Ingenting händer...

28jun, Cairns, Norship Yard
 
Det har känts lite tröstlöst. Vi är otåliga och vill vidare på färden men det är bökigt att få det att hända i vår takt. Varvet är lite brända av andra "försäkringsfall" och vill ha betalning av Pantaenius i förväg, Pantaenius betalar (enligt skaderegleraren) men Norship hävdar att betalningarna inte kommer... och så har det fortsatt i dagarna fem. Idag känns det lite bättre efter gårdagens telefonkonferans där alla var överens om nästa steg. Nu håller vi tummarna! Hårt!

På vardagarna är vi på varvet på heltid, upp i ottan och hem i skymningen. På helgerna roar vi oss med cykelturer, fotografering av  fåglarna som har natthärbärge i "vårt" träd utanför hotellet, besök i Botaniska trädgården, muséer, etc. Kameran går varm förstås :D

Igår beställde vi en ny gummijolle med aluminiumbotten från Brisbane som ska komma med frakt hit nästa vecka :)

 
 
When not working, as we do on the yard every weekday, we watch the birds getting a night´s rest in "our" tree ouside the hotel room, visit the Botanic garden, hike with the bikes to the beaches up north, etc.... and take a lot of photographs of course :D
 
 

Förstaget

26jun, Cairns

9 kardeler av avbrända av blixten! Några har smält inne i ändstycket..


...Midsommar "on the hard"!

22jun, Cairns
 
Det är midsommarafton och det märks då inte här. Det är en helt vanlig dag mitt i vintern, solen lyser och palmerna vajar för vinden. Igår var det midvintersolstånd. Fåglarna formligen skriker i vissa utvalda träd, allra mest i gryningen och skymmningen. När arbetsdagen är slut idag ska vi gå ut och äta gott på någon trevlig "lokal" och tänka på er som snart ska hoppa små grodorna =D
 
Elkillarna jobbar hela dagarna och I onsdags kom killarna som inspekterar riggen och deras dom var: Ambika har fått ett direkt nedslag i masten! VHF antennen är bortsmält, tamparna ser krokiga ut, sex kardaler i förstaget är brutna, minst. Detta var bara en snabb visuell besiktning och masten måste tas ner vilket sker på måndag. Vi får nog anse det som en väldig tur att Lasse var nere i salongen för att väcka mig OCH att förstaget höll för en bitvis ganska ruff segling hit. Å tur ska man ju ha!
 
Arrangörerna för Indonesienrallyt är väldigt hjälpsamma och har meddelat att vi kan söka visumet i Darwin på distans, via post och att vi kan få tillbaka alla pengarna om det skulle bli så illa! Pantaenius är också angelägna om att allt ska fungera. Vi (Lasse) jobbar fulltid med reparatörerna och (jag) administrerar och för logg. Så går dagarna... och plötsligt en dag blev det midsommar :D

 
GLAD MIDSOMMAR!
önskar
Lasse & erja

 

Lasse & Peter kollar ankarspelet... som inte fungerar :(
---
The windlass does not work and several burnt contacts were found :(


Man ska inte bege sig ut och vada längst floden...
---
Crocodiles everywhere...



Polisen haffade oss för olovligt körande - utan hjälm - och tvingade oss att gå resten av vägen till hotellet eller betala 100 AUD i böter. Nästa dag, inköp av cykelhjälm :)
---
Caught by the police for unlawful driving without helmets. Walk or pay 100 AUD was their message. Next day we bought new helmets :)



Arbetsmiddag på hotellet...
---
Dinner in the hotel room...



...medan vi tittade på hur fåglarna som vanligt samlades kl.1800 i sitt träd (utanför vårt fönster) inför natten. Kl0600 på morgon flög de iväg igen :D
---
...while watching the big birds gathering for a good nights sleep in the tree just outside our window :D



 

Utflykt till Kuranda - Visit to Kuranda

18jun, Cairns

Vi beslutade oss för att göra Något Helt Annat för ingen arbetade på varvet i helgen. En söndagsutflykt till Kuranda blev resultatet. En historisk järnvägstur med spåret byggd på slutet av 1800-talet och ett gammalt tåg, ett besök på en nationalpark, aboriginer som instruerade spjut- och boomerangkastning, dans, didgeridoo...

