min tid med J3 på flottörer. Det var nog det roligaste jag flugit någongång :)

Nu struntar jag i om det är 40cm snö kvar. Nu åker utemöblerna fram igen!

Skota hem!

Svar: Det är också ett beslut: att ta ut utemöblerna när det är 40cm snö :) Ombord på Ambika har det jobbats med att fylla alla upptänkliga tankar (diesel, vatten, ren tvätt, gasol, mat, böcker, etc.) Imorgon startar vi resan söderut i Maldivernas atollvärld..
erja Ödmark

2013-04-07 @ 09:28:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0