"Eye Ball Navigation" i Maldiverna
Maldiverna ligger i norra Indiska Oceanen och består av 26 atoller med 1 192 öar varav 200 är bebodda. Där bor 300 000 invånare varav en tredjedel i huvudstaden Male. De är troende muslimer. Mer om detta senare.
I tre nätter stannade vi och njöt för att sedan skiljas från Hans och Ingeborg som skulle checka in på en ny resort medan vi drog söderut till ytterligare en annan resort, Holiday Island. Vi hade gärna seglat till en bebodd ö, men se det får vi inte! Holiday island ligger innanför ett barriärrev och öppningen, som vi hittade via Google Earth, var så smal så utan den informationen hade vi aldrig hittat. Det var Eye Ball Navigation i sin prydo; genom revöppningen som var 4m djup och mellan massor av korallhuvuden. Men det gick fint :)
önskar besättningen på Ambika
Hans and Ingeborg, happy on their beautiful resort. Ambika was moored outside and we had a great time together. Thank you Hans and Ingeborg!
Maldiverna, del 1
Nästa dag; taxibåt in till Male med utombordaren i högsta hugg. Agenten skulle hjälpa oss att få tag på verkstad som kunde reparera den. Hans och Ingborg gjorde en liten sigtseeingrunda på sta´n medan vi jagade verkstäder. Till sist, hittade vi en som hade lite slack och kunde reparera den under dagen. TUR! Men, sanningen att säga, det är nog dags att köpa en ny för det var korrosionskador i förgasaren. Taxibåt tillbaka till Ambika i kvällningen med lagad utombordare i bagaget. PUH!
Gastarna Hans och Ingborg, som har bokat resterande tid på lyxiga resorts, lämnade oss och tog taxibåt och sjöflygplan till Ari Atoll där deras två resorter ligger. Vi ska försöka följa efter och ankra utanför deras resorter om vi får tillåtelse. Auf wiedersehen, alltså :D. Det var en vindlös men åskfylld resa från Sri Lanka till Maldiverna!
För oss har det varit städning, letande efter ny utombordare och möten med agenten för att utverka ett "Cruising Permit". Vi säger bara det; att kättra upp för K2 måste vara en "piece of cake" jämfört med att skaka fram tillåtelse att röra sig ur fläcken här! Fortfarande har tullen (!) inte godkänt någon resplan för oss. En resplan måste vara specificerad i tid och plats exakt var vi ska vara. Därtill kommer att man INTE får besöka bebodda öar med en segelbåt (man kan ha droger med sig!) och att de flesta övriga öarna har resorter som inte vill ha långseglare där. VÄLDIGT frustrerande! Kan förstå varför vi bara sett en enda segelbåt här!
Men - det ska gå! Vattnet är helt underbart och hittar vi bara en plats där vi kan ankra, kommer det att bli så bra såå!!!
Our crew Hans and Ingeborg, who booked the remaining time at luxury resorts, left us and took the water taxi and sea plane to Ari Atoll where their two resorts are located. We will try to follow suit and anchor outside their resorts if we get permission. Auf wiedersehen, then: D. It was a windless journey with heavy squlls from Sri Lanka to Maldives
For us it has been work; cleaning the boat, searching for new outboards and meetings with our agent in order to obtain a "Cruising Permit". Still, the customs have not approved any itinerary for us. An itinerary must be specified in a time and place exactly where we should be. In addition, you must NOT visit inhabited islands with a yacht and most of the other islands have resorts that do not want a yachties there. VERY frustrating!
But - we can do it! The water is absolutely beautiful and if we find a place where we can anchor of a sandy little island, it will be worth the while!
Blixt och dunder mot Maldiverna!
