Richards Bay

30okt, Richards Bay, Sydafrika

Det har regnat kraftigt och oupphörligt i tre dygn. Vi väntar på ett väderfönster som gör det möjligt att segla vidare söderut, mot Durban, bara 90nm, men ack så viktigt att det ”rätta” vädret infinner sig. Vi måste få gjort en del tekniskt underhåll och Durban är stället att göra det på. Vi måste packa om livflotten och vi vill köpa/installera en ny vindgenerator inkl. regulator. Lilla Rutan (Rutland 913) har gett upp.

Richards Bay är en plats där det inte finns så mycket att göra förutom att bege sig till närliggande naturparker (Game Park Reserves). Det är världens största kolexporthamn, en industristad med knappt 60 000 invånare utan ett egentligt centrum, bara en shoppingmall att fördriva tiden i. Nu har vi gjort mallen i både höger- och vänstervarv ett antal gånger och (med en slankare plånbok) väntar vi ivrigt att segla vidare.

Här på Zululand Yacht Club kan man träffa andra likasinnade på en öl eller två i baren men de flesta av våra seglarvänner har fortsatt söderut redan. Flera av dem har haft det tufft på vägen med upp till stormvindar och hög sjö trots att prognosen såg bra ut när de stack. Här på land ligger en finsk båt, S/Y Melina som nu fått rodret lagat på sin Malö 43:a efter att ha kolliderat med en sovande val på natten. Det var inte kul, tyckte de. Vi läser i vår nyinköpta ”South Afrikan Nautical Almanac” att sträckan Durban till Port Elisabeth är den svåraste (läs värsta) på hela jorden-runt-seglingen… Grattis säger vi till Elisabet och Marianne som mönstrar på här. Indiska Oceanen har alltså inte tappat greppet om oss ännu. Vi ser fram emot att ”landa i Kapstaden” i slutet av november och sedan till den lugna men LÅÅÅNGA sträckan över sydatlanten till St Helena.


En ny solpanelsregulator är installerad, den tredje i ordningen. De har blivit förstörda av saltvatten inne i ”elcentralen” och nu vet vi varför; Doradoventilen på rufftaket hade vi glömt att stänga och när Ambika lekte ubåt på vissa sträckor kom det in saltvatten som, såklart, letade sig in till det enda stället det INTE får komma saltvatten, i elcentralen! Annars är Ambika helt torr, inte en enda lucka läcker och nu inte heller Doradoventilen för den kommer att vara tillbommad med lucka när vi seglar - från och men nu :).


Medan vi väntar har vi (läs jag) kontrollerat hur midje- och andra mått har artat sig sedan avresan. Det var inte roligt; magmåttet (alltså den delen av magen som ligger precis under midjan) har kraftigt ökat i volym på senaste tiden. Vi får skylla på Kapten Totte då vi i hans sällskap smörjt kråset, alternativt på hög ålder. Dags för "åtgärder" igen! Som tröst är vi slanka som vidjor om man jämför med invånarna i Sydafrika. Wow, där kan man prata om volymer!

En annan aktivitet som pågått under tiden på havet är att lära en av Kapten Tottes klurigramsor och jag tror att jag äntligen klarat biffen:
”På tallrik ätes efterrätt. Men om man tänker efter rätt, man även tallrik kallar en skog som talrik är på tallar” :D


Outside the breakwater people (young people) are surfing...
 
 
...we just hope they are careful!
 
 
 
This little-big visitor is checking out new arrivals at the marina :)

 

It has been raining heavily and incessantly for three days. We are waiting for a weather window that makes it possible to sail further south towards Durban, just 90nm, but oh so important that the "right" weather comes around. We have to do some technical maintenance and Durban is apparently the place to do it. We have to repack the raft and we want to buy / install a new wind generator, our Rutland 913 have given up.


Richards Bay is a place where there is not so much to do except to visit the nearby Game Park Reserves. It is the world's largest coale export harbour, an industrial city with nearly 60,000 residents and without a proper center, just a shopping mall to pass time (which we have done excessively). 


Here at the Zululand Yacht Club you can meet other like-minded people for a beer or two at the bar but most of our sailing friends have continued south already. Several of them have had a rough time at sea with strong winds and heavy seas despite that the forecast looked good when they left. Here on the hard is the Finish S/V Melina who had the rudder repaired at his Malo 43 after colliding with a sleeping whale at night. It was not so funny, they thought. We read in our newly purchased "South African Nautical Almanac " that the route from Durban to Port Elizabeth is the most difficult (read worst ) on a round-the-world cruise ... The Indian Ocean has not lost its grip on us yet. We look forward to arriving to Cape Town in late November and then to the calmer but looong stretch across the South Atlantic to St Helena and further.



 


Kommentarer
Postat av: Mary af Rövarhamn

Det har regnat i tre dagar i Kapstaden också, och så är det ännu kallare. Om det nu är till någon tröst. Vi hade en rätt bra seglats söderut, med bara ett stopp på vägen. Lite mycket vind och stökig sjö vid ett par tillfällen, men ingen fara alls. Så det behöver inte vara så farligt. Men visst är det skönt när man har det bakom sig, det är det. Hoppas allt fix löser sig snabbt och smidigt i Durban, så ni hinner hit innan vi seglar vidare ... Kram, Linda

Svar: Brrrrr! Ja, pyttelite tröst var det att höra :) Skönt att höra att ni hade en bra seglats och ni tog ju ett stort skutt. Vi tänker nog ta lite mindre hopp i bra väderfönster även om städerna på vägen inte är så charmiga. Vi hade hoppas kunna ses den 09nov, på den största dagen av alla, men det är nog kört. Vi måste få fira Otto när vi ses igen, förhoppningsvis innan ni drar från SA!! En stor kram till hela familjen!
erja Ödmark

2013-10-31 @ 16:03:20
URL: http://www.symary.com
Postat av: Mary af Rövarhamn

Ja, att Otto fyller år den nionde november kan ingen ha missat. Han berättar för alla, gärna flera gånger : ) Francis Bay, Knysna och Mossel Bay lär vara fina städer. Men det norröver klarar man sig utan. Fram tills dess bör ni utnyttja fönstrena så långt och så länge det går. Ingen mening att dra ut på plågan såvida ni inte har något ärende i hamn. Kram, L

Svar: Det låter vettigt, att dra så länge fönstret är öppet. Våra nya gastar kommer till Durban den 15nov och då drar vi så fort vi kan. Då får Lasse tre tjejer att "rå om" ;) Sköt om er /erja
erja Ödmark

2013-10-31 @ 16:34:59
URL: http://www.symary.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0