Utflykt i Sri Lanka

16mar, Galle, Sri Lanka

Något mörbultade av bilresor, safarijeepar och skrangliga tåg kom vi tillbaka hem till Ambika igår kväll. Hans och Ingeborg hade anlänt med bil från Colombo dagen innan utflykten och installerat sig ombord. Så var det dags; vår minibuss, vår chaufför och vår guide var redo för en fyradagarstur runt Sri Lanka. Vårt mål var att komma upp till Sigiriya (Lejonets berg, se nedan) för att se ruinerna av det antika palatset på den plats som en gång var Sri Lankas huvudstad. Det skulle vara den sista etappen på resan.

Första dagen åkte vi bil till Yala National Park och det kändes som alla 20 miljoner invånare var ute och körde sina lastbilar, Tuktuks och andra fordon på "våra vägar". Ett rent under att man överlever deras omkörningar...  Väl framme efter en tretimmars bilfärd bytte vi fordon till en jeep och ny guide och störtade med dödsförkt in i nationalparken. Det var dock mitt på dagen och vi hade inga större förväntningar på att se så många djur (som mest befinner sig i rörelse i gryningen och skymningen). Men vad vi bedrog oss! Vi fick se elefant, leopardhona med två små ungar, vattenbufflar, apor, varaner, hjortar, storkar och mycket mera - en lyckoträff helt enkelt! Lite möra efter den omilda behandlingen i jeepen satte vi oss oss och bilade ytterligare tre timmar upp till byn Ella, där vi övernattade på ett hotell högt upp på en bergtopp med utsikt över SriLankas högsta berg, Adams Peak 2240m.ö.h. Vi somnade sött på kudden.

Andra dagen tog vi tåget i 1:a klass till Kandy. 1:a klass visade sig vara av det slag som vi skulle betrakta som max 20:e klass hemma. Vi undrade i vårt stilla sinne hur 2:a och 3:e klass såg ut.... Men det var en fantastiskt fin resa över den böljande högplatån med alla te, kaffe och grönsaksodlingar. Engelsmännen hade byggt järnvägen i början av seklet för att transportera varorna till Kandy för vidare transport ut i världen. Tyvärr har Sri Lankeserna inte gjort mycket av teknisk förvaltning så det såg ut som det gjorde då. Sju timmar tog resan och bilen tog oss sedan i mörkret till ännu ett hotell på en ny bergstopp.

Tredje dagen besökte vi Kandys "Tempel of the Tooth", ett stort tempel där Buddahs tand är förvarad. Tanden som säkerställer ägarens makt över landet!! Portugiserna försökte ta tanden med våld men Sri Lankeserna hade påpassligt lagt dit en replika av tanden, så det blev lång näsa. Tyvärr så tyckte vår certifierade guide att hans engelska var bättre än den var och av fakta förstod vi nog bara en bråkdel. Men en fröjd för ögat vär det och om man tog bort alla turister kunde man känna andligheten svärma runt om oss. En promenad runt den stora konstgjora sjön, byggd 1807 för att förhöja stadens skönhet, fick avsluta besöket i den vackra staden Kandy.

Men nu var vi VÄLDIGT trötta på att skumpa på de trånga, och av bilar och gångtrafikanter, fyllda vägarna och tog ett beslut om att åka hem. Vägen till Sigiriya skulle innebära ytterligare 12tim bilresa.. och vi längtade till havet. Dessutom hade vår medhavda guide inte en tillstymmelse till kunskap om hur man guidar och hans engelska var, milt sagt, rudimentär. Därmed fick vi ännu en anledning (Sigiriya) att komma tillbaka till Sri Lanka en annan gång :) Sri Lanka är ett jättefint land med vänliga människor och mycket att se så vi skulle gärna komma tillbaka.

Ambika låg kvar orördfast väldigt dammig. Det var skönt att ligga i sin egen säng igen. Det ligger bara fyra andra segelbåtar här där det förr, före piraternas tid, vimlade av långseglare. Jättesynd om de människor som lever av att hjälpa "yachtisar". De flesta tar sina båtar på fraktfartyg över till medelhavet, några få seglar till Sydafrika.

Idag är det dags för att fylla upp alla tankarna med diesel, vatten och mat och imorgon planerar vi att segla iväg 420nm till Male i Maldiverna där Hans och Ingborg mönstrar av för att tillbringa lite tid på någon resort och sedan  flyga hem till Tjörn. Prognosen säger svaga vindar och någon regnskur så vi får nog använda oss av järngenuan till dels. På Maldiverna är all proviant svindyr, sägs det, och i Chagos ( där vi ska vara en hel månad)  finns INGEN mat/vatten/diesel/människor överhuvudtaget så vi ska fylla förråden till bredden - och så lite till!

On a mountain topp in Ella, Sri Lanka. From the right; Hans, Ingeborg, Lars & erja

Yala National Park - a great adventure!

The Elephant Rock

Lots of Jackals..

many kinds of monkeys

Peackoks

A Water Buffalo SPA

A huge Elephant, 40 years old

A Leapard with her two cubs. She had three cubs a couple of days ago, said the ranger :(

Green Bee Eater and many other species

Train ride from Ella to Kandy - a "first class" experience!

Kandy - a beautiful town in the highlands

This is where we went...It took three days and two nights!

Postat av: Urban o Cricco

Vilka fantastiska upplevelser ni får. Dessutom ackompanjerat av otroligt fina bilder. Skitkul att läsa och se helt enkelt :-) Kramar till er och lycka till med seglatsen till Maldiverna!!

Svar: Det är syn att inte klaga :) Nu ligger vi utanför Male i Maldiverna och väntar på en massa tillstånd... vi får bara gå till obebodda öar av rädsla att vi kan ta med oss "drugs" från Ambika till befolkningen. Ett muslimskt kontrollsamhälle som heter duga. En upplevelse i sig! Hörde av Petra att det vackert och soligt i Björnrike, hoppas ni har en släng av det också. Många kramar från oss
erja Ödmark

2013-03-17 @ 16:52:16
Postat av: Marie Holmqvist

Oj, oj, oj vad tiden går!!! Snart är ni väl på Maldiverna.. Ikväll är det tjejmiddag hos M-L så vi får väl stirra på din tomma stol och tallrik ikväll också :O( På fredag åker vi upp till Björnrike för att spendera en vecka inkluderat påsken. Kanske får vi pussa på era barn... Först är det TURen i Götet på to och fre och därefter styr vi mot Briket..
Må gott goa´ vänner och hoppas ni har fullt med vind i seglen!!!

Svar: Hoppas ni hade kul på tjejmiddagen, lite talibandanser kanske? Det är enligt Petra helt galet vackert i Brike, 6 grader kallt och strålande sol. Hon är där med 10 (!) kompisar. Victor planerar komma upp nästa vecka. Så det blir ni som får pussa på våra telningar, tack för det :)Vi är i Maldiverna nu och gastarna har lämnat skeppet och tagit in på lyxigt resort här. Vi blir nog kvar ett tag och kajkar runt i atollvärlden.
Hoppas ni får en riktigt GLAD PÅSK däruppe och hälsa alla!!