De 420nm från Galle till Male innebar tre dygn till havs, med kurs nästan rakt västerut. Vinden gick aldrig över 9knop och det blev mycket motorande på ett blankt hav med bara några få delfinstim och enstaka flygfiskar, inget napp på fiskekroken och en hel del platsskräp som flöt omkring :( Sablar vad arg och ledsen man blir. Se filmen i länken som vi fick från Victor på detta tema - och bli ordentligt arg du också! http://www.midwayjourney.com/
Salta dopp, läsning, mat och avslappning blev besättningens händelsefattiga handlingsprogram. Ibland försökte vi dra ut genuan men den åkte snart in igen.
Detta loja liv blev abrupt avbrutet näst sista natten. Vi hade avslutat middagen och kvällen var svart, inga stjärnor och ingen måne. Vi kikade på radarn och upptäckte några utspridda regnmoln som förföljde oss. Regnmolnen blev allt svartare och mer och mer hotfulla och gjorde natten ännu svartare. Plötsligt hade alla regnmoln klumpat ihop sig till ett stort och gigantiskt fult åskmoln och blixtarna och åskmullret kom allt närmare oss. Den skulle hinna ikapp oss! Vi försökte göra avledande manövrar men den hade täckt alla flanker tills vi bara hade två alternativ: 1) Följa med och fortsätta vår kurs, eller 2) styra 180 grader och gå igenom fronten snabbare och sedan vända tillbaka igen mot Male.
Så kom regnet och vinden. Den fula gubben var nu över oss. Vi tog beslutet att vända 180 grader och styrde rakt in i åskfronten (som då såg ganska smal ut). Vi satte fast oss alla fyra i säkerhetsselarna och tog på regnkläderna. Så bröt helvetet ut! Det slog ner blixtar runt om oss som gjorde att vi, gång på gång, bländades av skenet (Lasse tog solglasögonen på) och åsksmällarna dundrade hårt, en rasande urkraft. Man trodde något skulle gå sönder inuti. En blixt slog ner bara ca 100m från oss. Rakt ner i havet! Då är man bra liten på jorden. Det var bara att hoppas att det skulle gå bra denna gång och torka regnet ur ögonen och försöka hitta snabbaste vägen ut.
Istället för att snabbt komma ut ur molnet blev den stationär och tjockade till sig (!) och vår vånda fortsatte säkert 30-45min. Långa evighetsminuter! Det var en av de värsta åskväder vi haft på oss någonsin, värre i både tid och kraft än den som träffade oss utanför Vanuatu! Men helskadda kom vi och Ambika ur denna pärs och kunde äntligen pusta ut. Underbart! Resten av natten blev lugn och i gryningen kom stjärnorna fram igen. Vi är i ”Doldrums”(stiljte och åskfronter), no doubt about it!
Även sista natten blev lite dramatisk med tvära svängar för att på så sätt kryssa undan för åskmolnen. Tidigt på morgonen idag kom vi fram och lade oss utanför Male, för ankare, för att invänta alla inklareringsprocedurer. Maldiverna är ett dyrt land, där även myndigheterna vet att ta betalt;
Det här är landet för exklusiv turism. Hit åker (bara?) besuttna för att koppla av i lyxresorter. Mer om detta senare :)
Tips som Lasse kom på efter ”den underbara natten”: Lägg en waypoint rakt på åskmolnet (som syns på radarn). Då kan man följa dess rörelse i förhållande till båten. Det är svårt att veta vilket håll de går annars!
***
It was a VERY slow ride from Galle, Sri Lanka to Male, Maldives, by engine most of the time as there was NO wind whatsoever. And allmost no wildlife. Just a few small and shy dophins passing by. It took us 420nm, one thunderstorm and three days before we could anchor outside Male.
Agent
Agomar Maldives Pvt. Ltd
Utflykt i Sri Lanka
Andra dagen tog vi tåget i 1:a klass till Kandy. 1:a klass visade sig vara av det slag som vi skulle betrakta som max 20:e klass hemma. Vi undrade i vårt stilla sinne hur 2:a och 3:e klass såg ut.... Men det var en fantastiskt fin resa över den böljande högplatån med alla te, kaffe och grönsaksodlingar. Engelsmännen hade byggt järnvägen i början av seklet för att transportera varorna till Kandy för vidare transport ut i världen. Tyvärr har Sri Lankeserna inte gjort mycket av teknisk förvaltning så det såg ut som det gjorde då. Sju timmar tog resan och bilen tog oss sedan i mörkret till ännu ett hotell på en ny bergstopp.
