Ett liv i lyx...
Det tråkiga med den här marinan är att det är en lyxig marina och en lyxig resort, varken mer eller mindre. Ganska folktom är den också. Vi kunde befinna oss var som helst i världen..... det är samma misstag som flygplatser och hotellkedjor gör - de skapar ingen känsla för landet man befinner sig i... identitetslöst är vad det är! Men inklareringen gick smärtfritt och inga mutor behövde betalas denna gång.
....fast det är lite myslyxigt också... med flera infinitypooler, restauranger, barer och en minimart, lite scitzofren är man ju :D

Just over a day after leaving Ponce and Puerto Rico we drifted into this luxurious marina. The sailing here was absolutely stunning with visiting large dolphins and with fair winds, except for a few hours at night when we had to go by engine, the wind just died.
We were supposed to go to Santa Barbara (a small town just 2 nm east of the marina) but was discouraged by an American couple and they recommended this marina instead. Luckily, because we've just heard that the officials in Santa Barabara is terrible and is on (boarding the boat) all the time for more money. It is a shame because the city looks really nice and is seams teeming with life.
The sad thing about this marina is that it is a luxury marina and a luxury resort, neither more nor less. Quite deserted as well. We could find ourselves anywhere in the world..... On the bright side; the clear in procedure was fast and no bribes had to be paid.... sorry, see you later, have to run to one of the pools (!) for a swim :)





Mera Puerto Rico
Visst, vi har sett mareld på de sju haven och vi har riktig mareld på västkusten, så jag tänkte att vadå.... men det var häftigt; varje årtag var som att gräva glödande guld med åran, handen lämnade långa spår efter fingrarna i vattnet. Vi såg fiskstim, som blev skrämda av oss, som flydde såsom fyrverkerier under vattenytan. Och så tystnaden. Bara avbruten av våra åror mot vattnet. Och mörkret. Bara avbruten med starkt glitter då något störde vattenytan. Inga mosquiter, konstigt nog. Den upplevelsen kommer vi aldrig att glömma.
Nästa dag pratade vi med "han som har hand om et" med bojar, etc. Han berättade att när han senast var där passade en hammarhaj, som var större än hans kajak, helt nära.... Vi läste på nätet om en turist som i Mosquito Bay blev biten av en haj då hon hade fötterna i vattnet. Inte simma där i mörker!!!
Vi seglade vidare till Salinas på södra huvudön där vi hyrde en bil för att besöka Gamla San Juan på nordkusten. När vi kom in med jollen höll vi på att krocka med en sjöko, lika stor som jollen, som tittade lika förvånat på oss som vi på honom :)
Nu ligger vi i en marina i Ponce. Vi hade tänkt ankra men det gick inte bra. Efter tredje försöket gav vi upp och tog en boj. Men bojen fick vi med oss, med tyngd och allt, vi bara gled, liksom med ankaret, i den mjuka dyn. Vi ropade då upp marinan och vi hade tur, där fanns en ledig plats för den facila summan av 100USD per dygn...
Esperanza, Isla de Vieques

After Vieques we sailed to the south main land of Puerto Rico. In Salinas we rented a car and drove to Old San Juan, very impressing, especially the huge fort San Christobal where the Spanish fought the Americans but finally had to give up (in 1898).











Isla de Culebra
Allt har en förklaring; det är El Nino år iår (det innebär ett år med hårdare vindar än vanligt) fick vi höra av Lene och Henrik på S/Y Dana, som ska segla direkt till Danmark via Bermuda, Nova Scotia, New Foundland, Grönland, Island, Färöarna, Sheltand... i år!! Vi hade en trevlig och intressant kväll igår. Vilka tuffa seglare de är, kompisar med Björn och Deborah på S/Y Northern Light, andra tuffingar! Nu ska de ligga kvar här i Culebra till efter påsk och göra klart skepp och sedan blir det tuffa tag för dem bland isbergen.
Annars går långseglarlivet sin gilla gång; idag har vi snorklat, rensat ur "Grab-bagen" (så att inte mat/dryck/övrigt är för gammalt om vi skulle behöva lämna Ambika och gå i räddningsjollen), slängt utgågna konserver, köpt 80lit dricksvatten (vi har ingen watermaker), bytt filter i motorn, kollat att den gamla GPS:en funkar.
Vår lilla Acer, tillika vår huvuddator för väder till sjöss via Satcommen och HF:en, verkar vara förlorad. Den är en XP med all mjukvara vi behöver. Nu börjar skärmen svartflimmra, sedan fungerar den igen... mycket obra läge för Atlantöverfart. Därför kommer det med nästa besättning en wifi-dongel (Iriudim AxcessPoint) som vi förhoppningsvis kan få installerat på en annan dator.