På kvällen avslutade vi dagen med en supergod middag på en australiensisk restaurang. Där smorde vi kråset med känguru, krokodil, ostron, jätteräkor... en värdig avslutning med smaksentationer vi inte visste fanns :D

Efter middagen tillbaka till lilla (hemska) hotellet med en alldeles för kort säng så fötterna sticker ut och pyttepyttepyttesmå myror springer omkring på det skrangliga kylskåpet och på den lillalilla TV:n som, för övrigt inte fungerar... Enda fördelen är att den ligger mitt i centrum så det är nära till allt. Ut till Norship varv tar det 17min med cykel. Nu har vi bott här i fyra dagar... det räcker!

Nu är det måndag igen och elektrikern har varit här i flera timmar för att kolla 220-systemet för att sedan gå över till 12V-systemet så att killen som jobbar med batterier, och han som jobbar med elektronik kan komma igång. En "break trough" har varit att vi fick kontakt med en fantstisk kille, representant för Beneteau i Brisbane. Han har lovat att fixa alla eventuella Beneteau-unika reservdelar som vi kan tänka behövas. DET är positivt!

På varvets herrtoa, står det skrivet; "Here I sit, tired and dirty, hiding out until 4.30". Hoppas det inte gäller våra gubbar =D



Gosiga kängurus (eller wallabies)  sprang fritt i parken...
---
On our "day off" we went to Kuranda and the National Park. They have funny Kangaroos, or Wallabies..



...och de verkar gilla att bli klappade. Så mjuka!
---
that liked to be cuddled :)


Och så söta kualas, som inte är björnar får vi veta, utan pungdjur.
---
sweet Kualas



hemska krokodiler
---
awful crocodiles




...söta (jag menar häftiga) aboriginer som visade bumerangkastning...
---
Boomerang-throwers..



...och spjutkastning. Fullträff på smala stolpar på 40m håll. SMACK, tre gånger i sträck. Häftigt!
---
and Jawelin throwers



Utav termitätna, urholkade smala stammar görs Didgerdoos som man kan härma djurläten med (för att locka dem och sedan skjuta dem med spjuten?)
---
Check out how they make the Didgeridoos work... click on the link below

http://youtu.be/r_pEBZr6F74



Så åkte vi med denna "farkost" i regnskogen, en "Army Duck" amfibiebil, som går på både land med hjul och i sjön med propeller. De har 11st här, byggda för 70 år sedan i USA.
---
Army Duck excursion to the rainforest


Helt otroliga blommor!!
---
awesome flowers!


Från Kuranda tog vi tåget hem till Cairns. Historisk känsla och fantastiska vyer...
---
and a great train adventure back home to Cairns



...nära vattenfall och 300m stup. Hisnande!
---
via waterfalls



och höga broar.
---
and precipices.



Måndag 18jun. Vardag igen elektriker och batterikille på probleminventering...
--
Monday 18jun. Mini holiday is over and the work starts again...



Två års jubileum... on the hard... Down Under!

15jun, Cairns, Norship Marine Ship Yard


Idag firar vi 2-års jubileum, från när vi lämnade Skärgårdsstad, med att ta upp Ambika på land för reparationer efter blixtnedslaget. Roligare 2-års jubileum kan man ju tänka sig!

Status
  • Ambikas elektronik och el utslaget. Vi har hämtat stora ispåsar och lagt i kylen för att kunna förvara mat...
  • Jollen går inte att laga (en söm läcker) och vi måste köpa en ny.
    Frågan är om man ska välja PVC eller Hypalon...någon som vet?
  • Fortfarande har vi inte fått svar från VISA på vår kortreklamation (kortstöld 15 000 i Nouméa)...
  • Vårt nya storsegel från Doyle Sails i Whangarei har fula sträckningar och S/Y Imagine har tagit seglet med sig till Darwin för justering. Vi får använda vårt gamla igen (tur att vi har det kvar)...
  • Våra seglarvänner seglar alla vidare norrut mot Darwin; i solen med fyllda segel...
...men annars är allting på top :D

I eftermiddag flyttar vi över till Hotel Bellview, nära marinan, som vi bokat för fyra dagar till att börja med. Förhoppningsvis har de inspekterat skrovet och riggen tills dess och vi kan sjösätta och tuffa tillbaka till marinan. Där tar elektronikexperter och elgubbar över...