Tredje dagen besökte vi Kandys "Tempel of the Tooth", ett stort tempel där Buddahs tand är förvarad. Tanden som säkerställer ägarens makt över landet!! Portugiserna försökte ta tanden med våld men Sri Lankeserna hade påpassligt lagt dit en replika av tanden, så det blev lång näsa. Tyvärr så tyckte vår certifierade guide att hans engelska var bättre än den var och av fakta förstod vi nog bara en bråkdel. Men en fröjd för ögat vär det och om man tog bort alla turister kunde man känna andligheten svärma runt om oss. En promenad runt den stora konstgjora sjön, byggd 1807 för att förhöja stadens skönhet, fick avsluta besöket i den vackra staden Kandy.
Ambika låg kvar orördfast väldigt dammig. Det var skönt att ligga i sin egen säng igen. Det ligger bara fyra andra segelbåtar här där det förr, före piraternas tid, vimlade av långseglare. Jättesynd om de människor som lever av att hjälpa "yachtisar". De flesta tar sina båtar på fraktfartyg över till medelhavet, några få seglar till Sydafrika.
Idag är det dags för att fylla upp alla tankarna med diesel, vatten och mat och imorgon planerar vi att segla iväg 420nm till Male i Maldiverna där Hans och Ingborg mönstrar av för att tillbringa lite tid på någon resort och sedan flyga hem till Tjörn. Prognosen säger svaga vindar och någon regnskur så vi får nog använda oss av järngenuan till dels. På Maldiverna är all proviant svindyr, sägs det, och i Chagos ( där vi ska vara en hel månad) finns INGEN mat/vatten/diesel/människor överhuvudtaget så vi ska fylla förråden till bredden - och så lite till!
The Elephant Rock
many kinds of monkeys
A Water Buffalo SPA
A huge Elephant, 40 years old
A Leapard with her two cubs. She had three cubs a couple of days ago, said the ranger :(
Sri Lanka
Idag blev en fullspäckad dag. Vi var tipsade via noonsite om guiden Ekka så honom ringde vi och bokade möte. Det visade sig vara bingo, en fantastiskt fin och glad kille (på 40 år:) med ett stort hjärta. Han körde oss till oliks platser i Galle hela dagen och på kvällen åt vi middag hemma med hans fru och tre barn. I övermorgon ska vi bege oss på turistresa i dagarna tre, arrangerat av Ekka. Spännande!
***
It was truly the best crossing we have made - ever! Great seven day sailing and steady E to NE winds from 30 to 9knots mostly. No squalls and just one rain shower. The current was with us with 1knot allmost all the way. Great!
We used the agent Windsor and that was helpful. Our guide Ekka is a very nice guide and today we were invited to dinner at his house. Sri Lanka is, fo far, an exciting experience :)
First up to 30knots wind and the sailing was fantastic!
A walk in the park (so far:)
09mar, Indiska Oceanen
Pos: 06.01.95N – 083.33.84E
Om det här håller i sig bara ett drygt dygn till, har det varit den i särklass bästa överseglingen på hela resan runt jorden. Först härlig skjuts ut ur Andamerna, sedan friska ostliga vindar, därefter smörsegling med genaker i två dygn och nu (tyvärr) nästan stiltje = motorgång. Det verkar bli en rekordöverfart; 1200nm på dryga sju dygn. Mycket har vi den starka medströmmen att tacka. Den har, sedan Andamerna, givit oss en extra knops medskjuts! Besättningen ombord har haft lata dagar och nätter. Inte ens åskväder har kommit i vår väg. Märkligt! En liten fiskebåt har vi mött och ca 5-10nm söderut går en häftig trad med fartyg, som ett pärlband om natten.