Everything has an explanation; it's El Nino year (that means a year of stronger winds than usual) we were told by Lene and Henrik S/V Dana, who will sail directly to Denmark via Bermuda and Nova Scotia this year !! We had a nice and interesting evening yesterday. What tough sailors they are, mates with Björn and Deborah on the Northern Light! They will remain here in Culebra until after Easter and then sal straight to Nova Scotia
Check out their website: www.sy-dana.dk (also in English).
Today we snorkeled, cleaned out the "Grab-bag" (so food / beverage / other is too old if we would have to leave Ambika and go into rescue dinghy). Our little Acer, which is also our main computer for weather at sea through the Satcom and SSB, seems to be lost. It is an XP with all the software we need. Now the screen is flickering, then it works again ... very NOT GOOD situation when crossing the Atlantic Ocean. Therefore, the next crew will bring us a wifi dongle (Iriudim AxcessPoint) that we hopefully get installed on another computer.








US & Spanish Territories
17mar, Culebra, Puerto Rico, US
Regler, regler och ännu mera regler.
Man kan inte bara ta båten till St. John eller de andra öarna/länderna som tillhör USA (t.ex. US Virgin Island). Nej, vi måste först åka dit med officiell transport (flyg, färja, etc.), få en "admission stämpel" i passet (ESTA räcker inte), komma tillbaka till BVI, checka ut ur BVI, segla till USA-land och klarera in, få (mot betalning) ett Cruising Permit för USA inkl. dess protektorat (Puerto Rico t.ex.). Igår tog vi så färjan till Cruz Bay i St John, USVI, för att fixa den förjolade stämpeln. Idag seglade vi till ön Culebra i östra Puerto Rico (enligt tips från S/Y Mary) för att få utfärdat ett Cruising Permit. Nu har vi inträtt i nya jaktmarker; att via Puerto Ricos östra öar ta oss till fastlandet på södra Puerto Rico och sedan över till Dom. Republikens norra sida och vidare till Cuba och Florida.
Här i Culebra återfann vi långseglarnas skara igen. De har varit som bortsopade från jordens yta i Virgin Islands där bara charter båtar och lyxjakter härjat. Den danska S/Y Dana ligger här, som vi senast träffade i Sydafrika. Ska bli kul att träffa dem efter att ha klarerat in i landet imorgon.
Nu har vi alltså lämnat det vackra folket med deras fantasiska farkoster och alla charterbåtar, mest katamaraner, till deras öde. Det var dyrt att ligga på topp där kan man säga (vi åt en halvdålig pizza en kväll och med ett glas öl/vin till kostade det 800SEK). Det finns få långseglare här men vi träffade Britt-Marie och Kjell på S/Y Mermaid igen för en sista-natten-med-gänget-kväll i Sopers Hole. De kommer att chilla här i BVI/USVI till dess att deras skepp skeppas till England senare i vår. Vi hoppas se dem i vår svenska skärgård i sommar.
Från nu och framåt blir det mycket byråkrati och småbestickning till officiella instanser som kommer att invadera Ambika som gräshoppor. Framför allt gäller detta från Dominikanska Republiken och västerut. Det kommer säkert att fresta på nerverna på oss att bara le och finna oss i att bli genomsökta av x antal män som vill ha ett litet något för besväret. Men det blir samtidigt spännande att se nya länder och kulturer.
Vinden har bedarrat äntligen och veckan framöver lovar lättare vindar från ost och NO. Perfekt för oss!
PS Tips II: Har ni följt S/Y Mary på TV (SVT Play) som är med i ett program som följer några familjer på udda äventyr. Vi har hört att det ska vara riktigt bra!

You can not just take your boat and sail to St. John and the other islands/countries belonging to the United States (eg, US Virgin Islands). No, we must first go there with official transportation (air, ferry, etc), get an "admission stamp" in the passport (ESTA is not enough), get back to the BVI, check out the BVI, sail to the United States-country and check in, get (for a fee) a Cruising Permit for the USA inc. its protectorate (Puerto Rico for example). Yesterday we took the ferry to Cruz Bay in St. John, USVI, to fix the stamp.
Today we sailed to the island of Culebra in eastern Puerto Rico (according to hints from S/V Mary) to get issued a Cruising Permit. Now we have entered the new hunting grounds; via Puerto Rico's eastern islands continue to the mainland on the south of Puerto Rico and then over to Dom. Republic's north side and on to Cuba and Florida.