Cairns är en fantastisk stad att vara i om man nu måste stanna för att reparera sin båt någonstans. Man skulle vilja vara 20 år igen för hela staden vimlar bokstavligen av ungdomar, nattklubbar, krogar. Dessutom finns det härliga sandstränder, barriärrev, regnskog och sol varje dag. Vad kan man mer begära. Priserna är dessutom mycket billigare än i fattiga Vanuatu... lista ut den rebusen, den som kan!!

Hittills har Pantaenius fungerat bra och vi har fått rull på allting. Hoppas att det står sig så att vi kan ansluta till Rallyt den 28jul! OSK (Oceanseglingsklubben) vill gärna ha en artikel på våra öden och äventyr vid blixtnedslaget och det som händer SEDAN med upptagning, reparationer, försäkringsbolagets agerande, etc.




Here we go again! Lilla Ambika väger bara 13ton i denna Travellift som tar 160ton. Deras stora tar 400ton!
---
Here we go again! Ambika is so tiny in the hugh Travellift, and this lift is the small one, takes 160tons! Now they will inspect the hull (for lightening damages) and the rigg and the electronics and the power.... and...



Lilljollen är trött! Fast en ny, och mindre, kostar 30 000 SEK här (utan skatt)!!!
---
The Dingy is "a bit" worn out! Doesen´t like the tropics. But a new cost 3400 AUD (exkl. GST)!!


Bara 2,5 månad sedan bytte vi offeranod. Helt uppäten nu!
---
We had to change the sacrificial anod allthough we had it replaced just 2,4 month´s ago!




***


Så lite ögonfröjd - And then some visual pleasure
1-2 Gannets, 3 Fregattfågel








Träffad av blixten – Hit by Lightning

12jun, Cairns, Australien


Det var explosion som såg ut som en stor, orangefärgad ballong
av starkt ljus som omgav Ambika när vi blev träffade av blixten, 900nm utanför Australien, den 3jun. Det berättade Dale på S/Y Imagen som låg bara 200-300m från oss när det hände.

Klockan var 2300 på kvällen och Lasse var nere i båten för att väcka mig till mitt pass. Det hade börjat regna och det syntes blixtar på avstånd. Vi lade in ”Viktiga Elektroniska Saker” i ugnen för säkerhets skull. DÅ hände det! Det bara small till, som om någon skjutit med en kanon precis vid örat, vi såg att plottern i sittbrunnen lyste upp starkt och sedan blev svart och lukten av ozon fyllde luften. Fruktansvärt otäckt! Vi förstod att vi måste blivit träffade och tog snabbt fram ”Grab Bagen” för första gången på resan (väskan som står redo att ta med om man måste gå i livflotten). Det är inte helt ovanligt att båtar läcker efter ett nedslag… SÅ kom störtregnet och vinden som blåste så det tjöt i riggen. Upp och reva. Snabbt, innan det blev trasor av seglen. Vi förlorade Imagen ur sikte. Alla instrument var ”tomma”, autopiloten borta, VHFen nere i båten var död. Ingen mer smäll kom, bara regn och vind. Kusligt.

Efter ca 30min hade åskfronten passerat och Ambika tog inte in vatten men el och elektronik verkade vara svårt ”skadade”. På med motorn för att jaga rätt på vår ”livlina”, Imagen. Vi skymtade deras lanterna när nästa åskfront kom åkande, utan blixtar men med en oherrans massa regn och ännu hårdare vindar, upp mot stormstyrka bedömde vi. Vi jagade vidare genom regnet i 0 sikt och plötsligt såg vi henne liggandes stilla med bägge killarna på däck. Deras storsegel hade skörat när de vände och skulle leta rätt på oss!! Denna åskfront varade längre, över en timme. Sedan var det äntligen över… för den här natten och vi kunde börja analysera omfattningen av skadorna. Det skulle bli en jobbig resa till Cairns. Att vända tillbaka och segla 300nm i motvind, till en stad där inget kunde repareras, var inget alternativ.