När Lasse slängde ut fiskekroken nappade det efter 30min; en söt 2kg tonfisk som hamnade rakt i stekpannan, bara en aning brynt på bägge sidorna. Mums! Mat har vi mumsat i oss i massor, ibland nedsköljt med lite öl eller ett glas vin när det varit helt stilla. Några påhälsningar av delfiner har vi fått men av den mer blyga varianten som snabbt försvunnit ner i djupet (ca4000m) igen.
Hur många flygminnen kan en man ha? Ur både Ottos och Lasses munnar har kontinuerligt flutit och flyter fortfarande en strid ström av ord hopbundna till meningar, natt som dag. Mest om flyg förstås, typ; har du hört att den och den har… eller kommer du ihåg när den och den gjorde…. Som om inte ord var nog tog de TV:n till hjälp och tittade på flygfilm!!! Även ämnen som BBB (båtar, bilar, brudar) avverkades, blandat med lite politik, geografi och kategorin ”övrigt smått&gott” :)
Imorgon eftermiddag, om vädrets makter vill, slänger vi ankaret i Galles hamn. Där måste vi invänta måndag morgon och via en agent ta kontakt med alla myndigheter, innan vi kan förtöja vid en brygga. Kan bli en tålamodsprövande excersis har vi förstått… Sedan måste Den Skönsjungande Gasten Otto hasta iväg till sin familj i Penang och vi väntar in våra helt nya gastar, Hans och Ingeborg från Tjörn, som torde ha landat på Sri Lanka samma dag som vi. Vilken ”timing” :D
Ja, så fortsätter livet på oceanen…
Väldigt varma hälsningar (34 grader i ruffen) från besättningen på Ambika
via redaktörsdirektören Petra
Till Sri Lanka
06mar, Indiska Oceanen
Pos: 06.30.33N – 091.52.07E
Det blir aldrig som man tror. Det är det enda som är heeelt säkert :) Vi hade kollat väderprognosen innan vi gav oss iväg (såklart) och det såg väldigt stilla ut med ostliga, svaga vindar i stort sätt hela vägen. Några squalls på vägen och ett lågtryck som väntade oss närmare Galle på södra Sri Lanka. Istället har vi haft friska vindar upp till 30 knop med fantastisk segling i plattläns men med stundtals krabb korssjö där strömmen var emot oss.
Nu är vinden något svagare, runt 20 knop, solen skiner och strömmen vill åka samma väg som vi. Loggen står stadigt på mellan 7-9knop SOG (Speed Over Ground). Om allt fortsätter så här så kommer vi halvvägs idag! Stämningen är på topp och den ena flygrövarhistorian avlöser den andra när Otto och Lasse kommer igång med sina flygarminnen från flygvapnet och SAS. Enda smolken hittills var när jag (puckat nog) serverade rött vin i höga glas när Otto kockat fram god oxfilémiddag med råstekt potatis. Det slutade som det måste sluta; serveringsfaten, våra tallrikar och hela sittbrunnen var snart helt indränkta i rött och maten såg plötsligt inte lika aptitlig ut… men smakade, trots det, utsökt!
Fartygstrafiken är intensiv men vi håller oss i kanten, på behörigt avstånd, och är glada för vår AIS som visar oss var de är och som visar dem var vi är. Vi har skymtat ett gäng pilotvalar på avstånd men annars är det mest en och annan förflugen (!) flygfisk som plaskande korsar vår väg. Man måste bara dra på smilbanden när man ser flygfisk för de ser så tokiga ut när de flyger i en halvmånebana för att, kort efter, snöpligt kraschlanda i en vågtopp :D
Ja, så är livet på oceanen och nu är det ”bara” resten kvar,knappt 700nm.
Tropiska hälsningar från Ambika
via redaktörsassistenten Petra
Off we go - Sri Lanka next
***