A close shave in Saba
För vår del fick vi hicka när vi låg utanför den pyttelilla ön Saba, för boj. Det var för djupt för att ankra och landet hade satt ut några bojar för besökare. Bojplatsen var utsatt med hårda vindar och skumpig sjö men vi ville verkligen besöka denna exotiska ö med bara 1500 invånare som valt att bosätta sig här, högt uppe på berget och förr kunde man bara bära upp last för ett brant med trappor inhugga i berget. Nu var det för sent och det skulle anstå till nästa dag. På nattsvarta kvällen fick vi bojen under skrovet runt kölen... Vi fick släppa bojen och ta tag i den igen och knyta om. Nåja, vi la oss och sova den rättmätiges sömn men sov oroligt för det rullade hemskt och smällde i akterskeppet av vågorna. Till slut gick Lasse upp för att "kolla läget" och döm om hans förvåning när han upptäckte att vi hade drivit ut till havs med bojen hängandes på släp!!
Det kunde ha varit Ambikas sista segling om inte strömmen varit så stark och drivit oss längst med berget ut på havet!







Mot Saba
Idag har vi varit turister med stort T. Vi är på St Kitts och samtidigt med oss landade två stora kryssningsfartyg i hamnen med säkert över 5000 passagerare!! Vi följde med strömmen av människor och hamnade på en sightseeingsbuss runt ön. Jättetrevligt och lärorikt med en utmärkt och rolig guide. Här har öborna bestämt sig för att vara extremt trevliga, vilket gör att minnet av St Kitts blir ännu bättre.




After sitting anchor watch all night in Guadeloupe, we set sail at dawn, at the same time with an American sailboat, Ursula, Ivan, Anne and Luka on S/V Gavroche. We sailed alongside all day, 70nm, which obviously degenerated into a race all the way to the island of Nevis, where we both took a buoy. Later the family came over for a drink at Ambika and the guys could show each other their muscles :) This is Nevis, the island of pelicans...

ps On St. Kitts there are 40,000 inhabitants and they became independent from England as late as 1983!




Ibland vill det sig inte...
Vi kom fram på eftermiddagen och skulle klarera in och ut (nästa ö är Brittisk), köpa bensin till utombordaren samt handla lite mat. Vi hade läst att denna viken var väldigt blåsig (".. the wind here howl in an alarming manner, leading you to believe conditions outside are closer to the roaring forties than the Caribbean.."). Det var blåsigt, mycket värre än där vi kom ifrån! Men vi var tvugna att åka in och bad en båtgranne kalla oss på VHF kanal 16 om det skulle hända något (dvs om Ambika skulle dragga).
Vi letade oss fram till caféet som skulle ha en dator för in-utklarering. Det var stängt och ingen visste när de skulle öppna. Kanske imorgon sa en dam i affären bredvid. Vi gick till matbutiken. Stängt, ingen öppethållningsskylt. Vidare till bensinmacken. Där stod en tjej och motade bort alla kunder. Jodå, det fanns bensin men pga av strejk fick inga kunder vare sig bensin eller diesel. Så det så!
Då gav vi upp! Just då kom en regnskur som varade precis så länge som det tog oss att med jollen komma fram till Ambika!!!!!!!!!!!!!!
Imorgon, i gryningen, seglar vi vidare. Defintivt! Vi styr mot St Kitts, 80nm, men hinner vi inte kan vi stanna på Montserat eller Nevis. Det ordnar sig..

We did not have the patience to wait any longer! This morning we released the bouy in Iles des Saintes and prayed to the saints that it would not be a being too rough sailing to the north of Guadeloupe, 35nm. With reefed sails and sailing jackets on we charge in the gap between the saint and the islands of Guadeloupe, where the entire Atlantic Ocean is beating on. The wind abaft the beam and we had a OK, sail over. Kind of "piece of cake".
We arrived in the afternoon to clear in and out (the next island is British), buy petrol for the outboard and buy some food. We had read that this bay was very windy (".. the wind here howl into an alarming manner, leading you to believe the conditions outside are closer to the roaring forties than the Caribbean .."). It was windy! But we had to go in and asked a yacht neighbor call us on VHF channel 16 if something should happen (ie if Ambika would drag).
But the check-in café was closed, as was the supermarket. The gas station was on strike and did not sell any gasoline today!!! Then we gave up! And just then came a rain shower that lasted just as long as it took us to ride the dinghy back to Ambika !!!!!!!!!!!!!!
Tomorrow, at dawn, we´ll sail on. Definitely! We´ll steer towards St Kitts, 80nm NW....