Det blev jobbigt. Mycket jobbigt! Vi fick handstyra Ambika i sju dygn och man behöver bara titta på klockan så har hon styrt 30 grader bort från kursen. AIS:en fungerade inte. Elen blev nästa problem…. Allvarligt fel på hela system och batterierna laddas inte upp. Av med kylskåpet, navigationsljusen, innebelysningen… allt som konsumerade el. Sparsamt använde vi vår handhållna Garmin GPS:en och iPaden med Navionics sjökort och satellittelefonen. Efter ett drygt dygn började det lukta riktigt illa i båten, kött och fisk i frysen hade härsknat och det var blodsaft i hela kylskåpet, det smälte fortare än vi trott ...

Havet här heter Coral Sea och reven avlöser varandra så det var tacksamt att ha en vägvisare framför sig.
Vädret blev blandat, några fina dagar utan vind eller svag vind men också jobbiga dygn med hård vind och vågor. Vi följde efter Imagen (en Stevens 47) som en hund i ledband och för att hålla jämna steg satte vi upp mer segel för att gå lite snabbare än henne och gick sedan in på deras läsida och seglade i deras ”spillsjö”. DET var ett jobbigt sätt att segla! Timme efter timme, dygn efter dygn.

Den 10jun tuffade vi äntligen in marinan. Det tog fyra timmar att klarera in och sedan fick vi äntligen sova. Ostört. I massor av timmar. När vi vaknade startade vi arbetet med att ta reda på hur/vem som kunde åta sig att reparera båten, Vi är försäkrade i Pantaenius och tog kontakt med dem för försäkringen täcker även blixtnedslag.

Problemet är nu att detta kan komma att ta tid. Mycket tid. Risken blir att vi inte hinner till Indonesienrallyt som vi verkligen ser fram emot. Och alla andra etapper på väg upp till Thailand med alla ivriga gastar som ska segla med oss i år. För att klara det måste vi lämna Cairns senast den 15 juli och då måste vi sträcksegla hela vägen härifrån till Kupang. Många mil blir det, ca 1500nm! Nåja, vi får inte ta ut något i förskott utan hoppas att det löser sig på bästa sätt.

På fredag ska vi ta upp båten på Norship Marine, ett varv som ser proffsigt ut (det enda för övrigt) och vi har kontakt med Pantaenius, vårt försäkringsbolag, som vi hoppas och tror ska hjälpa oss att snabbt få reparerat båten!


PS Tack Tobias från Göteborgs sjöräddning som hjälpte oss att skicka mail till Cairns coast guard... just in case!



Det ser väl bra ut till att börja med...
---
It looked good to start with, our trip over from Luganville in Vanuatu to Cairns, 1230nm.



Men det blev ingen dans på rosor
---
But bad weather came along with lot's of squalls



Vädrets makter var inte helt på vår sida!!!
---
with rain and wind!!!


Den 3jun slog blixten ner i eller nära Ambika och el/elektronik slogs ut...
---
The 3rd of June we were hit by lightning, 900nm from Australia and all elecronic instruments were gone as was the electrical power onboard...


och vi fick handstyra resten av vägen och hålla kontakt med Imagen via handburna VHF:en som åtminstone hade den räckvidden.
---
and we had to hand steer all the way for seven days in two to three hour shifts, close to SV Imagen with Stuart and Dale who assisted us and led us through the reefs. Our heroes! 



Vi seglade helt nära varandra hela vägen, genom reven... Imagen, med våra hjältar Stuart och Dale, först och vi efter.
---
Close to each other.



fram till Cairns!
---
all the way to Cairns!



och nu kunde lägga bort gummihandskarna - äntligen!
---
We dont need the rubber gloves any more!!!



Här är de - HJÄLTARNA - Stuart till vänster, Dale till höger! Äntligen framme i Cairns!
---
Here they are - OUR HEROES - Stuart and Dale! We made it safely all the way to Cairns.


***
PPS
Se de uppdaterade bilderna från ett tidigare inlägg "PÅ BESÖK I FRÄMMANDE KULTUR"


Träffad av blixten!

11jun, Cairns, Australien
Den 3jun blev vi träffade av blixten! S/Y Imagen berättade att det såg ut som ett eldsklot över Ambika.. Det hände 900nm från Australien och vi fick handstyra hela vägen utan instrument, autopilot, kylskåp, el...
Återkommer med händelserapport :)

I Coral Sea, mot Australien

03jun, 950nm kvar till Cairns

En skadad jolle (det läckte kraftigt ur en söm), dåligt med vind på vägen och förväntat dåligt väder med mycket regn i den intertropiska konvergenszonen gjorde sammantaget att vi ändrade planen ganska drastiskt. Istället för att segla via Louisiaderna i Papa Nya Guinea till Darwin (där Indonesienrallyt startar) satte vi kurs mot Cairns i Australien, drygt 1200nm västerut. Det blir hemska saltvattenkrokodiler, livsfarliga maneter, förhoppningsvis härlig snorkling på barriärrevet samt ett skyddande rev när vi seglar längst kusten norrut. Vi hoppas att vi har tagit rätt beslut fast det svider i hjärtat, vi hade så gärna velat se Louisiaderna!

Det är med blandade känslor som vi blickar tillbaka på Vanuatu. Spännande upplevelser (särskilt vulkanen i Tanna) i en tid som snabbt håller på att försvinna. Livet i de avlägsna byarna, svindyra priser (dyrare än i Sverige) så de fattiga kan inte köpa.. blandat med ganska dåligt väder med hårda vindar, mulet och regnskurar… och en märklig bakgrund.

Särskilt ön Espiritu Santo är historiskt spännande. USA hade en bas här under andra världskriget med 100.000 man stationerade. De byggde flygplatser, hangarer och la ut minor… en av minorna sänkte det egna kryssningsskeppet President Coolidge avsett för 1400 personer (inkl besättning) som vid tillfället användes som truppfartyg för 5000 soldater!! Endast två man omkom dock, övriga kunde promenera iland på revet innan fartyget sjönk ner på djupet. Man kan dyka på vraket här utanför Luganville. Det sägs också att Vanuatu skulle få köpa alla entreprenadmaskiner för 1USD/st efter krigsslutet men Vanuatus regering tackade nej, trodde att Amerikanerna skulle lämna kvar dem gratis. Då blev Amerikanerna arga och dumpade alla maskiner i havet, det som nu kallas ”Million Dollar Point” utanför Luganville. Där kan den hugade snorkla..

Apropå Vanuatu och andra Stillahavsländer, här är ett roligt citat från Linda på S/Y Mary: ”Igår kväll grillade vi på stranden och drack kava med några lokala killar. Så nu vet vi också hur man gör när man tillverkar den där berömda drycken. Fy sjutton! Vi hjälptes åt att tugga roten och spottade sedan ut den äckliga gröten i ett gemensamt bananblad. Gröten blandades sedan med vatten och pressades genom en sil, och vips så var kavan klar att dricka. De lokala killarna verkade inte alls tycka det var varken konstigt eller äckligt att dela saliv med oss på det sättet, så vi drack artigt utan att klaga och än verkar vi inte ha tagit någon skada : )”


Igår, på Lasses födelsedag, och tillika andra dygnet till havs mådde vi tjuvtjockt bägge två = inget födelsedagsfirande :( Det får vi ta igen när vi frossar i goda räkor i Cairns. Vi kör plattläns för fulla muggar med spirad genua och nästan full stor i 10-12m/s så det går undan. Dyningen är 3-4m och ger stundtals ganska guppig sjö. Vi kompisseglar med S/Y Imagen, en Stevens 47 seglad av två ”najsa guys” från USA, Stuart och Dale som vi träffade i Vanuatu. Båtarna går så lika att vi höll på att krocka igår natt!!!

PublicistPetra har postat inlägget :)



RSS 2.0